تضمین تولید و فروش در آینده 

در همین ارتباط، یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی کارکردهای قرارداد کشف پریمیوم بورس کالا، استفاده از این ابزار را راهکاری برای برنامه‌ریزی جهت تولید آتی عنوان کرد و به «کالاخبر» گفت: رونق معاملات کالاها در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا راهکاری مناسب برای اطمینان فروشنده از فروش محصول در آینده و همچنین امکان برنامه‌ریزی خریدار این قراردادها برای تولید آتی است.

محمد کفاش با بیان اینکه به کمک این قراردادها ضمن پوشش ریسک‌های ناشی از نوسانات قیمتی می‌توان آینده را هم برای خریدار و هم برای فروشنده تضمین کرد، گفت: استفاده از این نوع قراردادها امکان برنامه‌ریزی برای تولید محصول را به خریدار ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که در زمان انعقاد این قرارداد خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می‌رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی تعیین می‌شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه مورد‌نیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی خود اطمینان حاصل می‌کند. وی افزود: فروشنده نیز مطمئن است که هر اتفاقی در شرایط و قیمت‌ها رخ دهد، به کمک این نوع قرارداد توانسته فروش خود را تضمین و با کشف پریمیوم در زمان انجام معامله نهایی، قیمت محصول خود را نیز بیمه کند.

کفاش در بیان سایر مزایا و ویژگی‌های این ابزار معاملاتی بلندمدت اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تامین مالی مورد نیاز، حمل‌و‌نقل و ذخیره مواد اولیه خریداری شده در کنار شفاف شدن معاملات از دیگر مزایای این قراردادها برای خریداران است. وی با اشاره به منعطف بودن قراردادهای کشف پریمیوم از نظر زمانی، عنوان کرد: کشف پریمیوم، ابزاری منعطف است که می‌تواند برای سررسیدهای کوتاه‌مدت یا بلندمدت مورد استفاده قرار گیرد و فرمول تعیین قیمت معامله نهایی، پیش پرداخت و نوع معامله نهایی آن قابل تغییر برای بهینه‌سازی براساس نیاز طرفین معامله است. این کارگزار تاکید کرد: افزون بر این، فروشنده و خریدار براساس افق زمانی تولید و شرایط شرکت خود می‌توانند این قرارداد را منعقد کنند. اما با توجه به اینکه در بازه زمانی بلندمدت ریسک‌های احتمالی و عدم اطمینان نسبت به آینده بیشتر ظهور و بروز می‌کند، کاربرد قراردادهای کشف پریمیوم برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر کاربرد بیشتری دارد و با پوشش ریسک‌های احتمالی، آینده را برای دو طرف معامله تضمین می‌کند.