سنگ‌آهن

به گزارش مرکز فولاد ایران، سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته از ۷۲ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین به حدود ۶۵ دلار رسید و نهایتا پایان هفته حدود ۶۶ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر بود. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد حدود ۸ دلار کاهش داشت و حدود ۲۲دلار در هر تن فوب ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز حدود ۷ دلار افت داشت و ۲۰ دلار در هر تن فوب شد.

  قراضه

بازار قراضه وارداتی در ترکیه هفته گذشته فعالیت چندانی نداشت و قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۸۰-۲۰ آخر هفته حدود ۳۱۶ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد در حالی که یک هفته قبل ۳۲۷ تا ۳۲۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. کسی خریدار نیست و این غیبت خریداران، عرضه‌کننده‌ها را نگران کرده است. در خاور دور قیمت قراضه وارداتی کانتینری نسبت به سه ماه قبل تا ۱۲ درصد افت داشت و حدود ۲۹۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شده است. در ژاپن نیز «توکیو استیل» قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را ماه گذشته ۸مرتبه پایین آورد. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز تحت فشار ۲۷۳ تا ۲۸۲ دلار در هر تن فوب شده است. روشن نیست بازار به کف رسیده یا روند نزولی ادامه دارد.

  بیلت

آخرین قیمت بیلت صادراتی چین هفته گذشته ۴۷۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد که حدود ۳۰ دلار افت قیمت هفتگی داشت. قیمت نسبت به یک ماه قبل تا ۵۰ دلار افت داشته است. یک ماه اخیر قیمت بیلت در بازار داخلی چین نیز تا ۱۱۵ دلار در هر تن افت داشته و به کف ۱۸ ماه اخیر رسیده است. در بازار داخلی قیمت حدود ۴۵۰ دلار در هر تن درب کارخانه شده است. باید دید این روند نزولی قیمت در چین بازارهای جهانی را با چالش مواجه می‌سازد یا خیر. بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ۵ دلار در هر تن کاهش قیمت هفتگی را تجریه کرد و ۴۵۰ دلار در هر تن فوب شد. بازار بیلت در جنوب شرق آسیا اخیرا در رکود بوده و افت قیمت‌های چینی‌ها بازار را بیشتر در سرازیری قرار داده است. روند نزولی موجب شد خریدارها محتاط‌تر عمل کنند و منتظر قیمت‌های پایین‌تر بنشینند. فعلا همه منتظر کف قیمت هستند و روشن نیست قیمت منطقی برای خرید چیست.

  مقاطع

میلگرد صادراتی چین حدود ۳۲ دلار در طول هفته گذشته کاهش داشته و ۴۹۷ دلار در هر تن فوب شده است. میلگرد سی‌آی‌اس نیز ۱۴ دلار ارزان‌تر شده و ۴۸۳ دلار در هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی ترکیه به دلیل رکود تقاضا و روند نزولی بازار چین ارزان‌تر شده با ۱۰ دلار افت ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار در هر تن فوب شد. برخی معتقدند این روند نزولی فعلا ادامه دارد. میلگرد در بازار داخلی ترکیه نیز ۴۷۳ تا ۴۸۲ دلار در هر تن درب کارخانه بود و تقاضایی نداشت. در بازار داخلی اروپا میلگرد یک یورو افت داشت و ۵۳۵ یورو در هر تن درب کارخانه شد. در بازار آمریکا نیز میلگرد ۶۹۸ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

  ورق

ورق گرم صادراتی چین به روند نزولی ادامه داد و به کف حدود یک و نیم سال اخیر نزدیک شد. ورق گرم صادراتی چین ۱۷ دلار نسبت به هفته قبل افت داشته و ۴۸۵ دلار در هر تن فوب شد. اغلب فعالان بازار چین معتقدند هنوز قیمت‌ها در این کشور به کف نرسیده و روند نزولی ادامه خواهد داشت. در بازار داخلی نیز ورق گرم اخیرا ۴ دلار افت داشته و ۵۱۳ تا ۵۱۶ دلار در هر تن درب کارخانه است. ورق گرم سی‌آی‌اس ۴۷۵ دلار در هر تن فوب شد که ۱۰ دلار افت هفتگی داشت. رکود بازار چین بر قیمت‌های سی‌آی‌اس اثر منفی داشت. در ترکیه ورق گرم تا ۱۰ دلار نسبت به دو هفته قبل ارزان‌تر شد و ۵۲۰ تا ۵۲۵ دلار در هر تن درب کارخانه شد. ورق گرم صادراتی ترکیه نیز ۵ دلار افت هفتگی داشت و ۵۱۵ تا ۵۲۵ دلار در هر تن فوب شد. برخی تا ۵۱۰ دلار در هر تن فوب نیز پیشنهاد می‌دادند. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم افت داشت و از ۷۷۹ دلار به ۷۷۳ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در اروپا نیز ورق گرم ۱۰ یورو ارزان‌تر شده و ۵۴۰ در هر تن درب کارخانه ثبت شد.