گروه بورس کالا - مبادلات بازار آتی بورس کالای ایران، دیروز در دقایق پایانی با آرامش نسبی دنبال شد. این در حالی بود که به دلیل نوسانات دلار، بازار آتی نیز نوسانی شد؛ اما بیشتر سمت و سوی قیمت‌ها افزایشی بود.

به اعتقاد کارشناسان، بازار در شرایط کنونی با همان پارامترهای قبلی حرکت خود را دنبال می‌کند و اتفاق خاصی مبنی بر تغییر فاکتورهای کنونی وجود ندارد.
گمانه‌زنی‌های سیاسی پیرامون نتایج مذاکرات بغداد و مسکو از عوامل مهم افت و خیز روند مبادلات است. بحث روش‌های جایگزین سکه‌های پیش‌فروش شده همچون اوراق گواهی سپرده با سود 24 درصد و اوراق مشارکت با سود 20 درصد از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار روی بازار بوده است.
دیروز اداره سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه دیگر به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار آن مربوط به اوراق گواهی سپرده است.
البته روایت‌ها از آینده متفاوت است؛ در حالی که برخی از افزایش قیمت‌ها به صورت پلکانی در روزهای آینده تحت تاثیر دلار و پیچیده‌تر شدن موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان سخن به میان می‌آورند مسوولان دولتی از کنترل بازار ارز بعد از مذاکرات بغداد و از سویی کاهش قیمت طلا و ارز در چند روز آینده خبر می‌دهند. شاید به همین دلیل است که معامله‌گران نسبت به آینده تردید دارند و سعی می‌کنند تصمیم‌های معاملاتی خود را همچنان به روزهای بعد موکول کنند. توصیه اکید کارشناسان این است که معامله‌گران بهتر است جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش را متناسب با وضعیت روند مبادلات همواره عوض کنند و با تغییر در تعداد موقعیت‌های خرید و فروش سودی متناسب با آن دریافت کنند.
همچنین مبادلات بازار آتی در شرایطی پیگیری می‌شود که به تاثیر از نوسانات قیمت دلار، سطوح مقاومتی قیمت سکه در هر یک از سررسیدها تغییر کرده است. عدم‌تغییر قیمت طلای جهانی به دلیل تعطیلی روز دوشنبه در ایالات‌متحده و تعطیلی بسیاری از بانک‌های اروپا و آمریکایی باعث شد بازار داخلی تاثیر اندکی از بازارهای جهانی بگیرد. در بازارهای جهانی نیز یکی از مهم‌ترین موضوعات تاثیرگذار، بحث خروج یونان از منطقه یورو و مسائل مربوط به اوضاع بدهی‌ها در اروپا است. البته انتشار برخی از شاخص‌های اقتصادی در ایالات ‌متحده همچون شاخص ضریب اعتماد مصرف کننده و ثبات مسکن در این کشور روی تقویت یا تضعیف دلار بسیار تاثیر گذاشته و بازارهای جهانی طلا نیز به تبع از این اوضاع روند متفاوتی را پشت سر می‌گذارد.
در مبادلات دیروز نیز در شرایطی روند قیمت‌ها با دامنه نوسان مثبت دنبال شد که در ساعات پایانی معاملات، شدت افزایش قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافت. قیمت سکه سر رسید خردادماه با 66/1 درصد افزایش در محدوده 670 تا 681 هزار تومان، سررسید تیرماه با 13/3 درصد افزایش در محدوده 693 تا 706 هزار تومان، سررسید مردادماه با 51/2 درصد افزایش در محدوده 714 تا 723 هزار تومان و سررسید شهریورماه با 85/2 درصد افزایش در محدوده 734 تا 747 هزار تومان قرار گرفت.