افزایش 30 تومانی شمش و میلگرد در بورس

آزاده حسینی

به نظر می‌رسد با پایان انتظار فعالان برای مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در بغداد، تجار به بازار آهن بازگشته‌اند. به گفته فعالان بازار، کوتاه بودن زمان تحویل مبادلات سلف و همچنین مناسب بودن قیمت‌ها در بورس باعث شده تا انگیزه خرید بیشتر شود. از سویی برداشته شدن محدودیت‌ها در بورس نیز انگیزه خرید را تقویت می‌کند، از همین رو در هفته جاری مبادلات با رشد همراه بودند. البته کارشناسان رونق نسبی مبادلات در بازار آهن را طی هفته جاری به دلیل کمبود شمش به عنوان ماده اولیه می‌دانند. با توجه به اینکه این نگرانی برای تامین ماده اولیه وجود دارد، از این رو خریدها در بازار انجام می‌شود. رشد قیمت دلار نیز عامل حمایتی افزایش قیمت‌ها در بازار طی هفته جاری محسوب می‌شود؛ گرچه افزایش حدود ۳۰ تومانی قیمت شمش برای هر کیلو در بورس نیز موجب تحکیم این روند شده است.

روز گذشته فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد کویر کاشان، فولاد آلیاژی ایران و همچنین فولاد مبارکه از جمله عرضه کنندگان محصولات فولادی بودند. فولاد خوزستان ۳۰ هزار تن شمش بلوم در بورس با قیمت پایه ۹۷۸ تومان عرضه کرد که کمبود شمش در بازار و رقابت کارگزاران عاملی برای رشد قیمت این محصول تا یک هزار و ۸ تومان شد. فولاد خراسان که یکی از پرطرفدارترین محصولات را در رینگ صنعتی دارد، روز گذشته با عرضه ۳۲ هزار و ۵۶۰ تن محصول بر روی تابلو رینگ صنعتی حاضر شد که ۳۰ هزار و ۳۶۰ تن محصول را به صورت نقدی و ۲ هزار و ۲۰۰ تن نیز به صورت سلف فروخت.

قیمت پایه محصول میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ که تحویل آن به صورت نقدی بود، یک هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شد که با رقابت کارگزاران به یک هزار و ۲۱۳ تومان و ۸ ریال رسید. این در حالی است که پیشنهاد قیمت یک هزار و ۲۲۳ تومانی نیز برای این محصول ثبت شده است. حجم تقاضا برای این نوع میلگرد ۴۳ هزار و ۴۶۰ تن بود. در همین حال ۲ هزار و ۲۰۰ تن میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ به قیمت پایه یک هزار و ۱۹۳ تومان نیز به صورت سلف بر روی تابلو آمد که با توجه به حذف محدودیت‌ها در این رینگ و رقابتی که بین کارگزاران صورت گرفت، کمترین قیمت پیشنهادی برای این محصول یک هزار و ۲۱۳ تومان و بیشترین رقم پیشنهادی برای آن یک هزار و ۲۲۸ تومان و ۸ ریال ثبت شد. حجم تقاضا نیز در حدود دو برابر عرضه بوده و از این رو قیمت این محصول حدود ۲۰ تومان رشد را تجربه کرده است. رقابت برای این محصول در حالی صورت گرفته که تحویل آن نیز پایان خرداد ماه بود. دیگر محصولی که روز گذشته در بورس برای آن رقابت صورت گرفت و رشد قیمت را تجربه کرد میلگرد با سایز ۱۴ تا ۲۵ کویر کاشان بود که با وجود اینکه سررسید تحویل آن در شهریور ماه است باز هم با رقابت به فروش رسید. قیمت پایه عرضه این محصول یک هزار و ۱۴۰ تومان بود که با افزایش حدود ۲۰ تومان به یک هزار و ۱۵۹ تومان رسید. البته این محصول نیز قیمت پیشنهادی بالاتری معادل یک هزار و ۱۶۸ تومان و ۸ ریال را دریافت کرده است. رقابت برای محصولات سلف در حالی صورت می‌گیرد که فعالان رقابت برای مبادلات روز یکشنبه را غیر منطقی دانسته اند، اما ثبت افزایش حدودا ۳۰ تومانی برای شمش فولاد خوزستان بر رشد قیمت‌ها در بورس و همچنین بازار صحه گذاشته است.

میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ فولاد آلیاژی نیز با قیمت پایه یک هزار و ۲۰۰ تومان عرضه شد که با رقابت برای آن تا یک هزار و ۲۵۰ تومان نیز پیشنهاد قیمت داشت و در نهایت متوسط نرخ مبادله این محصول در بورس کیلویی یک هزار و ۲۲۰ تومان ثبت شد.

سایر محصولات فولادی نیز در بورس عرضه شدند که می‌توان به ورق های فولاد مبارکه که به لحاظ ابعاد استانداردهای لازم این شرکت را ندارند و به نام خارج از گونه در بورس به فروش می‌رسند اشاره کرد. این محصولات تغییر قیمت نداشتند. همچنین فولاد اکسین نیز ورق گرم سایز ۲۰ تا ۴۰ عرضه کرد که با قیمت یک هزار و ۸۰ تومان به فروش رسید و نوسان قیمت نداشت.

در همین حال مس و آلومینیوم نیز در بورس مورد مبادله قرار گرفتند که تغییر قیمتی نداشتند. روز گذشته همچنین شرکت طلای موته شمش طلا با عیار ۹۹۶ عرضه کرد که با قیمت ۸۶ میلیون تومان به فروش رسید.