به گزارش اکوایران، CIBC Capital Markets برآورد می‌کند که با وجود اوج‌‌‌گیری قیمت فلزات اساسی در ماه‌‌‌های سپری‌شده از سال‌ جاری میلادی، شرکت‌های معدنی تولیدکننده فلزات اساسی احتمالا در سه‌ماه ابتدایی امسال با کاهش درآمد روبه‌رو خواهند شد.  برایس آدامز، تحلیلگر معدن CIBC، در یادداشتی تحقیقاتی برای مشتریان نوشت: تحریم‌‌‌های اقتصادی اعمالی علیه روسیه که با هدف فشار بر این کشور برای توقف حمله به اوکراین وضع شده، عامل اصلی صعود نرخ کامودیتی‌‌‌ها ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ و پیش‌بینی کاهش درآمد شرکت‌های فعال در بخش معدن است.  آدامز معتقد است، در حالی که شرکت‌های معدنی فعال در بخش فلزات در سال ۲۰۲۱ سودآوری مناسبی داشتند، در سه‌ماه ابتدایی امسال با کاهش حدود ۱۴درصدی EBITDA روبه‌رو خواهند شد. احتمالا جنگ مصرف بسیاری از فلزات اساسی را با قطع زنجیره تامین کاهش خواهد داد. روسیه بازیگر مهمی در بازار کامودیتی‌‌‌ها تلقی می‌شود و سایر کشورهای دنیا نمی‌‌‌توانند به‌سادگی و به‌سرعت شکاف خلأ روسیه را پر کنند. خلأ حضور روسیه در تامین جهانی کامودیتی‌‌‌ها می‌‌‌تواند به رکود در بازارهای جهانی منجر شود. به این ترتیب، با اینکه نرخ کامودیتی‌‌‌ها در اوج به سر می‌‌‌برد، درآمد شرکت‌های تولیدکننده کاهش پیدا می‌کند.

 رکود از سود تولیدکنندگان فلزات اساسی خواهد کاست

تورم جهانی در حال حاضر فراتر از چیزی است که پیش‌تر پیش‌بینی می‌‌‌شد. در عین حال، جنگ میان روسیه و اوکراین به کاهش صادرات کامودیتی‌‌‌ها از این دو کشور منجر شده است. در کنار این موارد، چینی‌‌‌ها نیز در هفته‌‌‌های اخیر با موج جدید کرونا روبه‌رو شده‌‌‌اند. مجموع این موارد بخش فلزات اساسی را با چالش رکود روبه‌رو کرده است. آدامز در گزارش خود عنوان می‌کند: موارد یادشده به رکود در بخش فلزات صنعتی منجر می‌شود؛ اما وضعیت برای تولیدکنندگان مس، زغال‌‌‌سنگ متالورژیک و اورانیوم تا حدی بهتر است و می‌‌‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان معدنی این محصولات در سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ نیز با رشد درآمد روبه‌رو شوند.

 تولیدکنندگان مس، زغال‌‌‌سنگ و اورانیوم از کاهش سود مستثنی می‌‌‌شوند

بررسی‌‌‌های گروه CIBC نشان می‌دهد که هزینه‌‌‌های نقدی تولید هر پوند مس در سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷‌درصد افزایش داشته است. آدامز می‌‌‌گوید، اختلال‌‌‌های پراکنده‌‌‌ای که در بخش عرضه مس در آمریکای جنوبی رخ داد و در ادامه، چالش‌‌‌های لجستیکی جهانی بازارهای مس را محدود نگه داشته است. وی خاطرنشان می‌کند که تحریم‌‌‌های روسیه، ۱۶‌درصد از عرضه جهانی زغال‌‌‌سنگ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از رشد نرخ این محصول حمایت می‌کند. این افزایش نرخ در سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ به میزانی قابل‌توجه بود که می‌‌‌تواند نویدبخش رشد درآمد و سودآوری برای شرکت‌های مختلف معدنی تولیدکننده زغال‌‌‌سنگ باشد.  آدامز در مورد اورانیوم معتقد است: این محصول حتی پیش از جنگ اوکراین نیز در وضعیت مطلوبی قرار داشت و حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی‌‌‌های سبز باعث شده بود تا تقاضا برای آن افزایش داشته باشد. در این شرایط تحریم اورانیوم روسیه به‌سرعت بر نرخ این محصول در بازارهای جهانی اثرگذار شد و زمینه صعود قیمتی آن را فراهم کرد.