بنا به گفته یکی از مصرف‌کنندگان نهایی فولاد، کاهش قیمت سنگ‌آهن تا حدی به شیوع مجدد کرونا در چین بازمی‌گردد؛ واهمه از اجرای قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه در این کشور باعث شده است تا بهای فولاد به طور نامحسوس کاهش داشته باشد و این موضوع تاثیر خود را بر بازار سنگ‌‌‌آهن گذاشته است.

برخی فعالان بازار بر این عقیده‌‌‌اند که روند کاهشی تقاضا احتمالا تا پایان سال‌جاری میلادی ادامه ‌‌‌خواهد داشت؛ عدم‌اطمینان نسبت به وضعیت اقتصادی چین در گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های منفی موثر بوده است.

پلتس در گزارش خود از روز ۳۰اوت به نوسان محدود بهای زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا خبر داد؛ همچنان تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک استرالیا با هدف ارسال به بازارهای آسیایی محدود بوده و این موضوع باعث شده است تا بهای این محصول بدون تغییر نرخ با قیمت ۲۷۳دلار و ۵۰سنت معامله شود. اما کاهش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ در بنادر چین طی روز ۳۰ اوت باعث شد تا پریمیوم این محصول افت نرخ محدود ۵۰سنتی داشته باشد و در نهایت با نرخ ۲۷۹دلار به فروش برود.

بنا به گفته یکی از خریداران هندی، تغییرات اخیر در بازار زغال‌سنگ استرالیا باعث شده است تا تجار نتوانند تصمیم درستی برای خرید زغال‌سنگ بگیرند و تا حدی سردرگم باشند. در این شرایط، از ورود محموله‌‌‌های زغال‌‌‌سنگ به بازار از سوی معدن‌‌‌داران استرالیایی با هدف تحویل در ماه‌های سپتامبر و اکتبر خبر می‌‌‌رسد؛ این روند باعث شده است تا تجار زغال‌سنگ قبل از هر اقدامی منتظر ورود این محموله‌‌‌ها و مشخص‌شدن تاثیر آن بر روند بازار باشند.

پلتس ترکیه نیز از کاهش بهای قراضه وارداتی به ترکیه همزمان با کاهش تقاضا برای فولاد خبر داد. به این ترتیب، بهای هر تن قراضه وارداتی به این کشور در روز ۳۰اوت کاهش ۴دلار و ۵۰سنتی داشت و در نهایت این محصول با نرخ ۳۹۷دلار و ۵۰سنت به فروش رفت. عدم‌جذابیت تولید فولاد در ترکیه باعث شده است تا واردات قراضه به این کشور نیز محدود شود و اغلب فولادسازان ترکیه تمایلی به خرید قراضه نداشته باشند.  بنا به گفته یکی از فعالان بازار قراضه آهن در ترکیه، تامین‌کنندگان با حجم زیادی از قراضه فولادی مواجه‌اند؛ اما تمایلی به خرید از سوی فولادسازان دیده نمی‌شود. در این شرایط بسیاری از تامین‌‌‌کنندگان قراضه آهن قراردادهایی را با کارخانه‌‌‌های فولادی براساس اصلاح قیمت بسته‌‌‌اند.