3 copy

اینکه جریان دادوستد واحدهای سرمایه‌گذاری 6صندوق طلا در بورس‌کالا با نوسان مثبت بهای ارز همگرا شده و در دو روز گذشته با سبزپوشی چهره بازار، جانی دوباره به حجم معاملات این اوراق بخشیده است، در نگاه اول می‌‌‌تواند تداعی‌کننده رونق در این بازار باشد، اما بازگشت انتظارات تورمی را نیز در بردارد که چندان خوشایند نخواهد بود. این در حالی است که معامله‌‌‌گران در عموم روزهای معاملاتی سال گذشته با امید به کاهش قیمت‌ها به دنبال حصول توافق هسته‌‌‌ای به دادوستد پرداختند و سعی کردند با انتخاب تاکتیک محافظه‌‌‌کارانه، سطوح مبادلاتی خود را به‌نسبت پایین نگه دارند. اما به نظر می‎رسد با تداوم روند افزایشی بهای ارز در بازار آزاد که به اوج قیمتی خود از دی‌ماه 1400 تاکنون رسیده، فرضیه کاهش قیمت‌ها رنگ باخته و احتمال آغاز روند افزایشی در بین اوراق مالی-طلایی بورس‌کالا برجسته شده است. عبور بهای دلار آزاد از مرز 29‌هزار تومان، آن هم تنها طی یک‌روز معاملاتی، از مهم‌ترین عواملی است که تحرکات زیرپوستی در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا را تقویت کرده و به عنوان محرک اصلی، تغییر فاز انتظارات تورمی در دو بازار گواهی سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را رقم زده است. در روز گذشته شاهد افزایش 5/ 1درصدی میانگین نرخ معاملاتی پنج‌اوراق گواهی سکه طلا نسبت به قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد بودیم که این افزایش قیمت نسبت به نرخ بنیادین، از چیزی جز بازگشت انتظارات تورمی مثبت حکایت ندارد. البته هنوز زود است که بخواهیم سبزپوشی بازار را روندی افزایشی در نظر بگیریم؛ چرا که به گفته برخی از کارشناسان بازار، حضور انریکه مورا برای مذاکره با باقری‌کنی و نتایج این جلسه نااطمینانی از شرایط فعلی را تشدید کرده و امکان تغییر فاز بازار را در بردارد. با این حال اکنون کلیت بازار روند مثبت را در پیش گرفته است که در صورت عدم‌تغییر شرایط، به نظر می‌رسد حداقل از سوی سفته‌‌‌بازانی که معاملات خود را لحظه‌‌‌ای مدیریت می‌کنند، ادامه یابد.

معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی با جریان مثبت بازار ارز همراه شدند

طی معاملات روز گذشته شاهد تغییر فاز تورم انتظاری در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا بودیم؛ آن‌هم در شرایطی که دو عامل موثر بر دورنمای قیمتی این بازارها، یعنی بهای آزاد ارز و اونس جهانی طلا، در مسیری متفاوت از یکدیگر نوسان را تجربه کردند و اهالی بازار همچون عرف همیشگی تکانه‌‌‌های قیمتی بهای ارز را به عنوان شاکله اصلی ذهنیت خود برگزیده و با بی‌‌‌توجهی به عقبگرد بهای اونس جهانی طلا، از استراتژی محافظه‌‌‌کارانه فاصله گرفته و سعی کردند حجم معاملات خود را به‌ویژه در نمادهایی که لیدر قیمتی دو بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و گواهی سپرده سکه به شمار می‌‌‌روند، افزایش دهند.

به این ترتیب محرک اصلی روند افزایشی در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا طی دو روز گذشته، تکانه‌‌‌های محسوس بهای ارز به شمار می‌رود که تغییر جهت انتظارات تورمی در این بازارها را رقم زده است. روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، روند افزایشی بهای ارز ادامه یافت و نرخ آزاد دلار در بازار از مرز 29‌هزار تومانی به‌راحتی عبور کرد و تا نزدیکی کانال 30‌هزار تومانی رسید. اگرچه در برخی از ساعات، معاملات عقب‌نشینی‌‌‌های محدودی را نیز تجربه کرد، اما هنوز هم اما و اگرهایی نسبت به این روند افزایشی سریع در بازار ارز وجود دارد و با وجود اینکه برخی از معامله‎گران دلیل اصلی این رشد بها را افزایش تورم به دنبال تزریق نقدینگی بیشتر به اقتصاد با واریز یارانه‌های نقدی می‌‌‌دانند، اما هنوز هم این روند پایدار نبوده و با توجه به حضور انریکه مورا، مسوول هماهنگی نشست‌‌‌های هسته‌‌‌ای، برخی از افراد از نااطمینانی‌‌‌های بازار حداقل تا مشخص شدن نتیجه جلسات این مقام مسوول با باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران صحبت می‌کنند. در مجموع، تحرکات قیمتی موجود در بازار ابزارهای طلایی و سایر بازارهای موازی نظیر طلا و ارز، آغاز بروز شرایط تورمی و از بین رفتن اعتبار فرضیه کاهش قیمت‌ها را تداعی می‌کند که به‌عنوان حقایق این روزهای بازارها، نمی‌‌‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

بی‌‌‌توجهی به عقبگرد بهای اونس جهانی طلا

در مقابل، دیگر سیگنال اثرگذار بر بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا، اونس جهانی طلاست که معامله‌گران به‌عنوان متغیر نه‌چندان اثر‌گذار بر دادوستد این اوراق طلایی نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ چرا که در جریان معاملات جهانی این فلز گرانبها در روز گذشته، بهای اونس طلا به زیر 1850دلار (تا لحظه تنظیم این گزارش) در هر اونس کاهش یافت که از تداوم کاهش بها طی سه‌هفته گذشته حکایت دارد. در حال حاضر، نرخ طلا تحت فشار افزایش شاخص دلار است. شاخص دلار نزدیک به مرز 104باقی ماند که قوی‌‌‌ترین رقم در 22سال گذشته است، همچنین انتظارات برای انقباض پولی بیشتر فدرال‌رزرو به‌منظور مبارزه با تورم فزاینده در کنار ترس از کند شدن رشد اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌‌‌های ایمن هدایت خواهد کرد. هفته گذشته، فدرال‌رزرو نرخ بهره را 50واحد پایه (نیم‌درصد) افزایش داد که بیشترین میزان طی 22سال گذشته به شمار می‌رود، در حالی که جروم پاول، به آمریکایی‌‌‌ها اطمینان داد که بانک مرکزی برای مهار تورم فزاینده هر کاری را که لازم است انجام خواهد داد و اذعان کرد که این امر می‌‌‌تواند رشد اقتصاد را تحت فشار قرار دهد. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش تورم ایالات‌متحده در ماه مه برای سرنخ‌‌‌های بیشتر در مورد مسیر افزایش نرخ بهره بانک‌مرکزی هستند.