Untitled-4

 اما نمی‌توان اثرگذاری جدی تکانه‌های ارزی بر بازار داخلی را نادیده گرفت؛ چرا که تجربه ثابت کرده، هنگامی که متغیرهای داخلی وارد فاز صعودی می‌شوند، این پتانسیل را دارند که تکانه‌های قیمتی در بازارهای جهانی را تا حد زیادی خنثی کرده و اثر برجسته‌تری بر معاملات بر جای گذارند. روز گذشته، عموم نمادهای فعال بورس کالا با کاهش نرخ تسویه خود همراه شدند که شاید عمده‌ترین دلیل آن ترس از ریزش قیمت‌ها در روزهای آینده باشد؛ چرا که در روزهای پایانی مردادماه شاهد رشد شتابان قیمت‌ها بودیم که با چاشنی اخبار سیاسی و اقتصادی منفی سبب رشد قیمت در بازار ارز و طلا شد. برآیند موقعیت‌های تعهدی برای 9 نماد فعال بازار آتی بورس کالا در جریان معاملات روز گذشته، خروج همزمان موقعیت‌های تعهدی خرید و فروش از این بازار را نشان می‌دهد که به دنبال حرکت زیگزاگی نرخ و بروز تکانه‌های منفی قیمتی چنین رخدادی رقم خورده است.

زعفران نگین با دو سررسید شهریور و آبان‌ماه روی تابلوی آتی بورس کالا فعال است که در معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، به‌طور متوسط افت 2 درصدی نرخ تسویه را نسبت به روز قبل از آن تجربه کرد و موقعیت‌های باز این دو نماد از بازار خارج شد. سررسید شهریور در محدوده 14 هزار و 160 تومانی و سررسید آبان با قیمت 15 هزار و 660 تومان معامله شد که در نزدیک‌ترین سررسید خود کمی پایین‌تر از دارایی پایه خود معامله می‌شود. اونس جهانی طلا و نقره به‌عنوان یکی از اهرم‌های اصلی تعیین نرخ تسویه نمادهای آتی نقره و صندوق طلای بورس کالا، در معاملات روز گذشته خود تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش محدود نرخ داشت. البته این میزان رشد برای هر دو این فلز گرانبها چندان قدرتمند نبود که بتواند افت قیمت هفته گذشته را جبران کند و هنوز هم نوسان هفتگی نرخ برای طلا منفی 07/ 0درصد و برای هر اونس نقره جهانی منفی 37/ 2 درصد ارزیابی می‌شود. این درحالی است که جریان معاملات طلا و نقره در بازارهای جهانی طی ماه گذشته کاهشی بوده که با توجه به سیاست‌های اخیر فدرال‌رزرو و شیوع گونه‌های جدید کرونا در اقصی‌نقاط دنیا نمی‌توان انتظار رشد جدی قیمتی را قدرتمند دانست. در حال حاضر دو سررسید نقره مهر و آبان‌ماه و یک سررسید مهرماه برای صندوق طلا روی تابلوی آتی بورس کالا وجود دارد که هر سه این نمادها روز گذشته با افت قیمت تسویه همراه شدند.

 رشد قیمت زعفران نگین در مردادماه

درباره معاملات اخیر تابلوی آتی بورس کالا، شایان کرمی، کارشناس این بازار به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در حال حاضر نمادهای مختلفی روی تابلوی معاملات قراردادهای آتی وجود دارد. می‌توان از زعفران به‌عنوان پرحجم‌ترین محصول کشاورزی بازار آتی یاد کرد که در بازار فیزیکی بورس کالا، طی یک ماه گذشته با رشد قیمتی نزدیک به 20 درصدی همراه شده است. شواهد نشان می‌دهد که عرضه این محصول در بازار کافی نیست، در حالی که تقاضای صادرات زعفران به مرور روبه بهبود است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با توجه به نزدیک‌شدن فصل برداشت محصولات جدید زعفران که کمتر از دو ماه دیگر این محصولات وارد بازار خواهد شد، خشکسالی و افزایش جدی هزینه نهاده‌های تولید، میزان تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یابد. همین مطلب سبب افزایش تقاضای داخلی و صادراتی زعفران شده است (به‌ویژه برای محصول زعفران نگین بورس کالا).

کرمی ادامه داد: در بازار گواهی سپرده زعفران نیز شاهد هستیم که نمادهای زعفران نگین با تقاضای زیادی همراه است که عموما در روزهای معاملاتی گذشته با صف خرید همراه شده‌اند. از این رو روند خروج محصول از انبارهای بورسی شکل گرفته است. با توجه به اینکه به انتهای فصل برداشت نزدیک می‌شویم، جذابیت پذیرش محصول سال قبل از طرف انباردارها کمتر شده است؛ اگرچه محصول موجود در سطح بازار هم کم بوده و میزان عرضه کاهش یافته است. همین موضوع دلیل عمده خروج محصول از انبارهای بورسی است که نتیجه آن ایجاد صف خرید برای برخی از نمادهای زعفران است. بنابراین میانگین قیمت گواهی سپرده زعفران به بالای 14 هزار و 500 تومان افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار، حضور صندوق طلا و نقره در مجموعه قراردادهای آتی فعال بورس کالا را بسیار موثر خواند و افزود: بسیاری از معامله‌گران آتی این دارایی‌های سرمایه‌ای را جذاب‌تر از محصولات کشاورزی دانسته و از معامله محصولات کشاورزی به سمت دادوستد طلا و نقره آتی پرداخته‌اند. از این رو، ارزش و حجم معاملات زعفران به‌عنوان جذاب‌ترین محصول کشاورزی تابلوی آتی، با وجود رشد بهای گواهی سپرده این محصول در بورس کالا، کاهش یافته است. البته نرخ تسویه سررسیدهای آتی افزایشی بوده است؛ هرچند سررسید شهریورماه تقریبا در شرایط بکواردیشن مورد معامله قرار می‌گیرد. یعنی سررسید شهریورماه زعفران نگین، با نرخی پایین‌تر از بهای اوراق سپرده کالایی این محصول که به‌عنوان دارایی پایه آتی زعفران است، مورد دادوستد قرار می‌گیرد. سررسید آبان‌ماه زعفران نگین نیز در بازار آتی افت و خیزهای قیمتی را تجربه می‌کند، اما در آغاز معاملات هفته جاری از مرز 16 هزار تومانی به ازای هر گرم نیز عبور کرد. به نظر می‌رسد اگر همین روند افزایشی در قیمت گواهی سپرده زعفران و بازار فیزیکی ادامه یابد، روند رشد قیمت تسویه زعفران نگین در بازار آتی نیز ادامه می‌یابد.

 آتی نقره با انتظارات مثبت نرخ معامله می‌شود

شایان کرمی، قیمت تسویه نقره را تحت تاثیر بهای هر گرم نقره جهانی و میانگین خرید و فروش بهای دلار سنا دانست و اظهار کرد: دو متغیر قیمت جهانی نقره و بهای ارز سنا در تعیین نرخ تسویه این دارایی سرمایه‌ای بازار آتی بورس کالا اثرگذار است. در روزهای اخیر و پس از اعلام سیاست‌های فدرال مبنی بر افزایش دو مرحله‌ای نرخ بهره، شاهد افت بهای اونس نقره و طلا در معاملات جهانی بودیم. در مقابل، در دیگر متغیر این بازار، یعنی بهای ارز در بازار آزاد و همچنین دلار سنا شاهد شکل‌گیری روند صعودی بودیم. سررسید مردادماه نقره از این بازار خارج شد و در حال حاضر سررسید مهر و آبان‌ماه نقره روی تابلوی معاملاتی قابل معامله است. ارزش و حجم معاملات نقره در سطحی قابل قبول پس از زعفران قرار دارد و چون روند نوسان بهای ارز در بازار آزاد افزایشی شده است و سررسیدهای نقره با فاصله زمانی بیشتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند، تقاضای موجود برای گرفتن موقعیت در این نمادها، با نرخ ارزش‌گذاری و فاصله زیاد قیمت سررسیدهای آتی نقره و نرخ واقعی این دارایی همراه شده است. وی ادامه داد: صندوق طلا نیز در حال حاضر با یک سررسید مورد معامله قرار می‌گیرد. افزایش بهای دلار با وجود افت نرخ جهانی، باعث شکل‌گیری حباب مثبت طلا و سکه در بازار شده است، از این رو تقاضا برای این نماد نیز در بین اهالی بازار آتی افزایش می‌یابد. اما چون در حال حاضر با یک سررسید معامله می‌شود و هنوز خبری از ورود سررسیدهای دیگر برای صندوق طلا شنیده نمی‌شود، فاصله آربیتراژی زیادی با قیمت دارایی پایه خود یعنی هر واحد صندوق طلای لوتوس پیدا کرده است.

  تعمیق بازار آتی نیازمند متنوع‌سازی محصولات و سررسیدها

کرمی در پایان به کلیت جریان معاملاتی در بازار آتی طی ماه اخیر پرداخت و گفت: ارزش و حجم معاملاتی قراردادهای آتی بورس کالا کاهش داشته است. چنانچه نمادهای صندوق طلا و نقره در بازار آتی اضافه شود، سقف موقعیت‌های تعهدی نیز افزایش می‌یابد و سررسیدهای بیشتری برای تمامی کالاهای قابل معامله در این بازار و سایر کالاهایی که هنوز به تابلوی آتی راه پیدا نکرده‌اند، طراحی می‌شود و چشم‌انداز بازار آتی برای جذب هرچه بیشتر معامله‌گران به این بازار روشن‌تر می‌شود.