3

ریزش چشمگیر بهای سنگ‌‌‌آهن

با وجود گذشت بیش از دوسال از آغاز همه‌گیری کرونا همچنان این ویروس تاثیر خود را بر بازار‌‌‌های کالایی حفظ کرده است. ریزش بازار فولاد و به تبع آن میلگرد در بازار جهانی نیز به‌‌‌دلیل تداوم سیاست‌‌‌کرونا صفر در چین ادامه دارد. این کشور، بزرگ‌ترین تولید‌‌‌کننده سنگ‌آهن و مقاطع طویل فولادی در دنیاست و رخ‌دادن هر اتفاقی در معاملات این کشور بر بازارهای جهانی نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. در هفته سوم اکتبر ریزش بهای سنگ‌آهن و به تبع آن میلگرد در بورس‌کالای این کشور ادامه دارد. روز گذشته بهای محموله‌‌‌های سنگ‌آهن عیار 63‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین به 95دلار به‌ازای هر تن رسید. درحال حاضر، این قیمت پایین‌ترین سطح در 11ماه گذشته تاکنون است. به گزارش رویترز، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که مواد اولیه فولاد تا پایان سال میلادی جاری در محدوده قیمتی 90 تا 115دلار به‌ازای هر تن نوسان کند. همچنین قیمت‌ها در منطقه اروپا به‌‌‌دلیل تقاضای ضعیف، قیمت‌های بالا و واهمه از رکود همچنان پایین خواهند ماند. همچنین بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت سنگ ‌‌‌معدن در چین که تولید‌‌‌کننده نیمی از فولاد مصرفی دنیاست، تقریبا 40‌درصد از سطح قیمتی در اوایل سال میلادی جاری کمتر شده است؛ چرا که علاوه بر محدودیت‌های کرونایی، بخش دارایی چین با بحران نقدینگی و تقاضای ضعیف نیز دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کرونا بلای جان فولاد

یکی از مهم‌ترین عوامل افت قیمتی در روزهای اخیر سخنان رئیس‌جمهور این کشور در مورد مهار کرونا بوده است. شی‌‌‌جین‌پینگ در مراسم افتتاحیه کنگره ملی حزب کمونیست چین، بار دیگر بر اهمیت اثر سیاست کووید صفر تاکید کرد. وی عنوان کرد، این سیاست‌‌‌ دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته است؛ در حالی که بسیاری از تحلیلگران بازارهای کالایی معتقدند سیاست‌‌‌های سختگیرانه چین برای کنترل کرونا نه‌تنها ضروری نبوده، بلکه موجب اخلال در زنجیره عرضه افت و تقاضا شده و در مجموع به رشد اقتصادی این کشوری صدمات مخاطره‌آمیزی وارد کرده است. ویوک دار، تحلیلگر بانک کامن‌‌‌ولت استرالیا معتقد است، کاهش سخت‌‌‌گیری‌‌‌های کرونایی می‌‌‌توانست راه نجاتی برای اقتصاد این کشور باشد. البته تاکید شی‌‌‌‌جین‌پینگ بر توسعه اقتصادی به‌عنوان اولویت نخست چین می‌‌‌تواند نشانه این موضوع باشد که آنها درصورت افزایش احتمال رکود و کمتر شدن رشد اقتصادی آماده کاهش محدودیت‌های کرونایی برای سال آینده هستند.

البته همچنان فعالان بازار بدبین هستند و کاهش تولید فولاد چین برای فعالان بازار مشهود است. استرالیا از تولیدکنندگان بزرگ فولاد نیز پیش‌بینی می‌کند که تولید جهانی فولاد در سال‌جاری با کاهش 6/ 0‌درصدی به به 1.947میلیارد تن برسد. همچنین دولت چین در گزارش سه‌ماهه اخیر خود اعلام کرد، همراه با تشدید ترس از رکود جهانی، شیوع سویه‌‌‌های جدید کرونا و ضعف در بخش املاک، تقاضای فولاد و سنگ‌‌‌آهن در جهان کاهش یافته است. چین حدود 70‌درصد سنگ‌آهن صادراتی از راه دریا را خریداری می‌کند که حدود دوسوم از این میزان را استرالیا تامین‌‌‌ می‌کند. همچنین در این گزارش آمده است، پیامد‌‌‌های جنگ روسیه و اوکراین بازارها را متزلزل نگه داشته است، در حالی که در اروپا نیز بحران انرژی مانع افزایش تولید فولاد می‌شود. استراتژیست‌‌‌های بازاهای کالایی ای‌‌‌ان‌‌‌زد نیز در یادداشتی اعلام کردند، بحران انرژی در اروپا و آغاز زمستان در چین عواملی هستند که مانع بهبود بازارهای فولادی و تولید در فصل آخر سال می‌‌‌شوند.

افت معاملات میلگرد به تبعیت از فولاد

معاملات آتی میلگرد فولادی در هفته سوم اکتبر به 518دلار به ازای هر تن کاهش یافت و به پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی 20ماهه در 18 ژوئیه سال میلادی جاری نزدیک شد. ریزش قیمت سنگ‌آهن و افت تقاضا برای فولاد از عوامل تاثیر‌گذار بر ریزش قیمت میلگرد هستند. همچنین بحران املاک در این کشور و کاهش ساخت‌وساز موجب شده است تا تقاضا برای میلگرد کاهش یابد.

بخش املاک و مستغلات به طور سنتی از عوامل مهم در رشد اقتصادی این کشور نامیده می‌‌‌شود. اما در سال میلادی جاری واهمه از رکود و کند شدن رشد اقتصادی در چین موجب کاهش استقبال از خرید مسکن در چین شده است.

چشم‌‌‌انداز قیمتی کامودیتی‌‌‌ها

باوجود اینکه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌‌‌ها از جمله فولاد و مقاطع طویل در حال ریزش هستند، خبرها حاکی از آن است که بهبود در آینده نزیک ممکن نیست.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس آمریکا نیز در تازه‌‌‌ترین گزارش خود به آینده قیمت کامودیتی‌‌‌ها پرداخت و اشاره کرد که فعالان بازار کامودیتی با ریسک‌‌‌های عمده‌‌‌ای همچون ورود اقتصاد اروپا به رکود، افزایش نرخ بهره بانکی فدرال‌رزرو و بلندشدن اقتصاد چین از رکود مواجه هستند و این موضوعات برآیند‌‌‌های متفاوتی بر قیمت‌ها دارد. این بانک در گزارش خود بیان کرد که افت تقاضای کامودیتی‌‌‌ها در بازار فعلی، همراستا با کاهش تولید است. به گفته این بانک، بازار کامودیتی فعلا 6/ 5‌درصد کاهش فعالیت‌های تولیدی را ناشی از رکود مدنظر قرار داده که حدود نصف رکود اقتصادی 2008 است.

براساس سوابق تاریخی، شرایط فعلی مشابه شرایط سال ۱۹۵۳ است و انتظار حداکثر افت شاخص قیمت ۱۶درصد برای کامودیتی‌ها در این شرایط متصور است. انتظار می‌رود وضعیت بازار کامودیتی در آینده از وضعیت تقاضا و قدرت خرید به‌جای بهره دلار تبعیت کند و به محض تثبیت تقاضا، شاهد رشد قیمت کامودیتی‌‌‌ها باشیم و این افزایش قیمت‌ها تا زمان بازگشت ظرفیت‌های جدید تولید کامودیتی‌‌‌ها ادامه خواهد داشت.