کاهش قیمت‌های پایه  محصولات پتروشیمیایی

اینکه بازار در برابر این قیمت‌ها چه موضعی اتخاذ خواهد کرد را باید از حجم معاملات هفته آینده رهگیری کنیم ولی شرایط معاملاتی در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که میل به عدم رشد حجم معاملات جدی است و شاید این میزان افت نرخ بتواند از بازار حمایت کند اگرچه بازار به قیمت‌های کمتری نیاز دارد. این مطلب را باید جدی گرفت زیرا ساز و کار بازار به شیوه‌های مختلف خود را با شرایط وفق داده و از آن مهم‌تر داده‌های مختلف بسیاری هستند که بر دورنمای بازار اثرگذار خواهند بود.

روزهای فعلی روزهای سختی برای بازار پلیمرهاست و این دشواری در شرایطی که قیمت‌های موجود هنوز در سطوح بالایی قرار دادند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. هم اکنون در بازار پلیمرها، قیمت پایه زیر ۲۰ هزار تومان نادر است؛ PVC بالای ۳۲ هزار تومان و غالبا گریدها در سطوحی به شدت بالا اعلام نرخ شده‌اند. همه این موارد را باید نگرانی‌های بازار به شمار آورد که از همه مهم‌تر حجم تولید در صنایع تکمیلی را محدود می‌کند. وقتی اختلاف قیمت دلار آزاد و نیمایی (روزانه) بسیار بالاست و این فاصله نرخ بین بهای آزاد ارز و متوسط ماهانه بهای نیمایی آن بیش از حالت قبل است، نمی‌توان انتظار ثبت تقاضایی گسترده داشت که در نهایت پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه می‌آورد.

اما کاهش توامان قیمت پایه با ضعف حجم معاملات برای بازار داخلی به معادله پیچیده‌ای منتهی شده که در شرایط رکودی فعلی نگرانی‌های خاص از مسیر حجم تولید در صنایع تکمیلی را در بر دارد.

تمامی این موارد واقعیت‌های بازار است و البته ذهنیت احتمال کاهش قیمت‌ها اگرچه در گام اول به عقبگرد تقاضا می‌تواند منتهی شود ولی در لایه دوم اگر بازار حس کند که قرار است از آن حمایت شود، واکنش نشان داده و از حمایت‌ها استقبال خواهد کرد.