گروه بورس کالا- سحرنمایشی: معاملات روز گذشته مس در بورس کالا بعد از یک هفته تعطیلی با روند صعودی همراه شد. به گفته فعالان بازار دلیل این رشد، افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی مس بوده است.

به این ترتیب قیمت مس در بورس فلزات لندن (IME) با روند صعودی همراه شد و با قیمت ۷ هزار و ۵۷۱ دلار در هر تن معامله شد. مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند قیمتی مس عبارتند از انتشار اخباری مربوط به عملکرد مطلوب در بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا و چین، افزایش امیدواری به تقویت رشد اقتصادی کشورهای مزبور، تداوم کاهش موجودی مس در بورس فلزات شانگهای، انتشار اخبار مربوط به عدم تصمیم‌گیری بانک مرکزی آمریکا در خصوص حمایت بیشتر از رشد اقتصادی این کشور، آمار ناامید‌کننده اقتصاد فرانسه مبنی بر افزایش میزان کسری تجاری آن، کاهش قیمت نفت و افزایش موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن. در نتیجه اثر عوامل مذکور، میزان تقاضای سرمایه‌گذاری در فلزات اساسی مانند مس در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد و در نتیجه قیمت مس در هفته‌های اخیر با نوسان مواجه گردید.

به گفته کارشناسان، عوامل مهمی همچون وضعیت رشد اقتصادی جهان و شروع به بازسازی در این کشورها، تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه، سیاست‌های تورم زدایی چین، سیاست‌های فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانک‌های مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و نیز بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس در دنیا، در تعیین روند آتی فلز مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود. در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۳ هزار و ۵۹۷ تومان برای هر کیلو معامله شد و نسبت به هفته گذشته ۶۶ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت. کل تقاضا برای مس کاتد در این روز دو هزار و ۳۶۰ تن بود که به دلیل رقابتی که برای آن انجام شد دو هزار تن عرضه صورت گرفت. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ هر کیلو ۱۳ هزار و ۸۸۱ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت. کل تقاضا در این معاملات برای این محصول یک هزار و ۵۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۵۲۰ تن کاهش داشته است. عرضه دیگر مفتول مس توسط دنیای مس بود که با قیمت ۱۳ هزار و ۹۶۵ تومان در هر کیلو معامله شد و نسبت به هفته گذشته ۴۵ تومان در هر کیلو افزایش قیمت داشت. کل تقاضا برای این محصول ۴۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.