پاگشایی میلگرد ۱۴ هزار تومانی

بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در اولین روز بازگشایی هفته یعنی شنبه ۲۵ اردیبهشت به رقم بی‌سابقه ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید؛ در حالی این کالا در این بازار با این نرخ مورد دادوستد قرار گرفت که به گفته فعالان این بازار همچنان خبری از تقاضای سرمایه‌ای در این بازار به چشم نمی‌خورد. در این شرایط خبر اعلام محدوده نوسان در تعیین قیمت پایه شمش و بازگشت نرخ ارز به کانال ۲۲ هزار تومانی در روز ابتدایی هفته این بازار راکد را با رشد قیمتی روبه‌رو کرد.

این روند رو به رشد قیمتی در روز دوم هفته نیز ادامه یافت به گونه‌ای که در نهایت بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه برای اولین بار از کانال ۱۴ هزار تومان عبور کرد و میلگرد سایز ۱۰ در این بازار با نرخ ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. شرکت بورس کالا طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از این پس نرخ پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا براساس مثبت، منفی ۳ درصد میانگین بهای کشف شده قبلی و به پیشنهاد شرکت عرضه‌کننده تعیین خواهد شد. این مصوبه در هفته قبل و برای عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ابلاغ و اجرایی شده بود. با توجه به آنکه این روزها شمش و محصولات فولادی در دنیا در اوج قیمتی به سر می‌برند و بازار خوب صادراتی برای محصولات فولادی تولید داخل وجود دارد؛ پیش‌بینی می‌شود که عرضه‌کنندگان با استناد به این ابلاغیه و داشتن بازار صادراتی به طور هفتگی بهای پایه عرضه محصول خود را افزایش دهند. این موضوع می‌تواند به افزایش بهای تمام شده مقاطع طویل فولادی منجر شده و رشد قیمت‌ها در بازار داخل را به دنبال داشته باشد. از همین رو بازار آزاد در روز شنبه و در واکنش به این ابلاغیه افزایشی شد.  در این میان روز شنبه، نرخ ارز نیز در مسیر صعود قرار گرفت و به کانال ۲۲ هزار تومان بازگشت. همین موضوع سیگنالی مثبت برای افزایش تقاضا و رشد قیمت در بازارهای کشور به همراه داشت. اما به گفته فعالان بازار آزاد آهن و فولاد کشور این رشد نرخ ارز نیز نتوانست به رونق قابل ملاحظه‌ای در بازار داخل بینجامد. نبود تقاضای مصرفی در این بازار و نبود چشم‌اندازی روشن نسبت به آینده باعث شده تا همچنان این بازار در رکود مصرفی و سرمایه‌ای سنگینی به سر ببرد. در این شرایط هر گونه رشد قیمتی در این بازار متزلزل بوده و احتمال عقبگرد قیمت‌ها وجود دارد.

  خودنمایی رونق در معاملات سنگ‌‌آهن

برخلاف رکود قابل ملاحظه در بخش انتهایی زنجیره فولاد، خریداران استقبال خوبی از عرضه‌های سنگ‌‌آهن در رینگ معاملاتی حراج باز در بورس کالای ایران در روز گذشته داشتند، به گونه‌ای که تمامی محصولات عرضه شده در این بازار که شامل ۴ گروه کالایی بود مورد معامله قرار گرفت. البته تمامی معاملات این بخش در قیمت پایه منعقد شد. استقبال خریداران از عرضه‌های سنگ‌‌آهن و کنسانتره می‌تواند سیگنالی افزایشی برای معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا نیز باشد.