گروه بورس کالا- روند بازار داخلی پتروشیمی نسبت به روز گذشته با افت 10 تا 20 تومانی قیمت‌ها همراه شد. به گفته فعالان اقتصادی، با توجه به نوسان نرخ ارز، مبادلات به شدت کاهش یافته است و بیشتر معامله‌گران از ورود به بازار ترس دارند؛ چرا که همچنان شایعه افت قیمت‌های پایه در بازار جریان دارد. در روز گذشته همچنین افت قیمت‌های پایه محصولات مجتمع امیرکبیر، معامله گران را بیش از پیش قانع کرد که باید در انتظار کاهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در معاملات روزهای آتی باشند.

البته این شایعه از اواسط ماه گذشته در بازار جریان داشت، اما تاکنون تغییری در نرخ‌های پایه داده نشده است. این در حالی است که قیمت اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر رو به کاهش بوده است. از این رو قوت گرفتن این شایعه در روز گذشته سبب شد تا بازار در مقطعی از روز با توقف مبادلات دنبال شود و معامله گران ترجیح دهند در انتظار بمانند. به این ترتیب این شایعه روز گذشته بر قیمت‌های بازار داخلی پتروشیمی تاثیر گذاشت و نرخ‌ها را نزولی کرد.
در همین حال روز گذشته 209 با نرخ 2 هزار و 350 تومان، EX3 با نرخ 2 هزار و 795 تومان و 2420 پتروشیمی امیرکبیر با نرخ 2 هزار و 350 تومان توسط کارگزاران خریداری شد.
معضل ثبت‌نام در سایت بهین یاب
البته در این روز موضوعی که از سوی معامله‌گران به آن اشاره ‌شد؛ ثبت نام خریداران متانول پتروشیمی زاگرس و فن آوران در سایت بهین‌یاب بود که از این هفته قرار است انجام شود. این گروه معتقدند تا پیش از این برای خرید متانول زاگرس و فن آوران نیازی به ثبت‌نام در سایت بهین یاب نبود و همین موضوع نیز سبب شده تا واسطه‌ها برای خرید این کالاها اشتیاق نداشته باشند، اما مطمئنا از این پس باید شاهد رشد قیمت این کالاها در بازار باشیم؛ همان طور که متانول پتروشیمی شیراز به واسطه محدودیت‌ها و ثبت نام در بهین‌یاب در بازار با رشد قیمت همراه شده است. گفته می‌شود در حال حاضر متانول فن آوران و زاگرس در بازار داخل 490 تومان و متانول پتروشیمی شیراز نیز 510 تومان است. به گفته فعالان بازار نرخ متانول پتروشیمی زاگرس و فن آوران از ابتدای سال جدید در بازار ثابت بوده و تغییری نکرده، اما متانول شیراز با افزایش روبه رو شده است. به عقیده این گروه ثبت نام برای خرید این کالاها در سایت بهین یاب نرخ آنها را نیز با رشد همراه خواهد کرد.