کاهش بهای فولاد در بازار معاملات آتی شانگهای

بورس نیوز - قیمت میلگرد فولادی در معاملات دیروز شانگهای کاهش یافت؛ این در حالی است که با توجه به کاهش تقاضای جهانی فولاد در هفته‌های اخیر، خروجی روزانه کارخانه‌های فولاد چین در ماه جاری کاهش چندانی نداشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، دیروز در بازار معاملات آتی شانگهای بهای هر تن میلگرد فولادی برای تحویل در ماه اکتبر با ۲/۰ درصد کاهش به ۶۴۰ دلار رسید؛ تداوم عرضه سنگین میلگرد از سوی تولیدکنندگان چینی باعث افزایش فشار بر بازار این محصول شده است.

گزارش‌ها حاکی از این است که در نیمه اول ماه مه، تولید فولاد چین کماکان در بالاترین سطح خود قرار داشته، به طوری که در دوره مذکور بزرگترین تولیدکننده این محصول جهان روزانه بیش از دو میلیون تن فولاد تولید کرده است؛ اگرچه شواهد حاکی از این است که با توجه به کاهش شدید قیمت و تقاضای فولاد در جهان، تولیدکنندگان چینی دست به کاهش تولید خود خواهند زد، اما ظاهرا آنها قصد ندارند حتی اگر در یک برهه زمانی با کاهش سود یا حتی زیان مواجه شوند، به هیچ وجه سهم خود از بازار این محصول استراتژیک را از دست بدهند.

در ماه جاری قیمت میلگرد ساختمانی یا آرماتور نزدیک ۵ درصد کاهش یافته، اما کارشناسان بر این باورند این میزان کاهش هم نمی‌تواند تولیدکنندگان فولاد را قانع کند که حجم تولیدات خود را کاهش دهند.

«کیو» نایب رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد چین در حاشیه یک همایش صنعتی در شانگهای اظهار کرد: مطمئنا اگر روند کمبود تقاضا و کاهش قیمت در بازار ادامه داشته باشد تولیدکنندگان اقدام به کاهش حجم تولیدات خود خواهند کرد؛ اما با توجه به ظرفیت بالای کارخانه‌های فولاد چین، این کاهش نمی‌تواند چندان چشمگیر باشد.