جعفری افزود: در سال ۹۶ میزان سرمایه‌گذاری در معادن که از سوی شرکت تهیه و تولید انجام شد، بالغ‌ بر ۱۴۵۳ میلیارد تومان بود که در این زمینه ‌هم موضوع بهره‌برداری با راهبری تهیه و تولید به بخش‌ خصوصی واگذار شده، ضمن آنکه مبلغ ۶۶۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیز توسط ایمیدرو صورت گرفته که از این میزان ۹۰ درصد آن توسط بخش ‌خصوصی محقق شده است. وی خاطر‌نشان کرد: بعد از سال ۹۳ و ۹۴ ایمیدرو هم فعالیت‌های اجرایی و مدیریت برخی از مهم‌ترین واحدهای معدنی خود از جمله جلال‌آباد، فلات ‌مرکزی و گل‌گهر را به تهیه و تولید واگذار کرد که تاکنون سه معدن از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در اختیار بخش‌خصوصی قرار گرفته و امسال نیز واگذاری واحد سنگ‌آهک پیربکران در دستور کار شرکت قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تصریح کرد: در واگذاری واحد پیربکران موضوع استخراج، فروش و سرمایه‌گذاری برای مدت باقی‌مانده پروانه (قابل‌تمدید) به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی، پویایی و افزایش تولید را نتیجه واگذاری‌‎ها به بخش خصوصی دانست و گفت: به‌عنوان مثال در معدن سرب نخلک که تا قبل از واگذاری ۱۳۵ نفر مشغول به کار بودند، امروز میزان اشتغال‌زایی به ۲۶۹ نفر رسیده، ضمن آن‌که میزان فروش هم به ۳ برابر افزایش یافته است. این معدن که زمانی (قبل از واگذاری) قرار بود که به معدن متروکه تبدیل شود، امروز وضعیتی بسیار مناسب چه به لحاظ تولید و چه به لحاظ اشتغال‌زایی دارد. این درحالی است که شرایط به حدی تغییر کرده که حتی بحث گردشگری نیز در معدن یاد شده مطرح است، ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود این معدن شاهد گسترش و توسعه بیشتری باشد. جعفری افزود: امروز تولید فروکروم سبزوار که سال گذشته واگذار شده نیز از وضعیتی مشابه برخوردار است، به‌گونه‌ای که قبلا (قبل از واگذاری) میانگین تولید در این مجموعه پنج هزار تن بود، اما امروز تعداد ذوب‌ها از سه به هفت ذوب و میزان تولید به ۱۶ هزار تن رسیده که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به ۲۰ هزار تن برسد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، درخصوص شورابه‌های قم نیز تصریح کرد: در پی فعالیت‌های انجام شده در آن منطقه پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و دو شرکت خارجی نیز با انجام مطالعات و طراحی، عملا زمینه سرمایه‌گذاری مهیا شده است که امیدواریم به دستاوردهای قابل ‌قبولی دست یابیم. جعفری از اخذ ۵ فقره گواهی کشف و ۱۰ پروانه بهره‌برداری جدید در سال ۹۶ در سیستان ‌و بلوچستان و خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: همه ما موظف هستیم تا به‌گونه‌ای حرکت کنیم که نهایتا بیشترین سود نصیب مردم شود. وی تصریح کرد: تمام تلاش‌های خود را به‌ کار خواهیم گرفت تا شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به یک برند بین‌المللی در بخش معدن تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بعضی موارد موانع توسعه‌ای در کشور موجب کندی توسعه می‌شود و بعضا‌ مشکلات عدیده‌ای پیش‌پای فعالان بخش معدن قرار می‌گیرد، از سازمان‌های مسوول خواست با توجه به شرایط کشور و ضرورت توسعه و اشتغالزایی،‌ همکاری‌های لازم را به عمل آورده و مانع از کندی کار شوند. جعفری به موضوع تحریم‌ها نیز اشاره کرد و افزود: بدون‌شک تحریم‌ها در فعالیت‌های معدنی تاثیر خواهند داشت، اما مهم آن است که با بهره‌گیری از توان داخلی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کمترین آسیب به این بخش وارد شود. هم ‌اینک در این ‌راستا با استفاده از توان داخلی به سمت تولید داخل حرکت کرده‌ایم و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که با همت و تلاش متخصصان داخلی از این بحران نیز عبور خواهیم کرد.