رشد معاملات بورس کالا

گروه بورس کالا- دادوستد اغلب کالاها در بورس کالای ایران طی هفته گذشته با افزایش همراه بود که این امر رشد ۲۸ درصدی حجم و ۵۴ درصدی ارزش معاملات را به همراه داشت. هفته گذشته ۶۷۲ هزار تن انواع کالاهای صنعتی، کشاورزی، نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران معامله شد که ارزشی بالغ بر ۶ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال پیدا کرد.

همچنین حجم معاملات محصولات فولادی به ۳۶۰ هزار تن رسید که ۵۹ درصد بیشتر از هفته ماقبل بود. ارزش معاملات گروه فولاد نیز با رسیدن به رقم ۳ هزار و ۸۰۱ میلیارد ریال، ۷۰ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشت.

فعالان صنعت مس نیز با دادوستد ۱۴ هزار و ۶۶۰ تن انواع این محصول طی هفته گذشته رشدی ۹۰ درصدی را برای این معاملات رقم زدند. در گروه سیمان طی هفته گذشته ۱۰ هزار تن از این محصول مور دادوستد قرار گرفت که نخستین دادوستد این کالا در سال‌جاری به شمار می‌رود. با این حال معاملات محصولات آلومینیومی با ۲۱ درصد کاهش به ۳ هزار و ۵۸۰ تن رسید.

در حوزه محصولات نفتی و پتروشیمی، قیر با افزایش ۱۳۹ درصدی حجم معاملات و رسیدن به رقم ۱۳۸ هزار تن، بیشترین رشد معاملات را از آن خود کرد. ضمن اینکه ارزش معاملات این گروه نیز با ۱۳۳ درصد افزایش به ۹۷۸ میلیارد ریال رسید.

معاملات محصولات شیمیایی نیز با ۳۷ درصد افزایش به بیش از ۲۰ هزار تن رسید. علاوه بر این افزایش ۲۰ درصدی حجم معاملات محصولات پلیمری، حجم دادوستد محصولات این گروه را به بیش از ۳۱ هزار تن رساند و ارزش آن نیز با ۲۴ درصد افزایش به ۶۹۷ میلیارد

ریال رسید.

در حوزه محصولات کشاورزی، مهم‌ترین رویداد هفته گذشته، عرضه و دادوستد ۶۰ هزار تن ذرت دامی وارداتی از برزیل بود که ارزش معاملات آن را به حدود ۲۸۳ میلیارد ریال رساند. علاوه بر این یک هزار و ۵۸۰ تن برنج و ۱۷۰ تن کنجاله دانه‌های روغنی، دیگر کالاهای کشاورزی دادوستد شده طی هفته گذشته در تالار معاملات بورس کالای ایران بودند.