نشست سیمانی‌ها و بورس برگزار شد

گروه بورس - سردار خالدی: نشست سیمانی‌‌ها پیرامون توافقات برای حضور دوباره در بورس کالای ایران در شرایطی برگزار شد که یک روز قبل از مذاکرات، ۱۰ هزار تن سیمان به قیمت مصوب فروخته شد. مبادلات سیمان در بورس کالا پس از چند ماه برای اولین بار در سال جدید توسط یکی از شرکت‌‌های سیمانی در روز یکشنبه هفته جاری انجام شد. این در شرایطی است که روز دوشنبه همین هفته نشستی با حضور نمایندگان انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، تولیدکنندگان این کالا و اعضای بورس کالای ایران برگزار شد که براساس گمانه‌زنی‌‌ها دو طرف به توافقاتی رسیده‌اند و روند مذاکرات نیز مثبت بوده است. به نظر می‌رسد قرار است در هفته پایانی خردادماه جلسه دیگری به منظور هماهنگی‌‌های بیشتر با همین روال از سر گرفته شود. فعالان معتقدند این نشست در پی آن برگزار شده که مدت مدیدی است عرضه کنندگان سیمان تمایلی به حضور در بورس ندارند؛ اما کارشناسان موضوع قیمت‌‌های مصوب در بخش سیمان را از مهم‌ترین دلایل عدم‌عرضه این کالا در بورس عنوان می‌کنند. بر اساس گفته فعالان، برخی از شرکت‌‌های سیمانی مشتریان خاص خود را دارند و تنها به دلیل شرایط ویژه و معافیت‌‌های مالیاتی از طریق بورس دادوستدهایشان را انجام می‌دهند. این در حالی است که تعدادی از شرکت‌‌های سیمانی به دلیل هزینه‌‌های حمل‌و‌نقل، قیمت‌‌های مصوب و بالا رفتن دیگر هزینه‌‌ها به تاثیر از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که حضور آنان در بورس را اندکی سخت کرده است.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به بسته پیشنهادی حمایتی از سیمان و به خصوص کارخانه‌های مازوت سوز در کمیته وزارت صنعت، معدن و تجارت و از سویی وضعیت بهبود سهام سیمانی‌‌ها در بورس اوراق بهادار تهران (براساس گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریا سهم، شاخص سیمانی‌‌ها دیروز در حالی بهبود یافت که معاملات حجم قابل‌توجهی داشت. تجربه نشان داده این گروه در سال یکی، دو بار حرکت محسوسی را تجربه می‌کند سپس با رکود سنگینی در سال مواجه می‌شود.) احتمال بهبود اوضاع در بورس کالای ایران نیز وجود دارد.

در مبادلات روز یکشنبه، سیمان کرمان ۱۰ هزار تن محصول را در تیپ‌‌های مختلف عرضه کرد که یک هزار تن آن از نوع پوزولانی با قیمت ۶۲ تومان و ۹ ریال و ۲ هزار تن آن از نوع تیپ ۵ با قیمت ۶۱ تومان و ۳ ریال به ازای هر کیلو معامله شده است. همچنین ۷ هزار تن سیمان تیپ ۲ این شرکت، به صورت فله ای، به قیمت ۵۹ تومان و ۷ ریال و به صورت پاکتی، به قیمت ۶۶ تومان و ۵ ریال به ازای هر کیلو دادوستد شد.