وی اولین رهبر مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکاست که پس از سال ۱۹۹۷ به تایوان سفر می‌کند. پلوسی این سفر را بخشی از یک‌سفر گسترده به کشورهای آسیایی و حوزه اقیانوس آرام ازجمله هند، سنگاپور، مالزی، کره‌جنوبی و ژاپن با تمرکز بر ایجاد امنیت متقابل، مشارکت اقتصادی و حکومت دموکراتیک در منطقه خواند.  چین، تایوان را جزو قلمرو خود می‌‌‌داند و ظرف ماه‌‌‌های اخیر نسبت به افزایش ارتباط تایوان و آمریکا هشدارهای جدی مطرح کرده است. پس از ورود نانسی پلوسی به تایوان، چین اعلام کرد که ارتش این کشور در روزهای پیش‌‌‌رو چند مانور نظامی در آسمان و دریای پیرامون تایوان انجام خواهد داد و هشدار داد که هیچ هواپیما یا کشتی‌ای در مدت برگزاری این رزمایش وارد محدوده اعلام‌شده نشود. برخی تحلیلگران امنیتی نسبت به اجرای این مانور هشدار داده‌اند، اما بر این باورند که خطر بروز تنش ژئوپلیتیک در منطقه در حال افزایش است.

واکنش کالایی‌‌‌ها به افزایش تنش میان چین و تایوان

بازارهای مالی و کالایی دنیا به حضور نانسی پلوسی در تایوان و تهدید چین برای پاسخ ‌دادن به حضور این سناتور آمریکایی در منطقه قرمزپوش شدند. این خبر باعث تقویت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران شد؛ اما سیگنالی منفی برای کالاهای پایه به همراه داشت.  مس در بازار آتی کامکس و معاملات فیزیکی و آتی بورس فلزات لندن در واکنش به این خبر در روز دوم اوت، اندکی عقب نشست. سایر فلزات صنعتی از جمله آلومینیوم، نیکل، سرب و روی نیز در واکنش به سفر نانسی پلوسی در روز دوم ماه اوت با افت نرخ مواجه شدند.  با وجود این، برخی فعالان بازار گفتند، پاسخ چین به این سفر می‌‌‌تواند زمینه رشد نرخ کالاهای پایه را فراهم کند. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاهای پایه صنعتی است. شوک بروز جنگ با ایجاد اختلال در بخش عرضه زمینه رشد نرخ در کوتاه و میان‌مدت را فراهم می‌کند. البته این تنها یک روی سکه اثرگذاری تنش بر بازارهای کالایی و مالی است، درصورت طولانی‌مدت شدن این تنش باید منتظر کاهش تقاضا و در نتیجه افول بازارهای کالایی بود.

قرمزپوشی بازارهای سهام آسیا

در حالی که افزایش تنش میان چین و تایوان، بازارهای کالایی را در بلاتکلیفی صعود و سقوط قیمتی قرار داده است، اغلب شاخص‌‌‌های سهام در واکنش به این خبر وارد سراشیبی افت ارزش شدند.  شاخص شانگهای کامپوزیت در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه سوم اوت با کاهش ۳/ ۰درصدی ارزش روبه‌رو شد و تا ۳‌هزار و ۱۷۶واحد عقب نشست. شاخص شانگهای شنژن CSI ۳۰۰ نیز در همین زمان با کاهش ۷/ ۰درصدی ارزش تا ۴‌هزار و ۷۹واحد عقب نشست.

واکنش‌‌‌ها محدود می‌‌‌ماند

مونا ماهاجان، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری ادوارد جونز، به CNBC گفت: «بعید می‌‌‌دانم این سفر به هرگونه اختلال واقعی اقتصادی منجر شود. البته رجزخوانی لفظی میان طرفین شدت می‌گیرد و این موضوع به تلاطم در بازار منجر می‌شود؛ اما تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک از حد کنونی فراتر نخواهد رفت. تنش ژئوپلیتیک در این منطقه ظرف ماه‌‌‌های گذشته همواره وجود داشته و این موضوع بر بازارها اثرگذار شده است.