22 copy

اما در ادامه اوج‌گیری قابل ملاحظه نرخ ارز و بازگشت بهای اسکناس آمریکایی به اوج 9ماهه خود در روز سه‌شنبه، نوزدهم مرداد، باعث شد تا این روند کاهشی قیمت متوقف شود و خریدهای سرمایه‌ای که از ترس اقدامات تعزیراتی از این بازار خارج شده بودند، مجددا ریسک خرید مقاطع طویل فولادی را بپذیرند و دوباره وارد این بازار شوند، به‌گونه‌ای که مجددا بهای هر کیلوگرم میلگرد فولادی به کانال 17 هزار تومانی پاگذاشت. البته در شرایط کنونی ریسک زیادی در انتظار خریدارانی است که با هدف حفظ سرمایه خود از اثرات تورمی به این بازار پا گذاشته‌اند. در چنین شرایطی شیوع گسترده سویه دلتا کرونا در کشور متغیر جدیدی است که بر روند نوسان بازارها اثرگذار شده است. از روز دوشنبه  نیز کشور با تعطیلی و قرنطینه سراسری روبه‌رو می‌شود. برخی فعالان بازار این تعطیلی را فرصتی برای جلوگیری از خریدهای هیجانی در بازار آهن و فولاد و در نتیجه اتفاقی مثبت برای این بازار تلقی می‌کنند.

 

  ازسرگیری رشد نرخ مقاطع فولادی با سیگنال ارزی

روند کاهشی به وجود آمده در قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد در روزهای پایانی هفته قبل معکوس شد و مجددا بهای این محصولات متاثر از اوج‌‌گیری نرخ ارز افزایشی شد. اوج‌گیری نرخ اسکناس آمریکایی به کانال 26 هزار و 600 تومانی در اواسط هفته قبل، محرک قوی در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بود. اثرگذاری این فاکتور به میزانی بود که باعث شد، بهای هر کیلوگرم میلگرد فولادی که تا کف 16 هزار و 600 تومان عقب‌نشینی کرده بود، به کانال 17 هزار تومانی بازگردد.

به گفته فعالان بازار آزاد، عمده خریدهای روانه شده به بازار مقاطع طویل فولادی در روزهای پایانی هفته گذشته و روز ابتدایی هفته جاری، خرید سرمایه‌ای بود و همچنان خبری از تقاضای مصرفی در این بازار نیست. روانه شدن تقاضای مصرفی به بازار آزاد آهن و فولاد کشور در حالی رخ داد که در روزهای پیش‌ ترس از اقدامات تعزیراتی و صحبت از احتکار باعث شده بود تا بسیاری ریسک خرید فولاد را نپذیرند. اما اوج‌گیری بهای اسکناس آمریکایی و بازگشت نرخ آن به سقف 9ماهه در روز سه‌شنبه نوزدهم مرداد، باعث شد تا خریدهای سرمایه‌ای در این بازار از روز چهارشنبه بیستم مرداد از سر گرفته شود. این خریدها با هدف حفظ ارزش پول در مقابل اثرات تورمی انجام می‌شود، اما فعالان قدیمی‌تر بازار نسبت به خرید مقاطع طویل فولادی در این قیمت‌ها هشدار می‌دهند. در حال حاضر فولاد در کشور به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، اما واقعیت این است که با توجه به اینکه این محصول قابلیت نگهداری بلندمدت را ندارد و کالایی مصرفی است، در عین حال همواره ریسک اقدامات تعزیراتی در این بازار به قوت وجود دارد که این موضوع می‌تواند روند نوسان قیمتی در این بازار را مختل کرده و به زیان قابل توجه خریداران منجر شود.

  تعطیلی کرونایی، فرصتی برای کنترل هیجان بازار

انتشار خبر تعطیلی سراسری کشور از روز دوشنبه هفته جاری، سیگنال مهم اثرگذار بر بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بود. شیوع سویه دلتا کرونا در کشور به میزانی جدی شده که تعطیلی و قرنطینه سراسری کشور ناگزیر است و در ساعات ابتدایی روز گذشته نیز اخباری در این خصوص منتشر شد. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور، تعطیلی به‌سرعت بر روند معاملات این بازار اثرگذار شده و بر رکود این بازار افزوده است.  این تعطیلی علاوه بر نتایج مثبت خود بر کنترل شیوع کرونا، فرصت خوبی است تا از خریدهای هیجانی در بازار آهن و فولاد کشور کاسته شود. انتظار می‌رود ظرف این هفته تا حدی سیاست‌های ارزی و سیاسی دولت جدید مشخص شده و نوسان نرخ ارز روندی منطقی پیدا کند. بنابراین تعطیلی بازار ظرف این مدت، فرصتی برای کنترل هیجان ارزی به وجود آمده در بازار مقاطع طویل فولادی کشور خواهد بود.

در چنین شرایطی تشکیل تیم اقتصادی قوی در دولت سیزدهم و آشنا به سازوکارهای اقتصادی و نحوه معاملات می‌تواند این بازار را به نوسان در مسیری منطقی نزدیک کند، در غیر این صورت باید منتظر هیجانی جدید و از دست رفتن نظم بازار باشیم.

  بازگشت رونق به رینگ میلگرد بورس کالا

بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای روبه‌روست. با وجود این، بررسی آمار معاملات این محصول در بورس کالا بیانگر آن است که ظرف هفته‌های اخیر بر میزان تقاضاهای به ثبت رسیده برای خرید انواع مقاطع افزوده شده است. در هفته گذشته نیز میزان تقاضای به ثبت رسیده برای خرید میلگرد فولادی نسبت به میزان عرضه برتری یافت. البته برتری تقاضا نسبت به میزان عرضه عموما در معاملاتی مشهود بود که قیمت پایه در کف بازه در نظر گرفته‌شده تعیین شده بود. در چنین عرضه‌هایی حتی خریداران حاضر به رقابت قیمتی برای خرید محصول هم شدند. اما در عرضه‌هایی با قیمت پایه‌ای در سقف قیمت پایه در نظر گرفته‌شده میزان تقاضا محدودتر بود.

در مجموع، رینگ معاملاتی مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه بیستم مرداد میزبان عرضه قطعی حدود 60 هزار تن انواع میلگرد بود. تولیدکنندگان میلگرد این محصول را با قیمت پایه در بازه 14 هزار و 780 تا 15 هزار و 750تومان عرضه کردند. خریداران میلگرد نیز در این روز تقاضایی بالغ بر 97 هزار تن را برای این محصول به ثبت رساندند که در نهایت به معامله حدود 40 هزار تن از این محصول انجامید. بررسی روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بورس کالا بیانگر آن است که اغلب عرضه‌ها با نرخ پایه به فروش رفته‌اند و با وجود برتری قابل توجه تقاضا نسبت به عرضه، خریداران حاضر به رقابت قیمتی نشده‌اند. میانگین قیمت فروش انواع میلگرد در رینگ چهارشنبه هفته قبل برابر 15 هزار و 370 تومان بود.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین بهای تمام‌شده میلگرد به فروش‌رفته در رینگ هفته قبل بورس کالا برابر 16 هزار و 800 تومان خواهد بود. با توجه به هزینه حمل و سود خرده‌فروشی طبیعتا انتظار می‌رود که این محصول در بازار آزاد با نرخی در کانال 17 هزار تومان برای خریدار نهایی قابل دسترسی باشد.

افزایش نرخ دلار آزاد در اواسط هفته قبل مهم‌ترین محرک رشد خرید میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا بود. به گفته فعالان بازار اغلب این معاملات خریدهای سرمایه‌ای بوده و محصول به انبار منتقل می‌شود.

تعطیلی واحدهای تولیدکننده مقاطع طویل فولادی به‌علت بی‌برقی در کشور همچنان ادامه دارد. با توجه به این تعطیلی‌ها، کمبود در برخی محصولات از قبل قابل پیش‌بینی است. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد کشور عموما تقاضای سرمایه‌ای برای خرید محصولاتی که برآورد می‌شود با افت تولید و کاهش عرضه روبه‌رو هستند، بیشتر است.

  شمش فولاد به بورس کالا نیامد

ظرف هفته گذشته بورس کالا میزبان عرضه شمش فولادی نبود. شنیده شده این تصمیم در راستای جلوگیری از خریدهای هیجانی در این بازار گرفته شد. با توجه به آنکه نرخ ارز در بازار داخل رو به افزایش گذاشته بود و همچنان بی‌برقی باعث تعطیلی یا افت قابل ملاحظه تولید در برخی واحدهای فولادی کشور شده، این احتمال می‌رفت که متقاضیان شمش فولاد دست به خریدهای هیجانی بزنند و این موضوع بتواند سیگنال موثر دیگری برای اوج‌گیری قیمت محصولات نهایی باشد. از همین رو ظرف این هفته عرضه شمش فولاد در این بازار متوقف شد.  

به گفته فعالان بازار، ظرف روزهای اخیر هر کیلوگرم شمش فولادی در بازار آزاد با قیمت تمام‌شده 15 هزار و 500 تومان تا 15 هزار و 700 تومان به فروش رفت که این نرخ با احتساب مالیات ارزش افزوده تعیین شده است.