رسول علی‌محمدی،  در گفت‌وگو با «کالاخبر» ضمن اشاره به معافیت گواهی سپرده کالایی از مالیات ارزش‌افزوده گفت: این اقدام قطعا سبب خواهد شد کالاهای بیشتری را در قالب گواهی سپرده کالایی و همین‌طور ابزارهای مشتقه داشته باشیم.وی افزود: بنا به تصمیم اتخاذشده، معاملات ثانویه این محصولات تا زمان تحویل، معاف از مالیات ارزش‌افزوده هستند که این امر می‌تواند راه را برای توسعه ابزارهای مشتقه باز کند. علی‌محمدی با اشاره به اخذ مجوز فعالیت نخستین صندوق چندکالایی در بورس‌کالا، بیان کرد: در صندوق‌های مبتنی بر کالا، سرمایه‌گذاران می‌توانند در سپرده‌های کالایی مشارکت داشته باشند؛ بنابراین راه‌اندازی صندوق‌های چندکالایی می‌تواند به پرتفوی سرمایه‌گذاران تنوع ببخشد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه هر کالایی نمودار قیمتی و واکنش‌های قیمتی خاص خود را نسبت به اتفاقات پیرامون و اخبار مرتبط دارد، صندوق‌های چندکالایی ریسک صندوق و سرمایه‌گذاران را پایین می‌آورند.

در این صندوق‌ها دست مدیران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کالایی بازتر خواهد بود؛ بنابراین این ابزار نه‌تنها برای خود صندوق‌ها بلکه برای سرمایه‌گذاران تنوع سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد؛ از این رو صندوق‌های چندکالایی، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران خواهند داشت و هرچه تنوع و جذابیت، بیشتر باشد، حتما استقبال از این ابزارها افزایش می‌یابد و به رونق بازار کمک خواهد کرد.این کارشناس بازار کالایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین کارکرد صندوق‌های کالایی، کاهش ریسک و پوشش سلایق مختلف سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: در این راستا ضروری است با همکاری بورس‌کالا و فعالان حوزه کامودیتی‌ها در بخش‌های مختلف، دارایی‌های جدید به بازار گواهی سپرده کالایی وارد شود تا خیلی سریع شاهد رونق صندوق‌های چندکالایی باشیم.

به گفته علی‌محمدی، بدون شک تعمیق بازار در دستور کار بورس‌کالاست، به‌طوری که پس از آغاز به کار صندوق‌های چندکالایی بر پایه گواهی‌های سپرده، ابزارهای مشتقه نیز بر پایه دارایی‌های جدید راه‌اندازی می‌شوند تا سبدی جذاب در بخش کامودیتی‌ها در برابر سرمایه‌گذاران قرار گیرد. وی تاکید کرد: باید قراردادهای آتی، اختیار معامله و گواهی سپرده کالایی جدید را تعریف و در بستر معاملات بورس‌کالا روانه بازار کنیم. تنوع‌بخشی می‌تواند عامل جذابیت برای صندوق‌های چندکالایی باشد؛ بنابراین برای اینکه از مزیت صندوق‌های چندکالایی استفاده کنیم، قبل از آن باید در بخش بازار گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه و همین‌طور کالاهایی که می‌توانیم در ابزارهای مشتقه تعریف کنیم، تنوع به وجود آوریم.