مصالح ساختمانی در گرگ و میش موانع

کوره‌‌‌های آجرپزی یکی از صنایع انرژی‌‌‌بر محسوب می‌‌‌شوند که به‌واسطه استفاده از ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات فرسوده و قدیمی، مصرف سوخت زیادی دارند.  تا سال ۱۳۹۹ گاز به مبلغ ۱۰۰تومان در هر مترمکعب به واحدهای تولیدکننده آجر می‌رسید؛ اما ناگهان در سال ۱۴۰۰ این صنف مشمول بند «ط» ماده «۶» قانون بودجه شد و بر این اساس، قیمت هر مترمکعب گاز به بیش از ۵۰۰تومان رسید و نهایتا با پیگیری‌های انجام‌شده و پیگیری ۱۶۴نماینده مجلس و موافقت شورای نگهبان، این رقم به ۱۴۹ تومان کاهش یافت. با وجود این، قیمت گاز تنها مساله انرژی موردنیاز فخاران (تولیدکنندگان آجر) نبود و امروز تامین گازوئیل موردنیاز برای ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی مشکل‌ساز شده است؛ به این معنا که شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی در اغلب موارد، گازوئیل موردنیاز واحد‌ها را تامین نمی‌کند و مدیران واحد‌ها مجبورند مابقی گازوئیل موردنیازشان را از بازار آزاد تهیه کنند. علاوه بر این، فقدان تسهیلات بلندمدت در این صنف باعث شده است تا نتوانند ماشین‌آلات و فناوری‌های تولید را به‌روز کنند؛ در نتیجه، میزان تولید به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

 مشکلات تامین سوخت واحد‌های تولیدی آجر

مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه فخاران استان تهران، به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: کاهش ساخت‌وساز باعث شده است تا شاهد رکود کسب‌وکار تولیدکنندگان آجر باشیم. امیدوار بودیم با اجرای طرح مسکن ملی، وضعیت بهبود پیدا کند؛ اما تاکنون اتفاق محسوسی را شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده فخاران، تامین گازوئیل موردنیاز ماشین‌آلات است. براساس برآوردهای کارشناسی اتحادیه، میزان گازوئیل موردنیاز واحدها تعیین و به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود.

در ادامه، این سازمان پس از تایید، درخواست‌ها را به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سهمیه ابلاغ می‌کند؛ اما متاسفانه در اغلب موارد ۵۰‌درصد سهمیه تعیین‌شده در اختیار واحدهای تولیدی آجر قرار می‌گیرد. وزارت صمت هم عنوان می‌کند که رفع این مشکل از عهده ما خارج است.  منبع‌چی ادامه داد: متاسفانه بدون اخذ نظر کارشناسی از اتحادیه و بی‌توجهی به اینکه کاهش سهمیه تعیین‌شده چه عواقبی برای تولیدکنندگان به همراه دارد، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام به تخصیص سوخت می‌کند، به همین دلیل تولیدکننده مجبور است بقیه نیاز خود را از بازار غیر‌رسمی خریداری کند. سوال ما از مسوولان این است که چگونه فخاران که فعالیت آنها کاملا در بستری شفاف انجام می‌شود، قادر به تامین سوخت موردنیاز برای تولید نیستند؛ اما واسطه‌ها قادرند سوخت موردنیاز واحدها را به میزان دلخواه تامین کنند؟!

 چرا نظر اتحادیه را نمی‌خواهند؟!

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران خاطرنشان کرد: هر ماه در وزارت صمت جلساتی در خصوص مشکلات اصناف مختلف با حضور نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌ها برگزار می‌شود؛ اما متاسفانه به‌رغم پیگیری‌های مکرر، از ما برای اصلاح وضعیت ۷‌هزار واحد تولیدی

آجر دعوت نمی‌کنند. این مقام صنفی با اشاره به بازدیدهای مکرر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از واحدهای تولیدکننده، آجر تاکید کرد: متاسفانه در بازدیدهای صورت‌گرفته، بدون توجه به مشکلاتی مانند خرابی قطعات و ماشین‌آلات تولید، گاهی میزان سهمیه واحد‌ها را کاهش می‌دهند و همین امر باعث اعتراض اعضا شده است.

 ضرر تولیدکننده‌های فاقد کوره خشک‌کن آجر

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با اشاره به مشکلات مالی تولیدکنندگان آجر تصریح کرد: بیش از ۸۰‌درصد واحدهای تولیدی آجر فاقد کوره خشک‌کن آجر هستند و این مساله باعث شده است تا خشک‌کردن آجر را از طریق گرمای آفتاب انجام دهند که این روش باعث شکسته‌شدن بسیاری از آجرها و متعاقب آن ضرر و زیان واحد‌های تولیدی می‌شود. این در حالی است که چنانچه دولت تسهیلات لازم را با بهره‌های متعادل در اختیار این واحد‌ها قرار دهد، قطعا از خرید کوره‌های خشک‌کن استقبال می‌کنند.

منبع‌چی اظهار کرد: در سال‌های اخیر، حمایت از تولید داخلی در ادبیات مسوولان دولتی به‌عنوان کلیدواژه استفاده می‌شود؛ اما متاسفانه در عمل شاهد حمایت نیستیم. این روزها جلسات کارگروه تسهیل فضای کسب‌وکار را در وزارت صمت شاهدیم؛ اما متاسفانه به دلیل اینکه برای بهبود وضعیت از نظرات اتحادیه‌ها و انجمن‌ها استفاده نمی‌کنند، قادر به رفع مشکلات و تسهیل شرایط برای تولیدکننده نیستند، در حالی که همین حالا اگر اعضای صنف فخاران حمایت شوند، می‌توانند با صادرات به کشورهای همسایه ارزآوری کنند.

 ضرورت فعالیت تعاونی فخاران

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران با بیان اینکه اغلب دستگاه‌ها و قطعات موردنیاز فخاران در داخل کشور تهیه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه حدود ۷‌هزار واحد تولیدی آجر در کشور فعال است، تصمیم گرفتیم واحد تعاونی برای تامین قطعاتی مانند تسمه، بلبرینگ یا مواد شیمیایی مانند واسکازین و گریس راه‌اندازی کنیم تا به صورت مستقیم از کارخانه‌های داخلی این قطعات را خریداری کنیم و با کاهش واسطه‌ها، هزینه‌ها را کاهش دهیم.  ضمن اینکه هم‌اکنون بسیاری از فروشندگان بازار به خاطر فرار از مالیات ارزش‌افزوده، به خریداران فاکتور ارائه نمی‌کنند و تولیدکننده برای جلوگیری از تعطیلی مجبور به خرید است. همین مساله باعث می‌شود که واحدهای تولید آجر نتوانند مدرکی دال بر خرید این تجهیزات برای کاهش مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند. با وجود این، تاکنون به دلایلی که برای ما هم روشن نیست، اقدامی برای خرید مستقیم تعاونی اتحادیه از کارخانه‌ها نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در خصوص آلودگی هوا با سازمان حفاظت از محیط‌زیست چالش دارید، تصریح کرد: به دلیل اینکه برای تولید آجر از گاز استفاده می‌شود، در خصوص آلودگی هوا مساله‌ساز نیستیم؛ گازوئیل مصرفی واحد‌ها هم صرفا برای ماشین‌آلاتی مانند لودر، کامیون و... استفاده می‌شود، نفت سیاه هم صرفا برای تزریق به خشت‌ها در فضای آزاد به منظور جلوگیری از شکنندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.