کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته و اعلام گزارش‌‌‌هایی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان اصلی نفت دنیا یعنی عربستان‌سعودی و امارات در حال حاضر در محدوده‌‌‌ای نزدیک به ظرفیت اسمی خود نفت تولید می‌کنند و ناآرامی سیاسی در لیبی و اکوادور به‌‌‌عنوان کشورهای نفتی باعث شد تا بهای طلای سیاه افزایشی شود. ایجاد جریان رشد نرخ در گروه انرژی با محوریت نفت، زمینه صعود سایر کامودیتی‌‌‌ها از جمله کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی را فراهم کرد. البته رهبران گروه۷ توافق کرده‌‌‌اند که سقف قیمت نفت روسیه را با هدف اعمال فشار بر مسکو بررسی کنند؛ تصمیمی که احتمالا از سوی چین و هند به‌‌‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ نفتی دنیا مورد حمایت قرار می‌گیرد و به ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار انرژی منجر می‌شود.

کاهش قرنطینه در شانگهای و صعود فلزات پایه

ظرف روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای در شانگهای منتشر می‌شود. گفته می‌شود که مقامات چین دستور انجام آزمایش را کاهش داده‌‌‌اند که این موضوع با بهبود چشم‌‌‌انداز تقاضا زمینه افزایشی‌شدن نرخ فلزات را فراهم کرده است. روند رو به رشد قیمتی در بازار مس، آلومینیوم، فولاد، سنگ‌‌‌آهن، قلع و... در روز سه‌‌‌شنبه ۲۸ ژوئن به تبع بهبود چشم‌‌‌انداز تقاضا در چین و رشد نرخ انرژی در دنیا در مسیر رشد بها قدم برداشت.

چالش عرضه معدنی مس ادامه‌‌‌دار شد

مس پس از سقوط قیمتی به کف کانال ۱۶ماه اخیر خود در هفته گذشته، در هفته پایانی ماه ژوئن وارد مسیر رشد قیمت شد. استمرار اعتصابات کارگری در شیلی با ایجاد اختلال در عرضه معدنی مس از جمله دلایلی است که از رشد بهای فلز سرخ حمایت می‌کند. کارگران بزرگ‌ترین تولیدکننده مس جهان در کودلکو در شیلی ظرف هفته گذشته با اعلام اعتصاب فعالیت تولید را متوقف کردند. روز گذشته اخباری مبنی بر توافق کارگران و مدیران کودلکو و پایان اعتصابات منتشر شد که اجرایی شدن آن می‌‌‌تواند با رفع این سیگنال افزایشی زمینه بازگشت قیمت در بازار مس را رقم بزند. داده‌‌‌های سازمان تجارت‌جهانی نشان می‌دهد که واردات کنسانتره مس چین در ماه مه به رکورد ۲میلیون و ۱۹۰‌هزار تن رسیده است. میزان واردات کنسانتره مس در چین ظرف پنج‌ماه ابتدایی امسال با ۱/ ۶‌درصد افزایش نسبت به دوره مشابه قبل به ۱۰میلیون و ۴۲۰‌هزار تن رسیده است.