بازار زعفران در انتظار بهبود تقاضا، روزهای پرامیدی را سپری می‌کند. با توجه به کاهش محدودیت‌های ناشی از پاندمی کرونا و افزایش واکسیناسون در بسیاری از کشورها، روند صادراتی که برای محصول زعفران متصور است، دورنمای خوبی را ترسیم می‌کند. از این رو می‌توان انتظار داشت که تقاضای صادراتی که به این بازار وارد می‌شود، افزایشی باشد. طی هفته گذشته بهای ارز وارد فاز افزایشی شد و فرضیه افت بهای آزاد دلار به نرخی پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان را تضعیف کرد. از این رو تاثیر افزایشی آن بر قیمت تسویه محصولات قابل معامله در تابلوی آتی بورس کالا منعکس شد، به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش، نوسان قیمت تسویه قراردادهای فعال آتی مثبت بود که می‌توان دلیل این امر را در افزایشی شدن بهای ارز در بازار آزاد جست‌وجو کرد.

طی هفته گذشته با خروج سه سررسید اردیبهشت ماه از تابلوی معاملات آتی بورس کالا، داده‌های حیاتی این بازار نظیر حجم و ارزش قراردادها در مقایسه با هفته ماقبل نزولی شدند، به گونه‌ای که با افت ۱۷ درصدی تعهد خرید و فروش در این بازار، حجم قراردادها به ۱۴۰ هزار و ۳۳۲ رسید که حکایت از افت هشت درصدی آن نسبت به هفته گذشته دارد. مجموع ارزش قراردادهایی که از ابتدای هفته گذشته تا پایان معاملات روز پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه در بازار آتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت، به میزان ۲۰۳ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

  موشکافی سررسیدهای آتی

در حال حاضر ۱۰ قرارداد روی تابلوی آتی بورس کالای ایران فعال هستند که نزدیک‌ترین سررسید آن مربوط به خردادماه است که سه قرارداد زیره CSKH۰۰، پسته PSKH۰۰ و نقره SILKH۰۰ به ترتیب در تاریخ‌های ۲۳، ۲۵ و ۱۸ خردادماه از تابلوی آتی خارج می‌شوند. قراردادهای زعفران نگین به‌عنوان جذاب‌ترین محصول بازار آتی بورس کالا در حال حاضر در سه سررسید تیر، شهریور و آبان‌ماه با وجه تضمین ۴۰۰ هزار تومانی قابل معامله است که استقبال خوبی از سررسید شهریورماه با قیمت تسویه ۱۳ هزار و ۵۸۰ تومانی، نسبت دو سررسید دیگر در بین بازیگران این بازار دیده می‌شود زیرا میزان موقعیت‌های باز آن، در لحظه تنظیم این گزارش به میزان ۳۷ هزار و ۷۴ موقعیت همزمان خرید و فروش است که تاکنون رشد ۵۱/ ۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

بررسی روند قیمتی هر اونس نقره در بازار جهانی نشان می‌دهد که در ماه گذشته قیمت این محصول ۶ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده و در روز چهاردهم ماه مه به نرخ ۲۷ دلار و ۴۰ سنت رسیده است. این در حالی است که نوسان قیمت هر اونس نقره طی هفته گذشته به میزان محدود ۰۹/ ۰ درصد، کاهشی بوده است. علاوه بر قیمت جهانی نقره، نرخ ارز سنا به‌عنوان دیگر فاکتور تعیین نرخ تسویه این محصول در بازار آتی به شمار می‌رود. طی هفته گذشته شاهد رشد بهای ارز در بازار آزاد بوده‌ایم، از این رو می‌توانیم انتظار رشد نرخ تسویه قراردادهای آتی نقره را از این مسیر محتمل ارزیابی کنیم. در حال حاضر نزدیک‌ترین سررسید نقره با نماد SILKH۰۰ در قیمت تسویه ۱۹ هزار و ۲۲۰ تومان قابل معامله است.