عرضه ۹۴۲ هزار تنی سیمان

همان‌گونه که روز گذشته اشاره کردیم، بر مبنای اطلاعیه عرضه صادرشده برای روز گذشته (شنبه ۱۶مردادماه) شرکت‌های سیمانی با عرضه‌های گسترده به تالار معاملات وارد شدند، به‌طوری‌که حداقل ۹۴۱هزار و ۷۵۰تن انواع سیمان از سوی ۴۴شرکت عرضه شد و امکان خرید حداقل ۱۰تن (حجم بار کوچک‌ترین کامیون) برای خریداران خرد فراهم بود. به‌استثنای نوسان حجم عرضه‌ها در تالار، ذات رقم ۹۴۲هزار تن عرضه به این معنی است که بخش اعظم نیاز بازار به سیمان در تالار عرضه شده است؛ اگرچه بخشی از این رقم به عرضه‌های سلف بازمی‌گردد. به عبارت ساده‌تر، نیاز ماهانه بازار رقمی نزدیک به چهار میلیون تن سیمان است که نیاز به عرضه یک‌میلیون تن در هفته را نشان می‌دهد. این در حالی است که عرضه انواع سیمان را با شیوه‌های مختلف قرارداد شاهد هستیم؛ بنابراین تامین کامل به استمرار عرضه‌ها نیاز دارد. به‌عنوان یک نمونه مشخص، با توجه به اینکه بخشی از عرضه‌ها سلف هستند، زمان تحویل آنها با وقفه زمانی همراه خواهد بود که نشان می‌دهد رقم معامله‌شده فعلی، نیاز بازار به عرضه فیزیکی را به‌طور کامل پوشش نمی‌دهد، ولی در آینده این رقم به بازار تزریق خواهد شد.

این مثال ساده نشان می‌دهد که استمرار عرضه سیمان یا هر کالای دیگری، چقدر برای مدیریت بازار مهم است. از سوی دیگر، اعتماد خریدار به ‌سازوکار بورس در گرو عرضه‌های مستمر و امن در این بازار است که آینده بهتری را برای بازار این قبیل مصالح ساختمانی رقم خواهد زد.

نکته مهم عرضه ۹۴۱هزار تنی روز گذشته، مقایسه آن با مدت مشابه بود، آن هم در شرایطی که هفته گذشته رقم عرضه نزدیک به ۷۳۰هزار تن بوده و از لحاظ کمّی هم عرضه‌های روز گذشته از گستردگی بیشتری برخوردار بوده است.

این شرایط نشان می‌دهد که بازار سیمان در حال تبدیل‌شدن به بازاری قدرتمند در بستر بورس کالاست و این روند احتمالا باز هم ادامه خواهد یافت. نکته دیگر این است که هنوز ریسک قطعی برق، آن‌گونه که باید و شاید، از بین نرفته است، بنابراین باید نگاه دقیق‌تری به بازار داشت. این در حالی است که هفته گذشته شاهد آرامش قیمتی بیشتری در بازار سیمان بودیم و علاوه‌بر اینکه قیمت‌ها رشد چشمگیری پیدا نکرد، شواهدی از عقبگرد قیمتی نیز به ثبت رسید. این مطلب سیگنالی واقعی از مدیریت بازار آزاد سیمان از مسیر بورس کالای ایران بوده و امید است در آینده باز هم از این تجربیات استفاده شود.