8 copy

رونق بازگشته به معاملات شمش فولاد ظرف دوهفته گذشته، روز گذشته نیز بر جریان دادوستد شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران حکمفرما بود. استقبال از عرضه‌‌‌های شمش فولاد در روز سه‌‌‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه در حالی رقم خورد که قیمت پایه عرضه این محصول نسبت به نرخ عرضه در هفته‌‌‌های قبل افزایش داشت و به این ترتیب، نوردکارانی که ظرف هفته‌‌‌های گذشته شمش فولاد را در کف کانال قیمتی 12‌هزار تومان نیز خریداری نمی‌‌‌کردند، هفته جاری برای خرید شمش فولادی که در بازه قیمتی 12‌هزار و 400تومان تا 12‌هزار و 850تومان عرضه شده بود، دست به رقابت زدند. این رقابت باعث شد میانگین نرخ معامله شمش فولاد در این بازار به 12‌هزار و 900تومان به ازای هر کیلوگرم برسد. میزان کل عرضه شمش فولاد در رینگ دیروز برابر 113‌هزار تن بود که از این میزان 106‌هزار تن بیلت فولادی به فروش رفت. به گفته یکی از فعالان بازار، علت فروش نرفتن 7‌هزار تن شمش فولاد هم به کیفیت محصولات عرضه‌شده بازمی‌‌‌گشت. درواقع مقبول نبودن کیفیت باعث شد تقاضایی برای این محصول در بازار به ثبت نرسد. به این ترتیب حدود 94‌درصد کل عرضه شمش فولاد ظرف هفته جاری مورد معامله قرار گرفت که این رقم بیشترین نسبت حجم به عرضه به ثبت رسیده در این بازار پس از نیمه شهریور امسال بود. برآورد رشد قیمت پایه در عرضه‌‌‌های بعدی با توجه به سیگنال‌‌‌های مثبت جهانی، نزدیک شدن به هفته‌‌‌های پایانی سال و پابرجا ماندن ریسک تعطیلی فولادسازان به دلیل کسری گاز در کشور از مهم‌ترین دلایل خرید شمش فولاد در روز گذشته بود.

گرم شدن بازار داخل با افزایش مشتریان خارجی

وضعیت بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی ایران نیز همچنان با دوران اوج فاصله قابل ملاحظه‌‌‌ای دارد؛ اما نشانه‌‌‌هایی از بهبود در آن مشاهده می‌شود. به گزارش موسسه «فست‌مارکت» هر تن بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس چهارشنبه هفته گذشته برابر 26ژانویه در بازه 550 تا 555 دلار به ازای هر تن مورد دادوستد قرار گرفت که این نرخ نسبت به میانگین نرخ فروش ماهانه این محصول رشد 3دلاری به ازای هر تن داشت.

عزم جدی دولت چین برای کنترل انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی در این کشور در زمان برگزاری المپیک زمستانی پکن باعث شده است تا از میزان فولادسازی چینی‌‌‌ها کاسته شود و احتمال تضعیف بیشتر در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو وجود داشته باشد. هفته گذشته خبری مبنی بر دستگیری 47مدیر فولادسازی چین به دلیل عدم‌رعایت استانداردهای آلاینده‌‌‌های کربنی مطرح شد. به این ترتیب انتظار می‌رود حداقل تا پایان زمان برگزاری المپیک زمستانی پکن (4 تا 20 فوریه برابر 15بهمن تا اول اسفند) فعالیت فولادسازی چین کاهش داشته باشد. این موضوع فرصت مطلوبی برای فروش شمش صادراتی ایران فراهم می‌کند. در عین حال، افزایش نرخ نفت در بازارهای جهانی و صعود قیمت هر بشکه نفت برنت به کانال 90دلاری باعث شده است تا بر هزینه حمل دریایی افزوده شود و به این ترتیب کشورهای منطقه خرید شمش فولاد از ایران را به خرید از کشورهای آسیای شرقی ترجیح دهند. در این شرایط، احتمال رشد قیمت پایه عرضه شمش فولاد در هفته‌‌‌های بعد وجود دارد و این موضوع به رونق گرفتن بیشتر معاملات شمش فولاد در بازار داخل منجر می‌شود.

زمان فاصله گرفتن از کف نرخ

استمرار رونق در معاملات شمش فولاد ظرف سه‌هفته اخیر امکان فاصله گرفتن قیمت‌های پایه از کف نرخ را فراهم کرده است. در این شرایط با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های تولید همچون نرخ انرژی دیگر تولیدکنندگان نیز به‌سادگی حاضر به عرضه محصول در کف قیمتی نیستند. در این شرایط عدم‌افزایش کف قیمت عرضه از سوی بورس‌کالا باعث می‌شود دیگر فولادساز تمایلی به عرضه نداشته باشد. این رویه در بخش مقاطع طویل فولادی نیز وجود دارد. نوردکاران انتظار رشد قیمت پایه عرضه را با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های تولید دارند. عدم‌افزایش قیمت پایه می‌‌‌تواند به زیان‌‌‌دهی فولادسازان منجر شود. این انتظار در عرضه‌‌‌های هفته جاری محقق شده است، به نحوی که قیمت پایه عرضه امروز (13بهمن) هر کیلوگرم میلگرد نسبت به هفته قبل افزایش 700تومانی و نرخ عرضه هر کیلوگرم تیرآهن نسبت به هفته قبل رشد 300تومانی دارد. نزدیک شدن به هفته‌‌‌های پایانی سال که زمان سنتی بازگشت رونق به بازار مقاطع طویل فولادی است، از رشد قیمت پایه حمایت می‌کند. خبر قطعی برق و گاز فولادسازان در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه از مهم‌ترین دلایل رونق بازار آهن و فولاد ظرف دوهفته اخیر بود. برخی فولادسازان کشور بدهی‌‌‌های بالایی به سازمان برق دارند. در این شرایط سازمان برق متعهد شده است تا در صورت پرداخت این بدهی‌‌‌ها دیگر برق فولادسازان قطع نشود. با وجود این، با توجه به موج جدید سرما در کشور، فولادسازان از قطعی برق و گاز ظرف روزهای آینده هراس دارند و به این ترتیب همچنان این سیگنال بر تمایل خرید شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا می‌‌‌افزاید. نوسان نرخ ارز، به‌‌‌خصوص در دورانی که این بازار با تلاطم‌‌‌های جدی روبه‌روست، می‌‌‌تواند سیگنالی اثرگذار بر روند معاملات آهن و فولاد باشد. در شرایط کنونی نیز التهاباتی در بازار ارز داخلی وجود دارد و متغیرهای متعددی بر این بازار اثرگذار هستند؛ اما طولانی شدن مذاکرات وین باعث شده است تا اثرگذاری نتایج مذاکرات بر بازار آهن و فولاد کشور کم شود. به این ترتیب برخلاف بازار مالی بورس‌کالا که این روزها با واهمه سقوط نرخ ارز در انتظار به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است و این واهمه به عقب‌‌‌نشینی معامله‌‌‌گران منجر شده، بخش فولاد به نتایج این مذاکرات بی‌‌‌توجه شده است و دیگر سیگنال‌‌‌ها جریان‌‌‌ساز این بازار شده‌‌‌اند.

بازار آزاد در انتظار رونق فصلی

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» از روند معاملات میلگرد در بازار آزاد تهران از استمرار رکود در این بخش حکایت دارد. با این حال فعالان این بازار عقیده دارند مطابق رویه سال‌های قبل باید ظرف روزهای آینده، به مرور رونق به بازار آزاد نیز بازگردد. همواره هفته‌‌‌های پایانی سال زمان خرید مقاطع طویل فولاد برای مصرف‌کنندگانی است که قصد شروع پروژه‌‌‌ای را در هفته‌‌‌های ابتدایی سال بعد دارند. افزایش هزینه‌‌‌های تولید در سال بعد عموما زمینه رشد قیمت مقاطع را به وجود آورده و از این منظر باید منتظر رشد قیمت در این بخش بود. همواره این پیش‌بینی باعث افزایش حجم خرید مقاطع طویل فولادی در هفته‌‌‌های پایانی سال می‌شود.

در این شرایط، تضعیف نرخ ارز هم تاثیر به مراتب کمی بر بازار میلگرد دارد. از سویی مقاطع طویل فولادی همراستا با صعود نرخ ارز افزایش نداشته‌‌‌اند و از طرف دیگر افزایش هزینه تولید اجازه عقبگرد قیمت را با وجود افت نرخ ارز در این بازار نمی‌‌‌دهد.