11 copy

بازگشت رونق به معاملات شمش فولاد

در هفته جاری نسبت به هفته قبل بر رونق معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شد. کاهش کف نرخ تعیین‌شده برای عرضه شمش فولاد، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها در هفته‌‌‌های آینده با توجه به سیگنال بروز جنگ میان روسیه و اوکراین و نزدیکی به روزهای پایانی سال مهم‌ترین دلایل رونق گرفتن حجم معاملات این بازار بود. به این ترتیب در هفته منتهی به سیزدهم اسفند حدود 80‌هزار تن شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که این رقم نسبت به حجم شمش فروش‌رفته در هفته ابتدایی اسفند حدود 29‌درصد بیشتر بود. البته همچنان میزان فروش شمش فولاد در هفته دوم اسفند کمتر از میزان هفتگی فروش شمش در بهمن‌ماه بود. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که با وجود افزایش حجم خرید، همچنان بخشی از اهالی بازار درباره کاهش قیمت تردید دارند. کاهش نرخ ارز آزاد در بازار داخل و بازگشت اسکناس آمریکایی به کانال 25‌هزار تومانی در بخشی از ساعات هفته جاری مهم‌ترین دلیل تردید در خرید شمش فولاد است.

هر کیلوگرم شمش فولاد در دومین هفته اسفند با نرخ 13‌هزار و 90 تا 13‌هزار و 650تومان در بازار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد. اغلب متقاضیان حاضر در بازار برای خرید شمش فولادهای نزدیک به محدوده کف تعیین‌شده ثبت تقاضا کردند و به این ترتیب میانگین نرخ فروش شمش فولاد در هفته جاری به13‌هزار و 280تومان رسید که این نرخ نسبت به میانگین نرخ فروش شمش در هفته قبل (هفته ابتدایی اسفند) کاهش 100تومانی داشت.

شمش صادراتی در بلاتکلیفی  نرخ

بهای شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌‌‌فارس در هفته‌‌‌های گذشته روند رو به رشد داشت و تا 605دلار به ازای هر تن نیز افزایش یافت. این سیگنال افزایشی از رشد بهای عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حمایت کرد و بر انگیزه خرید میان متقاضیان شمش فولاد در بازار داخل افزود که اثر آن بر رشد 30درصدی حجم معامله شمش فولاد در هفته جاری نسبت به حجم فروش شمش در هفته گذشته منعکس بود.

با این حال، روند رو به رشد بهای شمش فولاد صادراتی ایران چندان ادامه‌‌‌دار نشد. به گزارش متال‌‌‌بولتن، بهای شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در روزهای اخیر کاسته شده که این کاهش قیمت متاثر از امتناع تجار فلیپینی از خرید شمش فولاد صادراتی ایران بوده است؛ به نحوی که میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در هفته جاری مجددا به کانال 590دلاری عقبگرد داشت. همزمانی این کاهش قیمتی هم‌‌‌راستا با افت نرخ ارز در بازار داخل می‌‌‌تواند زمینه کاهش قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته‌‌‌های پایان سال را فراهم کند. در حالی که معامله‌‌‌گران فیلیپینی از خرید شمش فولاد صادراتی ایران در هفته جاری سرباز زده‌‌‌اند؛ جنگ نظامی میان روسیه و اوکراین افق روشنی را حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌‌‌روی بازارهای صادراتی ایران قرار داده است. اوکراین و روسیه جزو صادرکنندگان شمش فولاد به نقاط مختلف دنیا از جمله کشورهای شرق آسیا هستند. بیلت روسی سهم زیادی در بازارهای فیلیپین و تایوان دارد؛ بنابراین محدودیت عرضه بیلت از سوی روسیه با اعمال تحریم علیه این کشور از سوی ایالات‌متحده می‌‌‌تواند فرصت بیشتری در اختیار تجار ایرانی برای فروش محصول قرار دهد. البته این روند در کوتاه‌‌‌مدت تا میان‌‌‌مدت محتمل است. در صورت ادامه تنش و استمرار تحریم، احتمالا تولیدکنندگان روسی برای کسب سهم از بازارهای بین‌المللی به دور زدن تحریم با ارزان‌فروشی روی بیاورند که این موضوع می‌‌‌تواند از فرصت در اختیار تولیدکنندگان داخلی بکاهد.

ظرف هفته گذشته میلگرد در بازار آزاد تهران نوسان قیمتی محدود، اما افزایشی داشت؛ به نحوی که بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران روز دوشنبه نهم اسفند به 15‌هزار و 600تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل افزایش 100تومانی به ازای هر کیلوگرم داشت. رشد نرخ میلگرد در بازار آزاد در روزهای پایانی سال که زمان سنتی رونق این بازار تلقی می‌شود بسیار محدود است؛ اما با توجه به استمرار عقبگرد نرخ اسکناس آمریکایی در بازار داخل و تعدیل انتظارات تورمی این میزان رشد قیمت نیز قابل تامل است.  به گفته فعالان بازار آزاد، با توجه به میانگین نرخ فروش شمش فولاد در ماه‌‌‌های اخیر، بهای عرضه مقاطع طویل فولادی در بورس‌کالا و انتظار بهبود تقاضای مصرفی در سال آینده با توجه به نهضت ساخت میلیونی مسکن در سال، نرخ‌های فعلی کف قیمتی مقاطع طویل فولادی است. در این شرایط تعویق خرید به‌منظور افت قیمت در ماه‌‌‌های پیش‌رو چندان نتیجه‌‌‌بخش نبوده و تنها به تعمیق رکود در بازار منجر می‌شود.  میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالا در هفته جاری برابر 13‌هزار و 280تومان بود. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به 14‌هزار و 515 تومان می‌‌‌رسد. با توجه به حداقل هزینه حمل شمش به واحد نورد و هزینه تبدیل شمش به میلگرد، باید اذعان کرد که نرخ فعلی هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد، به واقع ارزنده تلقی می‌شود.

سردرگمی در روش تعیین قیمت پایه میلگرد

مجددا رینگ مقاطع طویل فولادی در هفته جاری با تغییر چندباره نحوه محاسبه قیمت پایه عرضه میلگرد روبه‌رو شد. ابتدا بورس‌کالا در ابلاغیه‌‌‌ای اعلام کرد که حداقل قیمت پایه عرضه میلگرد 8‌درصد بالاتر از قیمت کشف‌شده شمش بلوم در هفته قبل لحاظ خواهد شد. روز دوشنبه این ابلاغیه اصلاح و مجددا اعلام شد که قیمت پایه عرضه شمش فولاد به روال هفته‌‌‌های قبل براساس مشارکت و میانگین نرخ فروش میلگرد در هفته قبل با احتساب بازه منفی 3درصد تا مثبت 3‌درصد تعیین خواهد شد. به هر ترتیب روند تصویب ابلاغیه‌‌‌های متعدد از سوی بورس‌کالا باعث شده است تا اطمینانی نسبت به نحوه تعیین قیمت پایه برای عرضه‌‌‌کننده و خریدار وجود نداشته باشد و این بلاتکلیفی به سردرگمی فعالان بازار انجامیده و امکان برنامه‌‌‌ریزی را از طرفین معامله سلب کند.