پرداخت کل طلب گندمکاران از دولت

به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، وعده محمد‌باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص پرداخت تمامی مطالبات گندمکاران تا پایان مهرماه، قرار بود تا ساعت ۲۴ دیشب محقق ‌شود و به این ترتیب دولت هیچ‌گونه بدهی در این‌خصوص نخواهد داشت.

طبق سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سال زراعی ۹۸-۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدف‌گذاری شده است در حالی که در سال زراعی ۹۷-۹۶ نزدیک به ۵/ ۹ میلیون تن گندم به ارزش ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.

در سال زراعی ۹۶-۹۵ نیز نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال خریداری شد و در سال زراعی ۹۵ - ۹۴ نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شده بود.

طبق قانون وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده خود را به دولت ارائه دهند تا قبل از شروع فصل زراعی جدید و تا پایان شهریورماه نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۹۷-۹۶ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (یک هزار و ۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (یک هزار و ۳۳۰ تومان) خریداری شد.

خرید تضمینی گندم هر سال از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان و مناطق گرمسیر آغاز و تا روزهای پایانی مهرماه در دیگر استان‌های کشور (از سواحل خزر تا مناطق سردسیر) ادامه می‌یابد.

در این بین اما رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با وجود مکاتبات و پیگیری‌های مکرر، خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نیست.

علیقلی ایمانی افزود: با توجه به آغاز کشت در مناطق سردسیری، کشاورزان هنوز منتظرند تا ببینند چه تدابیری از سوی دولت برای نرخ خرید تضمینی گندم اندیشیده می‌شود تا براساس آن اقدام به کشت محصول کنند.

به گفته ایمانی اگر تدبیر مناسبی در زمینه قیمت متناسب با هزینه‌های تولید و اعلام به موقع صورت نگیرد،کشاورزان مسیر خود را تغییر می‌دهند و به سمت و سوی کشت محصولاتی که برایشان صرفه اقتصادی دارد، می‌روند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان برای کشت گندم نیاز به نقدینگی لازم برای تهیه بذر، کود، سم، ادوات مورد نیاز و... دارند از این رو اگر تولید محصول برایشان صرفه اقتصادی ند‌اشته باشد، بدیهی است که تمایلی به کشت آن ندارند، چرا‌که کشاورزان برای تامین معیشت خانوار خود نیازمند کسب درآمد هستند.

وی با اشاره به اینکه گندمکاران نسبت به آینده تولید گندم نگرانند، بیان کرد: به‌‌رغم برنامه‌ریزی‌های مناسب وزارت جهاد کشاورزی و تلاش کشاورزان برای دستیابی به خودکفایی گندم، تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید موجب خواهد شد تا آینده خودکفایی این محصول استراتژیک به خطربیفتد و مجددا واردات گندم آغاز شود، کما اینکه بی‌مهری دولت به کشاورزان و ثبات نرخ خرید تضمینی در دو سال زراعی متوالی موجب شد در سال ۸۳ خودکفایی گندم از بین رفت. وی ادامه داد: با وجود تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل،اما آنچه که مدنظر ایشان است، اجرا نمی‌شود، از این رو طی مکاتبه‌ای با ایشان، اعلام کردیم که اگر حمایت از کشاورزان داخل ادامه نیابد، آنها برای تامین معیشت خانوار خود به ناچار مجبور به ترک روستاها و سکونت در حاشیه شهرها خواهند بود.

  واردات گندم به صفر رسیده است

مجری طرح گندم وزارت جهاد‌کشاورزی گفت: با تمهیدات دولت طی سال‌های اخیر، کشور از واردات گندم بی‌نیاز شده و رقم آن به صفر رسیده است. همچنین اسماعیل اسفندیاری‌پور روز گذشته در دومین نشست کشت پایش فنی زراعت با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم، افزود: در سال ۹۰ بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گندم وارد کشور شد که با برنامه‌ریز‌ی و افزایش راندمان تولید این رقم اکنون به صفر رسیده است.  وی اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزارهکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت گندم خواهد رفت که از این حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی و بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیم است.

این مسوول گفت: با استفاده از روش‌های فناورانه و اصلاح بذر طی پنج سال گذشته روند خود‌اتکایی گندم از ۶۸ درصد طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده و همه نیاز کامل کشور از تولید داخلی تامین شده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد‌کشاورزی افزود: یکی از پروژه‌های مهم در بهبود تولید گندم در اراضی دیم پروژه مشترک ایران سیمیت و ایکاردا است که با افزایش راندمان، تولید کشاورزی را در این بخش، اقتصادی خواهد کرد که توسعه کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار داده است.

اسفندیاری‌پور گفت: با اجرای این طرح عملکرد تولید گندم در اراضی دیم طی پنج سال حدود ۲۵ درصد و در اراضی آبی حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.