در سال ۲۰۱۸ عرضه و تقاضای نیکل در تعادل اندکی قرار داشته است. این امر حکایت از آن دارد که پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ تا حدودی درست بوده است. تقاضای نیکل، مخصوصا در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ رشد بالایی را تجربه کرد؛ به‌طوری که بازار با کسری بزرگی مواجه شد. اما موضوعی که اندکی جای تعجب دارد، کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نیکل در نیمه اول سال است. از دلایل اصلی آن می‌توان به نگرانی‌های موجود برای رشد اقتصاد جهانی ناشی از جنگ تجاری اشاره کرد؛ جنگ تجاری بر بسیاری از بازارهای فلزات اساسی اثر قابل توجهی داشته است.

درحال حاضر بخش باتری‌ها بیش از ۴ تا ۵ درصد از تقاضای کل نیکل را به‌خود اختصاص داده که در مسیر رو به رشد خود قرار دارد. از دیگر سوی نیز افزایش تقاضای جهانی برای نیکل را می‌توان یک چالش بزرگ به‌حساب آورد؛ چرا که احتمال دارد سهم باتری‌ها نسبت به اعداد گفته شده تا بیش از ۳۰ درصد افزایش یابد.نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد تولید سنتی نیکل توسط معدنکاران این حوزه است. طی ۵ تا ۷ سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های جدی در این بخش صورت نگرفته و در ضمن حجم تولیدات نیز کاهش یافته است.

بیشتر رشد عرضه از سوی کشور اندونزی صورت می‌گیرد که در آن چینی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش کرده‌اند. نیکل کم‌عیار (Nickel Pig Iron) که بخش قابل توجهی از تقاضای آن توسط چین بلعیده می‌شود، از طریق اندونزی تأمین می‌شود. اما نکته قابل توجه آنکه برای تولید این نوع از نیکل که جانشین فرونیکل در چین شده است، به‌دلیل عیار پایین برای استفاده در صنعت باتری‌ها مناسب نیستند.

بر اساس آمارها قیمت نیکل تا نیمه اول سال روند صعودی را طی کرده، اما پس از آن روندها معکوس شد و روند قیمت‌ها کاهشی شدند. این در حالی است که روند موجودی انبارها کاملا کاهشی بوده است و این عامل آنچنان که باید نتوانست از روند کاهش قیمت بکاهد. چنانکه گفته شد دلیل اصلی این امر جنگ تجاری آمریکا و سیاست‌های ترامپ به‌ویژه در مورد وضع تعرفه‌های گوناگون بوده است.