یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث این پیش‌بینی افزایشی برای قیمت شده است را باید سیاست‌های کلان چین در حوزه سنگ‌آهن دانست، سیاست‌هایی که در حال حاضر با موضوع آلودگی‌های زیست محیطی ارتباطی محکم برقرار کرده است. موضع چین در حال حاضر در قبال سنگ‌آهن با کاهش ظرفیت‌های تولید این ماده اولیه در کارخانه‌های کوچک و قدیمی همراه شده، کاهش ظرفیت‌هایی که سیگنال‌های کاهش عرضه را به بازار مخابره کرده و در نهایت باعث روند افزایشی این ماده اولیه شده است.در حال‌حاضر چین تعیین‌کننده روند آتی بازارها به‌خصوص فولاد و سنگ‌آهن است، اما روندهای متناقضی را در اخبار مربوط به این کشور می‌شنویم. برخی خبرها از کاهش تولید فولاد حکایت دارد، برخی مسائل زیست‌محیطی را مطرح می‌کنند و در برخی خبرها نیاز فولاد چین به دلیل طرح‌های صنعتی صعودی اعلام می‌شود.

قوانین زیست‌محیطی چین با شدت بیشتری اعمال می‌شود

تجربه نشان داده است که چین هر زمانی که قانونی تصویب می‌کند و سعی می‌کند این قانون اجرایی شود، اگر در طول سال سرعت رسیدگی و اجرای آن کاهش پیدا کرده، در ماه‌های آخر سال میلادی و در پایان ماه قمری که سال چینی است، سعی بر اعمال فشارهای بیشتری دارد، بنابراین در ماه دسامبر که از ماه پایانی سال میلادی است و ماه ژانویه تا نیمه فوریه (که یک و نیم ماه قمری پایان سال چینی است) شاهد فشارهای بیشتر برای کاهش تولید و ظرفیت فولاد چین هستیم.در پی آلوده‌تر شدن هوا در ماه‌های پایانی سال قمری چینی، قوانین زیست‌محیطی هم با شدت بیشتری اعمال می‌شود، در این‌باره اگر تا الان هم کنترل کاهش ظرفیت و تولید فولاد و حرکت‌های کنترلی درخصوص آلودگی هوا درخصوص کارخانه‌های کوچک چین(کارخانه‌هایی که با ظرفیت‌های تولید پایین ۲ میلیون تن فعالیت می‌کنند) و کارخانه‌های قدیمی که آلودگی زیست‌محیطی بیشتری ایجاد می‌کنند، به نحواحسن اعمال نشده بود، حداقل در ماه‌های پایانی سال میلادی و سال قمری چینی شاهدیم که این قضیه اتفاق خواهد افتاد.

  نگاهی متفاوت به نرخ سنگ‌آهن در بازار جهانی

در کنار موارد اشاره شده، برخی کارشناسان بین‌المللی معتقدند در سال آینده میلادی که کمتر از دو هفته به آغاز آن مانده است، نرخ سنگ‌آهن در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.این اتفاق برآمده از افزایش عرضه این کامودیتی در بازار جهانی است؛ افزایشی که به راه‌اندازی یک معدن جدید در برزیل و علاوه بر آن کاهش تولید فولاد در چین مربوط می‌شود. در نتیجه این اتفاقات، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که بهای سنگ‌آهن به ۵۰ دلار در هر تن افت کند. حدود دو هفته پیش و در آستانه نخستین روزهای آخرین ماه از امسال میلادی «گلدمن‌ساکس» از پیش‌بینی خود درباره کاهش نرخ سنگ‌آهن گفت.

بنا بر گفته این شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، نرخ این ماده خام در ۳ ماه آینده به ۶۰ دلار، در ۶ ماه آینده به ۵۵ دلار و در یک سال پیش رو به ۵۰ دلار افت می‌کند. این کاهش نرخ در حالی رخ می‌دهد که سنگ‌آهن در امسال میلادی نیز مقادیری از افت را تجربه کرد و این روند در سال آینده میلادی ادامه می‌یابد. افت بهای سنگ‌آهن از این رو پیش‌بینی می‌شود که ما شاهد کاهش تولید فولاد در چین هستیم، در حالی که چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد به‌عنوان محصول پایین‌دستی سنگ‌آهن در جهان است و نیمی از عرضه جهانی این فلز را در اختیار دارد.

در همین حال موجودی سنگ‌آهن همچنان در حال رشد است و این رشد موجودی از معدن عظیم اس۱۱دی که شرکت واله در برزیل ساخته، سرچشمه می‌گیرد. همچنین بنابر پیش‌بینی‌های وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا تولید سنگ‌آهن این کشور نیز از ۸۴۱ میلیون تن در امسال به ۸۳۰ میلیون تن در آینده میلادی(۲۰۱۸) و ۸۲۰ میلیون تن در سال۲۰۱۹ کاهش خواهد یافت.بنا بر پیش‌بینی این وزارتخانه صادرات استرالیا در بیشترین محموله‌ها به ۸۷۲ میلیون تن در سال آینده(۲۰۱۸) و ۸۹۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد رسید و همچنین حجم محموله‌های برزیل برای سال آینده و سال پس از آن ۴۰۳ میلیون و ۴۱۹ تن خواهد بود. در همین حال راه‌اندازی اس۱۱دی، شرکت واله را در برزیل به این توانمندی خواهد رساند که محصولی پرعیار و با هزینه کم به بازار عرضه کند و در قبال آنچه صرف این پروژه ۱۴ میلیارد دلاری کرده، انحصار بازار را در اختیار داشته باشد.

  خطر کاهش تا این اندازه بازار را تهدید نمی‌کند

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس بازار داخلی و بین‌الملل سنگ‌آهن و فولاد، تردیدهایی به این پیش‌بینی وارد می‌داند و می‌گوید: معدن «اس۱۱دی واله» به تولید ابتدایی رسیده و تولید کامل آن هم در سال آینده میلادی انجام می‌شود در نتیجه معدن برابر با ۵۰ میلیون تن تولید اضافه خواهد داشت. بنابراین با وجودی که واله با افزایش تولید روبه‌رو است، برای اینکه بتواند نرخ را کنترل کند و آن را از رسیدن به این میزان از کاهش بازدارد و از ضررهای برآمده در سال آینده میلادی جلوگیری کند، همه آنچه را که تولید کرده وارد مدار عرضه نخواهد کرد.این تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن در ادامه گفت: در نتیجه واله برای جلوگیری از پیشتازی عرضه نسبت به تقاضا و افت این چنینی قیمت‌ها سعی می‌کند همه آنچه دارد را به بازار وارد نکند. در نتیجه، خطر کاهش تا این اندازه بازار را تهدید نمی‌کند و نرخ ۵۰ دلار در یک سال آینده به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد.وی افزود:به اعتقاد من میانگین نرخ در سال آینده میلادی تنها ۵ دلار پایین‌تر از میانگین آن در امسال میلادی خواهد بود. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن در برزیل و استرالیا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی به علت کاهش قیمت‌های برآمده از رکود بازار با ضرر روبه‌رو بودند، بنابراین کاهش نرخ در نتیجه افزایش عرضه در بازار به سود آنها تمام نمی‌شود.