به گفته وی، پول گندمکاران پس از ثبت، در سامانه‌های خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و بانک کشاورزی، پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه به تدریج مناطق سردسیری وارد چرخه خرید می‌شوند، اظهار کرد: پس از چندی کردستان، آذربایجان شرقی، زنجان و همدان وارد چرخه خرید می‌شود و به نظر می‌رسد تولید گندم در مزارع دیم استان‌های شمال و شمال غرب از شرایط خوبی برخوردار است. مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: با وجود اینکه گندمکاران بخشی از بذر گندم را برای خودمصرفی و بذر سال آینده نگه می‌دارند، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزارتن بذر گندم توسط دولت خریداری شده است. وی تولید و کیفیت گندم امسال را بسیار کیفی عنوان کرد و گفت: تولید گندم امسال از پروتئین و گلوتن استاندارد برخوردار است و با اقدام‌های صورت گرفته سن زدگی آن نیز کاهش یافته است.

اسفندیارپور با تاکید بر اینکه با وجود پیش‌بینی ۴/ ۱۳میلیون تن گندم تولید و ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی کل نیاز گندم کشور در داخل تامین می‌شود، اظهار کرد: به دلیل استمرار در خودکفایی به نظر می‌رسد امسال هم نیازی به واردات گندم برای مصرف داخلی نداشته باشیم. مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی، با هشدار نسبت به آتش زدن مزارع گندم پس از برداشت محصول به کشاورزان توصیه کرد: آتش زدن مزارع گندم علاوه بر از بین رفتن کاه و کلش، به نابودی مواد و عناصر مغذی خاک منجر می‌شود و این می‌تواند کاهش تولید را در سال‌های آتی به دنبال داشته باشد. وی با بیان اینکه کاه و کلش باید در خاک حفظ شود، افزود: در سال‌های آتی دستیابی به افزایش تولید و خودکفایی در گندم به حفظ عناصر و مواد مغذی خاک بستگی دارد؛ بنابراین کشاورزان به‌طور جدی از آتش زدن بقایای گندم در مزارع خودداری کنند.

این مقام مسوول بر این باور است که مزارعی که سوزانده نمی‌شوند و بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین بازگردانده می‌شود علاوه بر افزایش محصول و تقویت خاک از مواد آلی، در درازمدت کاهش مصرف آب و انواع کودهای شیمیایی را به دنبال دارد. به گزارش «ایرنا» خرید تضمینی گندم همه ساله از اواخر اسفندماه از شهرستان سرباز در سیستان و بلوچستان آغاز و تا اواخر مهرماه در دیگر استان‌ها ادامه دارد. پارسال نزدیک به ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شد که با توجه به ذخایر سال ۱۳۹۵، همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار پیدا کرد.