معادلات مثبت و منفی بازار آهن در روزهای آتی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در شرایطی که بازار آهن از هفته گذشته با تقاضای زیادی از سوی تجار و مصارف پروژه‌ای مواجه شده و جو روانی بازار همچنان در التهاب است و خبرهایی نیز از عدم فروش شمش منتشر می شود، دیروز عرضه‌های محدودی از سوی فولادسازان دولتی و خصوصی در بورس کالا انجام شد.

اما عرضه‌های محدود و رشد قیمت‌ها در بورس، بر بازار آزاد تاثیری نداشت و روند افزایشی قیمت‌ها که روز شنبه بسیار شدید بود، متوقف شد، به طوری که در معاملات دیروز میلگرد تغییر نکرد و تیرآهن هم نوسان محدودی را به ثبت رساند.

قبل از عرضه‌های بورس برخی از فعالان بازار، پیش‌بینی می‌کردند تنها در صورتی که بورس عرضه زیادی داشته باشد قیمت‌ها در بازار متوقف خواهد شد و در غیر این صورت نرخ‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند، اما دیروز برخلاف پیش‌بینی‌ها و با وجود عرضه‌های تناژ پایین

ذوب‌آهن در بورس کالا، قیمت‌ها در هر صورت در بازار آزاد تغییری نکرد و افزایشی نداشت.

پیش‌‌بینی از روند بازار در روزهای آتی

به گفته تجار بازار آهن، به دلیل نوسان شدیدی که قیمت آهن در روز شنبه به ثبت رساند که در جریان آن نرخ میلگرد در بازار تهران به مرز ۱۴۰۰ تومان رسید، دیروز معاملات بازار محدود شد و قیمت‌ها ایستاد، چرا که حجم زیادی از خریدهای بازار روز شنبه انجام شده بود و معمولا بازار به این صورت نیست که هر روز با رشد زیادی مواجه شود، بلکه همواره در شرایط ملتهب، یک روز افزایش می‌‌یابد و چند روز بعد این روند متوقف می‌شود.

یکی از معامله‌گران بازار آهن در این‌باره می‌گوید: معمولا در شرایط هیجانی، قیمت‌ها در بازار آهن، یک روز افزایش شدید را تجربه می‌کند، اما در چند روز بعد یا متوقف شده یا اینکه قیمت‌ها به صورت محدود کاهشی می‌شود تا اینکه اخبار جدید از محموله‌های وارداتی و نرخ‌های پیشنهادی از سوی فروشنده‌ها اعلام شود، اما اگر روند بازار رو به بالا باشد، با وجود اینکه ممکن است در برخی موارد قیمت‌ها کاهش یابد، اما روند کلی آن بازار همچنان افزایشی باقی خواهد ماند. با درنظر گرفتن این موضوع و شرایط حاکم بر بازار بیلت که بسیاری از فروشنده‌های شمش به ایران، دست نگه داشته و با انگیزه بالا بردن قیمت‌ها، فروشی به تجار و تولیدکننده‌های داخلی ندارند، پیش‌بینی برخی از معامله‌گران این است که تا پایان هفته، بازار مقاطع معاملات محدودی را تجربه می‌کند و قیمت‌ها تغییر خاصی نخواهد کرد، اما اگر روز چهارشنبه عرضه‌های بورس با تناژ بالایی انجام شود احتمال تعدیل قیمت‌ها وجود دارد و برعکس اگر عرضه زیادی صورت نگیرد احتمال اینکه دوباره با افزایش قیمت مواجه شویم وجود دارد.

نشانه‌های کمبود شمش دوباره در بازار

دیروز برخی نرخ‌های اعلامی در بازار شمش به ۱۲۰۰ تومان هم رسید و گفته می‌شود تعدادی از فروشنده‌ها با این پیش‌بینی که میلگرد و شمش به دلیل برخی موضوع‌های غیر اقتصادی تاثیرگذار بر بازار رشد بیشتری را در آینده خواهد داشت، از فروش شمش به خریداران ایرانی خودداری می ‌کنند. در نتیجه در این صورت اگر عرضه‌های زیادی در بازار از سوی دولتی‌ها انجام نشود، این احتمال وجود دارد که نرخ مقاطع رشد کند.

از سوی دیگر برخی نیز معتقدند در هر صورت اگر خرید شمش با قیمت‌های بالا از سوی تولیدکنندگان خصوصی صورت بگیرد، امکان تعدیل نرخ میلگرد نیز از سوی آنها وجود نخواهد داشت.

به هر صورت به نظر می‌رسد در حال حاضر اصلی‌ترین نگرانی فعالان بازار آهن، موضوع نبود شمش و روند افزایشی قیمت پیشنهادی آن به بازار ایران است که به توجه بیشتر مسوولان احتیاج دارد. در مجموع دیروز در بورس کالا یک هزار و ۷۶۰ تن تیرآهن مخلوط ذوب آهن با نرخ یک هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن ۱۰ هزار تن میلگرد مخلوط این شرکت در رقابت معامله شد که نرخ آن از ۱۲۲۰ تومان به ۱۲۵۵ تومان رسید.

سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن این شرکت نیز در رقابت از نرخ یک هزار و ۱۲۰ تومان به یک هزار و ۱۳۷ تومان رسید که حجم آن ۴۸ هزار تن بود. تیرآهن جهان فولاد غرب نیز با نرخ ۱۱۰۰ تومان ۲۵۰ تن، کلاف ۸ و کلاف ۱۰ نطنز هم به ترتیب ۱۵۴۰ و ۴۴۰ تن با نرخ ۱۱۸۰ تومان فروش رفت.