به گزارش «کالاخبر»، در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالای ایران در هفته‌ای که گذشت، ۱۰میلیون و ۲۱‌هزار و ۴ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۳۰۵میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۲۱مهر، ۳۶۹میلیارد تومان برای ۱۲میلیون و ۲۲۱‌هزار و ۹۸۴ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود.

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس‌کالا، یک‌میلیون و ۵۰۸‌هزار و ۹۰۰اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک به ۲۲۷میلیارد تومان را ثبت کرد.

اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۷۵درصدی از ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۱۵درصدی از حجم معاملات، رتبه دوم بازار را پس از سیمان از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۷میلیون و ۴۲۲‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۵میلیارد و ۸۷۰میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۷۵‌درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۲۹مهر، ۵۱۱‌هزار و ۹۹۱گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش نزدیک به ۱۷میلیارد و ۸۴۵میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه سوم را از نظر ارزش معاملات به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات همچون شیشه ۵‌درصد بود و این دو دارایی جایگاه سوم را به صورت مشترک از آن خود کردند؛ اما سهم زعفران از ارزش کل معاملات ۶‌درصد برآورد شد و پس از سکه طلا و شیشه در جایگاه سوم ایستاد.

ارزش معاملات ۵۲۰‌هزار و ۳۴۶گواهی سپرده شیشه نیز به رقم ۴۹میلیارد و ۷۸۸میلیون تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۱۷درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد. معامله ۵۷‌هزار و ۷۶۷گواهی سپرده برنج و پسته ارزشی معادل ۵میلیارد و ۱۵۹میلیون تومان را رقم زده است.