کاهش شدید قیمت بیلت جهانی

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته بیلت سی آی اس برای تحویل در اوایل آگوست ۵۴۰ تا ۵۴۲ دلار در هر تن (فوب دریای سیاه) معامله شد. البته قیمت رایج بازار ۵۵۰ دلار است، در حالی که یک هفته قبل پایین‌تر از ۵۶۵ دلار گزارش نشده است. در بورس لندن میانگین قیمت قرارداد بیلت حدود ۹ درصد افت داشت و به ۳۶۵ دلار در هر تن رسید. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت تولیدکننده‌ها نسبت به ماه قبل تا ۴۰ دلار در هر تن افت داشت و به ۵۶۰ تا ۵۷۵ دلار رسید. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی ترکیه نیز ۵۷۰ دلار در هر تن بود. قیمت درخواستی خرید بیلت کره ۵۸۰ دلار در هر تن (فوب) اعلام شده، ولی در این قیمت معامله نمی‌شود. بیلت روسیه ۶۲۰ دلار در هر تن (سی اف آر فیلیپین) اعلام شده و در اندونزی بیلت روسیه ۶۲۸ دلار معامله شد و قیمت پیشنهادی روس‌ها به ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار هم رسید. تایلندی‌ها تنها در ۶۰۰ دلار در هر تن (سی اف آر) حاضر به معامله بودند. در چین بازار بیلت نوسان داشت، ولی نسبت به هفته قبل بالاتر رفت.

مقاطع

هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ۱۰ دلار در هر تن ارزان‌تر شد و به ۶۱۰ دلار در هر تن (فوب) رسید. میلگرد صادراتی ترکیه به امارات نیز در ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن (سی اف آر) فروخته شد. قیمت میلگرد کارخانه کاردمیر در بازار داخلی ترکیه ۳۰ دلار نسبت به ماه قبل ارزان‌تر شده و به ۶۲۲ دلار در هر تن (بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسیده است.

در بازار داخلی آمریکا کارخانه‌ها قیمت اغلب مقاطع خود را ۳۰ دلار در هر شورت تن نسبت به ماه قبل کاهش دادند.

در جنوب اروپا تولید کنندگان میلگرد سعی داشتند قیمت را در ۵۰۵ تا ۵۱۰ یورو در هر تن (فوب) نگه دارند، ولی در ۵۰۰ یورو نیز پیشنهاد شد. قیمت میلگرد ایتالیا ۱۰ یورو ارزان شد. در اسپانیا نیز قیمت میلگرد به ۵۰۰ تا ۵۰۵ یورو در هر تن رسید.در شمال اروپا در آلمان قیمت میلگرد در ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن در ثبات بود، ولی افت قیمت قراضه بر بازار فشار آورد. در شرق آلمان میلگرد ۵۱۰ یورویی لهستان قدرت رقابت داشت. در چین قیمت میلگرد بازار نقدی ۶۵۵ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) بود و در بازار فیوچرز قیمت قرارداد اکتبر کمی نوسان داشت و نهایتا با ۲ دلار افزایش نسبت به هفته قبل ۶۴۵ دلار در هر تن ثبت شد.