گروه بورس کالا- سحر نمایشی: مبادلات روز گذشته سکه آتی در اولین روز از هفته جاری، همانند روز گذشته اندکی مثبت، اما همراه با نوسان ارزیابی شد؛ به طوری که معاملات حدود یک درصد در صبح و نزدیک به 5/0 درصد در بعدازظهر، نسبت به پنج‌شنبه گذشته سیر صعودی را تجربه کرد. در مبادلات روز گذشته سکه آتی صف خرید و فروش وجود داشت؛

اما به دلیل رشد اندک بازار عمدتا صف خرید زور بیشتری نسبت به صف فروش داشت. این در حالی است که فعالان بازار آتی معتقدند تغییرات بازار ارز تعیین‌کننده روند دادوستدها در بازار نقدی و آتی خواهد بود و از آنجایی که بازیگر اصلی در این زمینه قیمت اونس است، معامله‌گران در انتظار بازگشایی بازار جهانی و کشف قیمت اونس طلا هستند و پیش‌بینی کرده‌اند که تا مشخص شدن قیمت طلای جهانی بازار و صعود نرخ ارز، بازار نوسانی خواهد ماند. در حال حاضر در بازار جهانی تقاضا برای خرید طلا رشد یافته و در نتیجه بازار داخل نیز به تبعیت از وضعیت جهانی طلا با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. البته کارشناسان با بیان اینکه بازار به تبعیت از عوامل مختلفی در جریان است، بر این باورند که اثرگذاری هر یک از این پارامترها متفاوت بوده، اما افزایش قیمت دلار در بازار داخلی و رسیدن به مرز یک هزار و ۸۰۰ تومان، تاثیر بیشتری بر بازار آتی داشته است. این در حالی است که تحلیلگران نسبت تاثیرگذاری هر یک از پارامترهای موجود روی بازار داخلی را به تناسب موقعیت زمانی متغیر می‌دانند. البته عده‌ای از کارشناسان بازار طلا پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال دارد چشم‌‌انداز فلزات گرانبها در میان‌مدت مثبت باشد؛ اما در کوتاه‌مدت تقویت قیمت دلار می‌تواند به بازار طلا لطمه وارد کند؛ ضمن اینکه چشم‌‌انداز بلندمدت طلا همچنان روند صعودی سه ساله خود را حفظ کرده است.
از سوی دیگر قیمت سکه نیز در روز گذشته با افزایش نسبی رو‌به‌رو شد؛ به طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تا 685 هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به 692 هزار تومان رسید. نیم سکه نیز در بازار 343 هزار تومان و هر ربع سکه 186 هزار تومان قیمت داشت. همچنین قیمت سکه‌های یک گرمی هم 106 هزار و 500 تومان اعلام شده است. به این ترتیب مبادلات روز گذشته سکه آتی در خرداد ماه هر سکه در محدوده 688 تا 695 هزار تومان معامله شد که 9/0 درصد افت قیمتی داشت. سکه تیرماه نیز در محدوده 718 تا 732 هزار تومان معامله شد که افت 3/0 درصدی را تجربه کرد. سکه تحویل مرداد ‌ماه نیز در محدوده 757 تا 766 هزار تومان معامله شد که با افت 27/0 درصدی همراه شد و در آخر سکه شهریور در محدوده 798 تا 812 هزار تومان معامله شد که با رشد 76/0 درصدی همراه شد که در این معاملات بیشترین موقعیت خرید مربوط به این سررسید بود.