گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بازار پتروشیمی روز گذشته در حالی همچنان با رکود همراه بود که تنها گریدهای متفاوت پلی‌پروپیلن با رشد قیمت روبه‌رو شدند و مابقی کالاها با نرخ روز شنبه معامله شدند. بازار داخل در این روز شاهد رشد قیمت HI500 بود. این کالا روز گذشته به قیمت 2 هزار و 100 تومان معامله شد و 50 تومان در هر کیلو افزایش قیمت را تجربه کرد. CCS نیز در این روز 2 هزار و 600 تومان معامله شد. پیش‌تر قیمت این محصول 2 هزار و 400 تومان بود. کمبود HI500 و نبود CCS در بازار داخل از دلایل رشد قیمت این کالاها در بازار داخل عنوان شده است.

در همین حال معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی با رقابت ۵ درصدی معامله‌گران برای خرید جوش شیرین و انبساطی ۴۰۰ به کار خود پایان داد. انبساطی ۳۰۰ در این روز اندکی بالاتر از نرخ پایه و با قیمت ۲ هزار و ۷۹۵ تومان خریداری شد. جوش شیرین نیز در این روز به قیمت ۶۹۰ تومان خریداری شد. به گفته معامله‌گران، نرخ جوش شیرین با احتساب مالیات و کارمزد به ۷۳۰ تومان در هر کیلو می‌رسد. البته قیمت بازار این کالا در روز گذشته ۷۸۰ تومان بود. به عقیده آگاهان بازار، هفته آتی نرخ این کالا در بازار و بورس یکسان شده و بالاخره مشکل شکاف قیمتی جوش شیرین در بازار و بورس حل خواهد شد.
البته روز گذشته دلار روند افزایشی به خود گرفت و قیمت آن در این روز به سطح یک هزار و 820 تومان رسید؛ اما عملا در بازار پتروشیمی همچنان خریدار کمی وجود دارد. به عقیده معامله‌گران، تولید محصول با نرخ‌های کنونی برای تولیدکنندگان به صرفه نیست و بیشتر خریدها در حد نیاز آنها و بعضا کمتر هم انجام می‌شود. از این رو برخی از شنیده‌ها حاکی از این است که تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی با انباشت کالا در انبارها مواجه هستند. با این حال روز گذشته پلی‌اتیلن سبک فیلم 209 پتروشیمی امیرکبیر با نرخ پایه یعنی 2 هزار و 350 تومان در هر کیلو توسط کارگزاران خریداری شد.EX3 این شرکت نیز اندکی بالاتر از نرخ پایه توسط معامله‌گران خریداری شد. این کالا که با نرخ پایه دو هزار و 795 تومان عرضه شده بود، به قیمت دو هزار و 800 تومان در رقابت معامله شد.
با این حال عده‌ای از معامله‌گران همچنان بازار پتروشیمی را نزولی و برخی دیگر نیز از پیش بینی آینده خودداری می‌کنند و معتقدند باید در انتظار تحولات در روزهای آتی ماند.