کمک مضاعف بورس کالا به توسعه اقتصاد کشاورزی

گندم کالایی استراتژیک است؛ از این رو ضرورت عرضه این محصول در فضایی رقابتی همچون بورس کالای ایران برای کشف قیمت واقعی و شفاف احساس می‌شود و می‌توان انتظار داشت اگر این روال در ساختار کشاورزی جا افتاده و عرضه گندم به‌صورت عمده در بورس کالا انجام شود، منافع بسیاری برای اقتصاد کشور دارد. هم‌ اکنون پس از گندم، آرد هم در بورس کالا عرضه شده و زنجیره تولید این کالا هم‌اکنون در بورس وجود دارد، این بازار جذابیت بی‌رقیبی برای جذب محموله‌های گندم و سایر غلات را در اختیار دارد.

به گزارش میزان، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا اظهار کرد: نکته مهمی که درباره اجرای این سیاست وجود دارد، لزوم آموزش به کشاورزان درباره الگوی کشت مورد نیاز است تا مدیریت صحیحی در این بخش صورت گیرد. ناصر موسوی لارگانی به مشکلاتی که هر‌ساله درخصوص کاشت محصولات کشاورزی رخ می‌دهد، اشاره کرد و گفت: در بازه‌های زمانی مختلف دیده شده که یک محصول به دلیل کاشت بی‌رویه و فزونی عرضه نسبت به تقاضا، کشاورزان را متضرر ساخته، زیرا اشباع بازار کاهش قیمت‌ها را در پی دارد و با همین تفکر، به دلیل عدم کاشت یک محصول به میزان نیاز کشور در سال بعد، قیمت‌ها چند برابر سال قبل افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: این نمونه‌ها بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و ثبت آمار و اطلاعات از حجم عرضه و تقاضای موردنیاز به کمک سامانه‌های معاملات بورس کالا اشاره دارد که به دنبال آن می‌توان نسبت به میزان صادرات محصول مازاد بر تقاضا یا واردات مورد نیاز تصمیم گرفت. به این ترتیب داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب موجب می‌شود محصولی که کشاورز پس از سختی و کار فراوان برداشت می‌کند، بدون خریدار نماند.

این نماینده خانه ملت درخصوص محصول گندم و عرضه آن براساس سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: یکی از مهم‌ترین‌ اثرات اجرای این سیاست برای یک کالای استراتژیک مثل گندم این است که کشاورز این اطمینان خاطر را دارد که می‌تواند محصول خود را به قیمت تضمینی در بورس کالا بفروشد و دولت مابه التفاوت نرخ کشف شده برای آن با نرخ تعیین شده را برای حمایت از کشاورز می‌پردازد. وی به اثرات اجرای این طرح بر کاهش هزینه‌های دولت اشاره کرد و گفت: قطعا اجرای این سیاست اثرات مثبتی بر کاهش هزینه‌های دولت خواهد داشت؛ هزینه‌هایی که پیش از این دولت متعهد به پرداخت بوده و با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های این بخش از بودجه دولت خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تایید آثار مطلوب عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، از حذف دلالان و سفته بازان بازار سنتی سخن گفت که هر ساله حاصل دسترنج کشاورز را به قیمت‌های ناچیز خریداری کرده و سود اصلی را به جیب خود سرازیر می‌کنند. وی افزود: بررسی‌های میدانی نشان داده حضور دلالان بازار کشاورزی به گونه‌ای است که در سال جاری قیمت پیاز برداشت شده به حدود ۴ هزار و حتی ۵ هزار تومان افزایش یافته، اما کمتر از ۵۰ درصد این مبلغ به کشاورز پرداخت شده و مابقی آن به جیب دلالان و واسطه‌ها رفته است. افرادی که از مشکلات کشاورزان و نیاز آنها به منابع نقدینگی سوءاستفاده می‌کنند و با پیش خرید محصولاتی که حتی به ثمر هم نرسیده، بیشترین سود را عاید خود می‌کنند.

موسوی لارگانی پیرامون آثار توسعه بخش کشاورزی بر اقتصاد ملی از طریق عرضه محصولات آن در بورس کالا اظهار کرد: یکی از قسمت‌هایی که می‌تواند رشد اقتصادی کشور را ارتقا دهد، بخش کشاورزی است و ورود محصولات این بخش به بورس کالا زمینه این رشد اقتصادی را فراهم می‌کند. به‌طوری‌که توسعه این حوزه می‌تواند بخشی از سهم درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص دهد و بورس کالا در این راستا می‌تواند کمک مضاعفی به بخش کشاورزی اعمال کند.با توجه به جایگاه استراتژیک گندم و سایر غلات، حضور این گروه کالایی در بورس کالا با ابزار مهم قیمت تضمینی منافع بسیاری را برای بخش‌های مختلف این عرصه ایجاد خواهد کرد. پتانسیل مدیریت تولید و فروش، ایجاد بستری مهم و امن برای تامین مالی بخش کشاورزی، پتانسیل ایجاد صندوق‌های سپرده کالایی با رویکرد مدیریت مصرف و کاهش تکانه‌های عرضه، توان ایجاد بازارهای مالی نوین همچون معاملات مشتقه و بسیاری از موارد مشابه می‌تواند جذابیت حضور در بورس کالا با رویکرد معاملاتی قیمت تضمینی را افزایش دهد. هم اکنون همه چیز برای حضور حداکثری گندم در بورس کالا در چارچوب معاملات قیمت تضمینی فراهم است و برای سال زراعی آینده می‌توان خوش بینی‌های بزرگی را به این بازار معطوف داشت. این موارد در نهایت جایگاه بخش کشاورزی را از بازاری سنتی، به بازاری مدرن تقویت خواهد کرد که منافع آن در نهایت به تمامی فعالان جامعه باز‌می‌گردد. تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که استفاده از مکانیزم قیمت تضمینی پس از کاهش بار مالی دولت، بستری برای تقویت کیفیت تولید و قیمت‌گذاری بر مبنای ویژگی‌های کیفی و استانداردهای فنی بوده که جذابیت رشد کیفی محصولات را برجسته می‌سازد. نقدشوندگی بالای محصولاتی با کیفیت بالاتر و ایجاد مکانیزمی برای تامین مالی بخش داد و ستد در این حوزه مهم و همچنین بسترسازی برای تقویت سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی و کشاورزی موارد دیگری است که در این خصوص خودنمایی خواهد کرد. با توجه به آغاز به کار قریب الوقوع صندوق پروژه در بورس‌های کالایی می‌توان این مزیت را بر معاملات قیمت تضمینی در بورس کالا افزود که ذات ایجاد یک پروژه تولیدی یا تبدیلی نیز از پتانسیل تامین مالی در بورس کالا برخوردار خواهد شد. هم اکنون که زنجیره تولید آرد از گندم خوراکی در بورس کالا محقق شده می‌توان به جذابیت بیشتر این بازار مالی برای محصولات کشاورزی خوش بین بود.