مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته وضعیت اقتصاد جهانی، کاهش قیمت فولاد در چین و هجوم محموله‌های نقدی برزیل به بازار آسیا به تداوم افت قیمت سنگ آهن کمک کرد تا جایی که حتی بی اچ پی بیلیتون نیز نرخ خود را کاهش داد. هفته گذشته شرکت معدنی بی اچ پی بیلیتون سنگ آهن خلوص ۶۱ درصد را ۱۳۳ دلار و ۶۰ سنت در هر تن (سی اف آر چین) فروخت در حالی که دو هفته قبل ۶۵/۱۳۹ دلار معامله شده بود. سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۱ دلار در هر تن

(سی اف آر) معامله شد. قیمت سنگ آهن برزیل نیز از ۱۵۰ دلار در دو هفته قبل به ۱۳۵ دلار در هر تن رسیده است. قیمت سنگ آهن در ماه جاری میلادی حدود ۱۰ درصد افت داشت و به کمترین حد طی ۶ ماه اخیر رسید.

خبر کمک دولت چین به سرعت گرفتن پروژه‌های زیرساختی، کمکی به بازار نکرده است، ضمن ‌اینکه برآورد‌ها از افزایش نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی چین خبر می‌دهند.

برخی از فعالان بازار، افت قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ دلار یا حتی پایین تر از آن را بعید نمی‌دانند که آخرین بار سال ۲۰۰۹ مشاهده شده است، ضمن ‌اینکه عرضه برزیل و استرالیا رو به بالا و در مقابل تقاضای چین نزولی شده است.

هفته گذشته بازار جهانی قراضه که وابستگی شدیدی به فعالیت بازار ترکیه دارد نیز علاوه بر بازار سنگ‌آهن نزولی شد.

بازار داخلی و صادراتی میلگرد ترکیه نزولی است ولی با ‌این حال هنوز عرضه کننده‌ها به کاهش بیشتر قیمت‌ها رضایت نداده‌اند.

در بازار ترکیه خریداران برای خرید قراضه (A۳) سی‌ای اس به دنبال کالای ۴۱۵ دلاری در هر تن (سی اف آر) بودند. البته قیمت پیشنهادی ۴۲۰ دلار نیز پیشنهاد شد.

در غرب اروپا قراضه (۲۰-۸۰)، ۴۲۰ دلار در هر تن (سی اف آر) عرضه شد. قراضه آمریکا به ترکیه نیز با نرخ ۴۳۵ دلار در هر تن (سی اف آر) فروخته شد که ۱۰ دلار افت داشت.

به نظر برخی از فعالان بازار افت قیمت قراضه ادامه خواهد داشت ضمن‌اینکه هفته گذشته قراضه کانتینری آمریکا (خلوص ۲۰-۸۰) به مقصد تایوان با نرخ ۴۳۰ تا ۴۳۵ دلار در هر تن (سی اف آر) و قراضه خرد شده ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن (سی اف آر) عرضه شده است. در بازار داخلی آمریکا قیمت قراضه خرد شده، هفته گذشته ۲ دلار هر لانگ تن افت داشت که‌این رقم نسبت به یک ماه قبل نیز در حدود ۶ دلار در هر لانگ تن ارزان تر بوده است. قیمت قراضه صادراتی ژاپن تا ۱۹ دلار کاهش داشت و به ۳۸۹ تا ۳۹۵ دلار در هر تن (فوب) رسید ضمن‌اینکه انتظار می‌رود تا پایان ماه مه ‌قیمت قراضه در بازار داخلی چین باز هم کاهش یابد .

البته تاکنون‌این کالا ۲۴ تا ۳۲ دلار در هر تن افت داشته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت فعلی قراضه سنگین در بازار چین بین ۴۸۸ تا ۵۲۱ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ) است.