به گزارش «اکوایران»، کاهش تمایل به خرید سنگ‌‌‌آهن دریایی در بنادر چین باعث شد تا بهای این محصول ظرف دومین روز از هفته نیز تغییر چندانی نداشته باشد و پلتس، شاخص قیمت سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد وارداتی به بنادر چین را با ثبت رشد روزانه ۵سنت برابر ۱۱۰دلار و ۳۰سنت ارزیابی کرد. فعالان این بازار احتمال اوج‌‌‌گیری تعداد مبتلایان به کرونا در چین با توجه به کاهش محدودیت کرونایی را پیش‌بینی و برآورد می‌کنند که تقاضا برای فولاد و محصولات فولادی در کوتاه‌مدت مختل شود. به این ترتیب، چشم‌‌‌انداز منفی تقاضا برای فولاد به کاهش نقدینگی در بازار سنگ‌‌‌آهن دریایی منجر شده است. در عین حال تقاضای فعلی موجود در این بازار عمدتا بر محصولاتی با تحویل در اواخر ژانویه و پس از تعطیلات جشنواره بهاره متمرکز شده است.

زغال در چین گران شد

زغال متالورژیک آسیا فوب استرالیا بدون تغییر با نرخ ۲۴۹دلار و ۵۰سنت در روز سه‌‌‌شنبه ۱۳دسامبر به فروش رفت؛ این در حالی بود که همین محصول تحویل چین، رشد ۵۰سنتی را به ثبت رساند. کاهش تقاضا از سوی خریداران هندی از جمله دلایل فشار کاهش نرخ بر بازار زغال استرالیاست. در این شرایط برخی فولادسازان هندی برای محصول تحویل ژانویه قیمت را در محدوده ۲۴۵ تا ۲۵۰دلار پیشنهاد کردند که این پیشنهادها مورد قبول معادن زغال استرالیا هم قرار گرفته است. بهای فولاد هند متناسب با انتظار تولیدکنندگان رشد پیدا نکرده و این موضوع عامل فشار کاهش نرخ بر بازار مواد اولیه خواهد بود.  اما زغال متالورژیک استرالیا تحویل بنادر چین ظرف دومین روز از هفته جاری ۵۰سنت گران شد و پلتس، پریمیوم این محصول را ۵/ ۳۱۰دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در معادن زغال چین و کاهش تولید و حمل محصول داخلی این محصول باعث رشد تقاضا و در نتیجه بهبود قیمتی آن بود.

قراضه مجددا کاهشی شد

قیمت قراضه وارداتی ترکیه در روز ۱۳دسامبر کاهش محدود ۵۰سنتی را به ثبت رساند و پلتس، این محصول سی‌‌‌اف‌‌‌آر ترکیه را ۳۸۷دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. فولادسازان ترکیه در میانه کاهش مجدد تقاضا برای محصولات فولادی از خرید قراضه گران سرباز زدند. در عین حال دارندگان این محصول بر قیمت‌های بالای پیشنهادی اصرار ورزیدند. مجموع این دو عامل به کاهش حجم فروش قراضه در این بازار انجامید.

به گفته فعالان این بازار، فولادسازانی که به قراضه نیاز مبرم داشته‌‌‌اند، ظرف هفته‌‌‌های اخیر محموله‌‌‌های مورد نظر را خریداری کرده‌‌‌اند. بنابراین دیگر عجله‌‌‌ای برای خرید قراضه پیش از تعطیلات کریسمس وجود ندارد. یکی از فعالان این بازار با استناد به وضعیت عرضه و تقاضا احتمال کاهش بهای قراضه وارداتی به ترکیه تا محدوده ۳۵۵ تا ۳۶۵دلار به‌ازای هر تن را مطرح کرد.  پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه در روز ۱۳دسامبر را برابر ۵/ ۶۶۷دلار به ازای هر تن فوب این کشور ارزیابی کرد که این رقم نسبت به بهای آن در روز قبل کاهش ۵/ ۲دلاری داشت. افت نرخ میلگرد صادراتی ترکیه ظرف روزهای آینده فشار کاهش نرخ را به بازار قراضه وارد می‌کند.