به گزارش «نیپنا»، کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در هفته‌های اخیر موجب شده تا نرخ‌های پایه در بورس‌کالا کاهش یابد که جذابیت خرید را تا حدودی افزایش داده است و در نهایت شاهد رشد تقاضا و افزایش حجم معاملات بودیم اگرچه در بازار پلیمرهای بورس‌کالا این روند افزایشی هنوز کمتر از انتظارات قرار دارد اما بازار شیمیایی‌ها روزهای خوبی را سپری می‌کند.

در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس‌کالا با رشد ۳۱ درصدی روبه‌رو شد و به بیش از ۴۱ هزار تن رسید که بالاترین رقم در ۳ هفته کاری اخیر به‌شمار می‌رود. این درحالی بود که عرضه‌ها با رشد ۵/ ۱۶ درصدی به بیش از ۹۰ هزار و ۸۵۰ تن رسید که یک رقم جذاب و معنی‌دار محسوب می‌شود. البته حجم تقاضا نیز افزایش ۵۷ درصدی داشت و به نزدیکی ۵۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید. در هر حال این ارقام اگرچه همگی افزایشی بودند ولی حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا  قانع‌کننده نبود و رقم نزدیک به ۴۱ هزار تن به ثبت رسید و  می‌توان گفت این وضعیت معاملاتی نشان می‌دهد که خریداران نگرانی از افت بیشتر قیمت‌ها را در نظر گرفته‌اند که با توجه به روند نزولی نرخ در بازار داخلی این سیگنال با شفافیت بیشتری مشاهده می‌شود.

در بازار شیمیایی‌های بورس‌کالا اما وضعیت بهتری حاکم بود و به کمک رشد عرضه برخی گروه‌های کالایی خاص و پرمصرف، شاهد رشد ۱۲۲ درصدی حجم معاملات هستیم که نشانه‌ای از رونق جدی بازار با محوریت برخی ترکیبات جذاب است. در هفته گذشته حجم عرضه‌ها رشد ۴۳ درصدی داشت ولی در برابر آن تقاضای خرید از افزایش ۱۲۷ درصدی برخوردار شد که نشان می‌دهد وضعیت تولید در صنایع بزرگ مصرف‌کننده محصولات شیمیایی جذاب‌تر از بازار پلیمرهاست. این وضعیت را می‌توان به فال‌نیک گرفت و اگر رشد حجم معاملات محصولات شیمیایی به بازار پلیمرها نیز سرایت کند می‌تواند چهره  این بازار را تغییر داده و از شدت نگرانی‌ها بکاهد.