شمش بورسی از 1050 تومان گذشت

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال چالش بازار آهن در بخش تامین شمش واحدهای بخش خصوصی و تشدید محدودیت عرضه این کالا در بعضی از روزهای هفته، دیروز فولادسازان برای شمش فولاد خوزستان وارد رقابت جدی شدند.

بر اساس این گزارش با وجود اینکه نرخ آهن‌آلات در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ارزان شده بود، اما نگرانی در بخش شمش همچنان وجود دارد در نتیجه روز سه شنبه برای عرضه‌های خوزستان و میلگرد نیشابور تقاضای زیادی وارد سیستم بورس شد. از آنجا که رقابت خریداران قیمت‌ها را به شدت افزایش می‌داد بورس با کاهش سهمیه خرید مشتریان، تقاضا را کاهش داد در نتیجه رقابت محدود شد و در این رقابت محدود، قیمت شمش فولاد خوزستان از ۹۹۶ تومان افزایش یافت و به یک هزار و ۹۰ تومان رسید ضمن اینکه میانگین محموله‌های مبادله‌شده یک هزار و ۵۹ تومان بود.

علاوه بر این، در غیاب ذوب آهن، عرضه میلگرد نیشابور نیز با توجه به تقاضای بالای بازار از یک هزارو ۲۲۳ تومان به یک هزارو ۲۶۲ تومان رسید، حجم این کالا ۳۰ هزار تن بود. به گفته فعالان بازار دیروز عرضه شمش بسیار محدود شده و فولادسازان خصوصی در حال تامین شمش خود از بازار هستند.

در حال حاضر فولادسازانی که مشکل نقدینگی دارند به هر طریق که شده وارد بازار شده و شمش را از طریق نقدینگی مشتریان یا اعتبارات کوتاه‌مدت بانکی تهیه می‌کنند؛ چرا که مواد اولیه، از انرژی هم برای واحدها اهمیت بیشتری دارد.

به نظر می‌رسد راه‌‌های اعلام شده برای تامین شمش همچون مبادلات کالا به کالا نیز همچنان نتیجه نداشته و بیشتر تجار معتقدند شواهد نشان می‌دهد این روش‌ها یا اجرا نشده یا اینکه نتیجه نداشته است.

یکی از تجار بازار نیز با اشاره به جو فعلی بازار معتقد است: در روزهای اخیر روند بازار شرایط خاصی داشته و به نظر می‌رسد حساسیت‌ها نسبت به مسائل سیاسی از بین رفته و بازار به موضوعات دیگری همچون ارز هم توجه کمتری دارد و بر اساس آن تصمیم نمی‌گیرد. از این رو بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند با ارزیابی شرایط اصلی بازار، خرید و فروش داشته باشند. علاوه بر این گفته می‌شود فروشنده‌ها، نسبت به قبل با احتیاط بیشتری اقدام به فروش کالا می‌کنند؛ چرا که در مواردی اقدامات هیجانی آنها نتایج خوبی نداشته است.

در نهایت، نظر بیشتر معامله‌گران این است که موضوع جدی فعلی بازار تامین شمش است؛ چرا که حیات واحدها و تداوم فعالیت ظرفیت تولید‌کننده‌ها ارتباط جدی به موضوع تامین شمش دارد.

در مورد نرخ بازار آزاد و بورس نیز با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی بورس و هزینه حمل، شمش ۱۰۹۰ تومانی که در بورس معامله شد، ۱۱۹۰ تمام می‌شود که فاصله زیادی با نرخ‌های وارداتی ندارد در نتیجه مشکل در شرایط فعلی قیمت نیست بلکه وجود کافی کالا است که اهمیت زیادی دارد.

دیروز در بورس کالا میلگرد فولاد کویر (سلف تیرماه) هم تقاضای زیادی داشت؛ به‌طوری‌که میلگرد ۱۴ تا ۲۵، با نرخ ۱۲۲۲ تومان عرضه شد و به ۱۲۵۸ تومان رسید. این کالا برای سلف شهریور ماه با نرخ ۱۱۵۹ تومان عرضه شد که در رقابت به ۱۱۸۳ تومان رسید.