وی اظهار کرد: برآوردها حاکی از آن است که صادرات زعفران در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به دی‌ماه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷‌درصد کاهش داشته است. میری گفت: طبق آمارها در سال ۱۳۹۹ بین ۴۵۰ تا ۵۰۰تن زعفران در سطح ۱۲۶‌هزار هکتار تولید شد که از این میزان حدود ۳۲۵تن به کشورهای هدف صادر شد. نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه اکنون بخش عمده زعفران ایران به چین صادر می‌شود، تصریح کرد: در آذرماه امسال چین به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که همه صادرکنندگان باید کد رجیستری داشته باشند، مثل آمریکا که تجار ایرانی کد داشتند؛ اما اکنون با محدودیتی که با کد رجیستری تجار ایجاد کرده‌اند، صادرات به چین با مشکل روبه‌‌‌رو شده است، اما صادرات به دیگر کشورهای جهان ادامه دارد. میری اضافه کرد: ۶۰تاجر در کشور در بخش زعفران فعال هستند که از این تعداد برای ۱۱نفر که بدهی ارزی و مالیاتی نداشته‌اند، کد رجیستری دریافت کرده‌ایم؛ اما بقیه صادرکنندگان کد رجیستری مطابق با قوانین کشور چین را ندارند. رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران گفت: کشورهایی مانند چین و هندوستان تعرفه‌های صادراتی ۳۸درصدی به‌منظور ورود زعفران برای ایران در نظر گرفته‌اند که برای تجار ایرانی صرفه اقتصادی ندارد. در عین حال میزان قاچاق زعفران به افغانستان و کشورهای عربی افزایش یافته است؛ زیرا کشورهایی مانند افغانستان بابت صادرات زعفران به هندوستان تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: صادرات این محصول با تعرفه‌های بالا برای تجار ایرانی که بابت برگشت ارز به کشور نیز دچار مشکلاتی هستند به‌‌‌صرفه نیست؛ زیرا تاجر ما باید بابت برگشت ارز به کشور هزینه‌‌‌ای بین یک تا ۲‌درصد بپردازد و پس از ورود نیز ارز را توسط بانک مرکزی با هزینه ۲ تا ۵/ ۲‌درصد در سامانه ارز نیمایی تبدیل کند.

میری افزود: به نظر می‌رسد برای صادرات زعفران بهتر است دولت راهکاری بیندیشد تا ارز برگشتی به کشور به شکل توافقی و خارج از سامانه نیمایی در مبادله با واردکنندگان کالا یا بازار آزاد تبدیل شود.

وی تصریح کرد: وجود سیستم ارزی کشور ما باعث شده تا قاچاق زعفران به وفور صورت گیرد؛ به طوری‌که بخشی از زعفران به شکل قاچاق وارد افغانستان شده و به دلیل نداشتن تعرفه با هندوستان یا چین این محصول با قیمت مناسب وارد این کشورها می‌شود.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران درباره قیمت زعفران از تولیدکنندگان گفت: اکنون هر کیلوگرم زعفران با قیمت بین ۱۹ تا ۳۶ میلیون تومان برحسب کیفیت و درجه‌بندی از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.