p22 copy

افت بهای داخلی فولاد

با وجود سقوط بهای شمش فولاد، رونق در تقاضا همچنان وجود دارد. روز گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا هر کیلوگرم شمش فولاد با میانگین قیمت پایه 12‌هزار و 500تومان عرضه شد که نسبت به هفته قبل کاهش حدود 5درصدی داشت. به‌‌‌دلیل افت قیمت‌ها در بازارهای گندله و سنگ‌آهن در هفته‌‌‌های اخیر، کاهش نرخ پایه دور از انتظار نبود و بسیاری از فعالان بازار آن را پیش‌بینی می‌‌‌کردند. برتری تقاضا بر عرضه در رینگ داخلی بورس‌کالا همچنان ادامه دارد و روز گذشته نوردکاران، تقاضای 286‌هزار تنی را به ثبت رساندند. باوجود رکود در بازار داخلی، کاهش عرضه فولاد از سمت نوردکاران سبب اختلاف محسوس بین عرضه و تقاضا در معاملات شمش فولاد شده است. خاموشی‌‌‌ تابستانه اعمال‌شده بر صنایع فولادی در تیرماه عامل اصلی کاهش تولید فولاد در هفته‌‌‌های اخیر بود که به تبع ‌‌‌آن موجب کاهش عرضه نیز شد. البته اتمام محدودیت‌ها در مصرف برق کارخانه‌ها موجب افزایش تولید صنایع فولادی شده و این هفته عرضه شمش فولاد با افزایش 5درصدی نسبت به هفته قبل به محدوده 121‌هزار تن رسید.

افت تقاضا باوجود برتری بر عرضه

تقاضا در روز گذشته نسبت به ‌‌‌هفته قبل روند کاهشی داشت. باوجود رونق معاملات شمش فولاد در هفته‌‌‌های گذشته، بالاخره واهمه از رکود جهانی به بازار داخلی نیز سرایت کرد. نگرانی از خاموشی‌‌‌های تابستانه سبب شد تا در اوایل فصل گرما بازار داخلی مسیری خلاف جهت معاملات جهانی را در پیش بگیرد؛ اما به دلیل امیدواری به کاهش خاموشی‌‌‌ها در مرداد و شهریورماه، تقاضا نیز روند کاهشی را در پیش گرفته است. همچنین طبق نگرش سنتی نسبت به فصل گرما و افزایش ساختمان‌‌‌سازی در فصل دوم سال، بایدتقاضا برای شمش فولاد و مقاطع طویل افزایش ‌‌‌پیدا می‌‌‌کرد؛ اما به دلیل رکود در بخش مسکن در سال‌جاری تقاضا به‌‌‌صورت چشمگیری افزایش نیافته است. برخی فعالان بازار با وجود کاهش بی‌‌‌برقی صنایع و همچنین تعطیلات آتی در مردادماه، چشم‌انداز روشنی برای معاملات بازار فولاد نمی‌‌‌بینند و معتقدند که اگر قیمت‌های جهانی روند سابق خود را در پیش بگیرد، به دلیل افزایش رکود بازار داخلی بسیاری از نوردکاران داخلی نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

با توجه به اطلاعیه بورس‌کالا در هفته گذشته مبنی بر پیروی قیمت پایه مقاطع طویل فولادی از قیمت پایه شمش فولاد از هفته جاری، میانگین قیمت پایه میلگرد و تیرآهن عرضه‌شده در تالار داخلی بورس‌کالا در چهارشنبه آتی نیز به‌‌‌ترتیب 14‌هزار تومان و 14‌هزار و 300تومان خواهد بود. بهای شمش فولاد صادراتی فوب خلیج‌فارس نیز به‌‌‌دنبال کاهش تقاضای جهانی کاهش 4درصدی را تجربه کرد و به کانال 480دلاری به ازای هر تن سقوط کرد. قیمت پایه شمش فولاد در رینگ داخلی بورس‌کالا به‌‌‌طور معمول از میانگین قیمت صادراتی آن کمتر بوده؛ اما در هفته‌‌‌های اخیر به دنبال چشم‌‌‌انداز منفی در بازارهای جهانی فولاد، تولید داخل حتی از فولاد صادراتی نیز گران‌‌‌تر شده است.

بازار فلزات صنعتی در جهان همچنان با مشکل عدم‌تناسب شدید بین عرضه و تقاضا رو‌‌‌به‌‌‌روست. شیوع سویه جدید ویروس کرونا و افزایش تورم همچنان سبب تداوم رکود در معاملات جهانی شده است. تورم نقطه به نقطه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مرز 5‌درصد را رد کرده و در ایالات متحده و انگلستان به 9‌درصد نیز رسیده است؛ عاملی که سبب شد تا بانک‌های مرکزی در غرب با محوریت ایالات متحده نرخ بهره را در چند دوره متوالی افزایش دهند و رکود فراگیر در بازارهای جهانی را به ارمغان بیاورند.

کاهش تولید کارخانه‌های فولاد در آسیا

چشم‌‌‌انداز رکودی در اکثر کشورهای دنیا تقاضای فولاد را تحت‌‌‌تاثیر قرار داده است. در شرق‌‌‌ آسیا زنگ خطر کارخانه‌های فولاد چینی به صدا درآمده؛ چرا که به‌‌‌دلیل تقاضای ضعیف بازار، سود خالص این تولیدکنندگان بسیار کاهش یافته است. بیشترین ضرر متعلق به گروه تولیدی آهن و فولاد هونان‌والین در این کشور بوده است. این شرکت همچنین پیش‌بینی می‌کند که رکود در بخش فلزات صنعتی و فولاد در چند سال آینده ادامه خواهد داشت. موجودی فولاد ساختمانی در بازار چین نیز به دلیل کاهش تولید کارخانه‌‌‌ها در چند هفته اخیر پایین آمده؛ ولی کاهش موجودی بازار کمک اندکی به قیمت‌ها کرده؛ چرا که بحران بازار مسکن چین بر تقاضای مصرف‌کننده‌‌‌های مقاطع فولادی به‌شدت تاثیر گذاشته؛ از این رو قیمت‌ها نزولی است. قیمت سنگ‌‌‌آهن چین به‌‌‌دلیل افت تقاضا و سقوط قیمت فولاد همچنان در کانال 100دلاری به ازای هر تن باقی ‌‌‌مانده و افزایش نداشته است.

پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد ژاپن نیز در سه‌ماه سوم سال میلادی جاری 4/ 2‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش داشته باشد و به 49/ 23میلیون تن برسد. همچنین برآوردها حاکی از آن است که تقاضای محصولات فولادی ژاپن برای سه‌ماه سوم پیش‌‌‌رو 8/ 1‌درصد کمتر از سال قبل باشد. افزایش بی‌‌‌سابقه دمای هوا در این کشور که باعث فشار بیشتر به شبکه برق شده است، موجب افزایش قیمت برق شد که خود بر هزینه نوردکاران در این کشور افزوده است. رکود تقاضای محصولات فولادی در هفته گذشته باعث شد تا بازار قراضه ترکیه نیز در سرازیری قرار گیرد. ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده قراضه است؛ اما به ‌‌‌دلیل افت جهانی بهای فولاد، خریداران در این کشور حتی منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و فعالیتی در بازار این کشور دیده نمی‌شود. هفته گذشته پس از اتمام تعطیلات عید قربان، متوسط نرخ قراضه نزولی بود و از 480دلار به 383دلار به ازای هر تن رسید.