بلومبرگ در این رابطه در گزارشی جنگ تجاری چین و آمریکا و پیش‌بینی تشدید نزاع‌های ارزی بین قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا را که عامل مهمی در کاهش شدید تقاضا در روزهای اخیر بوده عامل این افت قیمت می‌داند و می‌گوید شتاب افت تقاضا از کاهشی که عرضه در ماه‌های اخیر تجربه کرده بود نیز بیشتر شده است. بررسی بازار سنگ‌آهن نشان می‌دهد قیمت این محصول اکنون به ۹۹ دلار و ۵۰ سنت رسیده که از نقطه اوج ۵ ساله آن که در ماه پیش ثبت شد حدود ۲۰ درصد پایین‌تر است و در بازارهای چین و سنگاپور و بازارهای مهم این محصول اوضاع کم و بیش به همین منوال است.

ترامپ چین را متهم به تغییر بهای ارز خود می‌کند و معتقد است با این کشور دستکاری در نرخ ارز تراز تجاری را به نفع خود تغییر می‌دهد درنتیجه با سلاح‌هایی مانند تعرفه و عوارض یا تهدید به جنگ ارزی و... تلاش می‌کند کنترل اوضاع را به دست بگیرد. این موضوع در بازار فلزات و محصولات معدنی اثرات منفی قابل‌توجهی را با خود به همراه داشته است. به همین دلیل تقاضا برای مواد اولیه اصلی مانند سنگ‌آهن به شدت کاهش یافته که بخش مهمی از آن به دلیل تحولات در حوزه فولاد جهانی است. در گزارش پیشین که به بررسی بازار جهانی فولاد پرداختیم گفتیم که جنگ تجاری قیمت فولاد را در بازارهای دنیا کاهش داده و این موضوع با اثراتی که بر حاشیه سود این بازار دارد باعث شده تا تولید نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. این عامل روی تقاضا برای سنگ‌آهن اثر کاهشی به همراه داشته و در کنار دو عامل دیگر که از قبل نیز وجود داشت یعنی بهبود عرضه‌ها و همچنین افزایش موجودی بنادر چین به شتاب در افت قیمت این محصول منتهی شده است. اکنون شرکت‌های برزیلی و استرالیایی در تلاشند تا توقف ماه‌های اخیر را تا حدی برطرف کنند اما در بازار خرسی این نتیجه به زیان آنها منتهی می‌شود. نکته مهم آنکه اکنون در بازار آتی نیز قیمت‌ها کاهش بیشتر را هشدار می‌دهند. مثلا در بورس سنگاپور قیمت سنگ‌آهن ۵۸ درصد تحویل سپتامبر به ۸۷ دلار هم رسید درحالی‌که روز سه‌شنبه این رقم ۹۵ دلار بود و نشان می‌دهد بدبینی به آینده سنگ‌آهن آغاز شده و ممکن است تا پایان سال‌جاری ادامه داشته باشد اما معلوم نیست این فشار قیمتی با همین شدت ادامه یابد یا کاهش یافته و به کف قیمتی مشخصی برسد و پس از آن دوباره حتی با افزایش روبه‌رو شود. این مساله به برنامه‌های توسعه شرکت‌های معدنی و بازگشت آنها به بازار از یکسو و نتایج جنگ تجاری پکن و واشنگتن بستگی دارد. مدیر اجرایی فورتسکیو معتقد است احتمالا در نیمه دوم سال پتانسیل تقاضا در چین کاهش یابد و این یعنی پیش‌بینی‌ها فعلا منفی است.  با این حال مورگان استنلی پیش‌بینی کرده در سه ماه چهارم قیمت سنگ‌آهن به ۹۰ دلار در هر تن خواهد رسید و این رقم همچنان از رقم ۷۰ دلاری پیش از شکسته شدن سد باطله‌برداری در واله بالاتر است و برای معدنکاران سوددهی دارد و می‌تواند بخشی از درآمدهای از دست رفته ناشی از کاهش عرضه را جبران کند. حالا اتفاق دیگری نیز البته ممکن است به وقوع بپیوندد؛ کاهش حاشیه سود فولاد ممکن است استفاده از سنگ‌آهن با کیفیت پایین را بار دیگر در دستور کار تولیدکنندگان قرار دهد که این موضوع می‌تواند به زیان تولیدکنندگان شرکت‌هایی مانند واله، بی‌اچ‌پی، فورتسکیو و... باشد؛ درنتیجه این شرکت‌ها نیز برای آنکه بتوانند بازار خود را حفظ کنند ناچار خواهند شد قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورند درنتیجه شاهد افت بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. هوی هنگ تان، تحلیلگر گروه Marex Spectron، با اشاره به مناقشه تجاری ایالات‌متحده و چین می‌گوید بازیگران در هر دو طرف عرضه و تقاضا هفته‌ها است که به سمت مواضع نزولی حرکت می‌کنند و سقوط از قبل درحال شکل‌گیری بود و ما فقط نیاز به یک محرک داشتیم که تضعیف اخیر یوآن این بهانه را به دست همه داد.

اکنون در چین تولید فولاد درحال کاهش است زیرا جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین به اشتهای سرمایه‌گذاران برای حضور در صنایع فلزی از جمله فولاد صدمه می‌زند، در عین حال محرک‌های اساسی بازار هم سنگ‌آهن را تضعیف می‌کنند. این هفته، اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام کرد که انتظار دارد با کاهش تقاضای سنگ‌آهن قیمت کاهش یابد. به علاوه بنا بر گزارش بانک مشترک‌المنافع استرالیا، کارخانه‌های چین مایل به افزایش ذخایر سنگ‌آهن با توجه به تقاضای ضعیف نیستند. این بانک در یک یادداشت اعلام کرد نگرانی‌های تقاضا منعکس‌کننده تنش‌های تجاری ایالات‌متحده و چین است که بازار را با خود همراه کرده است. این موضوعات باعث شده در روزهای اخیر سهام شرکت‌های معدنی با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شود. سهام فورتسکیو تنها در روز گذشته ۳/ ۳ درصد افت را در کارنامه خود ثبت کرد و این رقم برای ریوتینتو و بی‌اچ‌پی به ترتیب ۱/ ۲ و ۱/ ۱ درصد اعلام شده است.

از نظر منطقی چون چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان است، همه اخبار مربوط به آن کشور باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها خواهد شد. اما برخی کارشناسان معتقدند این روند به زودی تعدیل می‌شود و سنگ‌آهن بیشتر از آنچه اتفاق افتاد افت نخواهد کرد. به عقیده آنها این افت قیمت می‌تواند هزینه‌های تولید فولاد را کاهش دهد و درنتیجه شرکت‌های فولادی را ترغیب به تولید بیشتر کند، درنتیجه بازار مواد اولیه فولاد نیز به تعادل برمی‌گردد. البته نباید از این نکته غافل بود که تعرفه‌های تجاری ممکن است کمی این پروسه را طولانی کند اما آنچه این کارشناسان به آن عقیده دارند آن است که قیمت‌ها قطعا مجددا به قیمت‌های سال گذشته، لااقل تا پایان امسال برنمی‌گردند. آنها می‌گویند البته به قیمت‌های ماه قبل هم نمی‌رسند زیرا عوامل بنیادین بازار برای بهبود قیمت‌ها فراهم است بنابراین دلیلی ندارد که بازار را در میان‌مدت صعودی با شتاب فزاینده بدانیم.

 

12-03