گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مدیر عامل ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، تولید محصولات کیفی خودرویی با کیفیت‌ها و گریدهای مطرح و مورد استفاده روز دنیا را از اهداف توسعه‌ای این شرکت اعلام کرد. به گفته اصغر اسماعیلی، تامین نیاز خودروسازان داخلی در محصولات بدنه از اهداف این شرکت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شرکت به تولید گریدهای خارجی بدنه برسد.وی می‌گوید: امیدواریم با طرح توسعه کارخانه، به گریدهای جدید حوزه بدنه خودرو دست پیدا کنیم. گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» درخصوص اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ورق خودرو را در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چند درصد نیاز خودرو سازان به ورق را تامین می‌کنید؟

با راه‌اندازی خط تولید شرکت ورق خودرو یکی از گام‌های اساسی در جهت تحقق آرمان صنعت کشور برای خود کفایی در زمینه خودرو‌سازی بر داشته شد؛ چراکه محصول تولیدی این شرکت در مقیاس تولید و نوع محصول در خاور میانه منحصر به فرد است. درحال حاضر نزدیک به ۷۰درصد نیاز خودروسازان به ورق گالوانیزه خاص بدنه خودرو در شرکت ورق خودرو قابل تولید است که با ایجاد طرح‌های توسعه در جهت افزایش تنوع محصولات، این رقم به حدود ۹۵درصد خواهد رسید. منحصر‌به‌فرد‌بودن محصولات شرکت ورق خودرو از حیث ظرفیت تولید و تنوع و کیفیت محصول در خاورمیانه و رقابت نزدیک آن با نمونه‌های مشابه خارجی و همچنین پایین بودن قیمت تمام شده محصولات موجب تمایل خودروسازان برای تامین نیاز خود از طریق محصولات گالوانیزه شرکت ورق خودرو شده است.

آیا شرکت به ظرفیت کامل رسیده است؟

به‌کارگیری راهبردهای موفقیت‌آمیز در تولید ورق‌های کیفی گالوانیزه خودرویی در شرکت ورق خودرو، موجب شده که این شرکت در سال گذشته و سال جاری به درصد بالایی از تامین نیاز خودرو‌سازان و کسب جایگاه مناسب در بازار مصارف صنعتی برسد و این به آن معناست که شرکت ورق خودرو گام به گام به ظرفیت اسمی خود نزدیک می‌شود و نیز شرایط و بستر برای صادرات بیشتر محصولات این شرکت به اروپا مهیا شود.توجه ویژه به این نکته که شرکت ورق خودرو تنها تولید‌کننده ورق گالوانیزه مخصوص استفاده در صنایع خودرویی در کشور است، خود گواهی بر این مطلب است که رسالت اصلی این شرکت، خود کفایی کامل کشور از واردات این نوع محصول و به دنبال آن کسب جایگاه و موقعیت ویژه در خودرو‌سازی کشور است. مجموعه مدیریتی و کارکنان زحمتکش این شرکت همه تلاش خود را معطوف به ارتقای کیفی و کمی تولید کرده‌اند. چرا که در ترسیم چشم انداز بلند مدت شرکت، جایگاه ویژه‌ای برای شرکت در حوزه فولاد‌سازی و نیز کسب جایگاه قطعه ساز ویژه در خودرو‌سازی پیش بینی کرده ایم. ظرفیت نامی این شرکت ۴۰۰هزارتن در سال پیش بینی شده که تلاش داریم برای دستیابی هرچه سریع‌تر به این رقم همه تلاش و توان خود را به کار بگیریم.

درخصوص تولیدات شرکت در سال95 و تولید در سال96 چه برنامه‌هایی دارید؟

از ابتدای سال۹۵ خوشبختانه با تدابیر خوبی که دولت در امر سیاست‌گذاری واردات و صادرات فولاد در پیش گرفت، بازار تا حد زیادی ترمیم و موفقیت‌های بسیاری نصیب فولاد‌سازان شد.برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ما نیز براساس نگرش توسعه ظرفیت‌ها شکل گرفت و سیاست‌های ترسیم‌شده شرکت راستای افزایش سبد محصولات در حوزه خودرویی و رسیدن به کیفیت‌های مناسب برای تولید محصولاتی ازقبیل ورق گالوانیزه ویژه خودرو تدوین شد و به جدیت تا به امروز دنبال می‌شود و ادامه دارد. درجهت تحقق این مهم گریدهای استحکام بالای پیشرفته(AHSS)در برنامه تست و تولید قرار گرفته است. هدف اصلی ما تامین نیاز داخلی خودرو‌سازی وحضور دربازار محصولات تجاری و صادرات است. شرکت ورق خودرو چهارمحال‌و‌بختیاری براین باوراست که عملیاتی شدن این هدف علاوه بر رضایتمندی مشتریان، ارزش افزوده بالایی را در پی خواهد داشت.

ارزآوری سالانه شرکت از طریق رفع نیاز داخلی چقدر است؟

با حمایت‌های ویژه دولت در جهت کاهش واردات ازطریق وضع تعرفه بر واردات محصولات فولادی با هدف حمایت از صنایع داخلی، شرایط مناسبی برای صادرات و ارز‌آوری و همچنین کاهش خروج ارز از کشور، می‌توان با قطعیت اعلام کرد که صنعت فولاد در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی پیشرو است. در این بین شرکت ورق خودرو باتولید حدود۵۰هزارتن محصول خودرویی می‌تواند از خروج ۷۳میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

آیا ورق خودرو برنامه توسعه‌ای دارد؟

شرکت ورق خودرو با توجه به چشم‌انداز بلند‌مدت تعریف شده از سوی مجموعه مدیریتی این شرکت و با توجه به برخورداری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه تولید محصولات گالوانیزه و نیز با توجه به دریافت گواهینامه‌های استانداردهای معتبر بین‌المللی، در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان، طرح توسعه زیر سقف ماشین‌آلات و تجهیزات خودرا در دستورکار قرار داده است. شرکت ورق خودرو برای به‌روز‌آوری تجهیزات خود استفاده از خدمات مشاوره‌ای فنی و پشتیبانی، اخذ دانش فنی از شرکت‌های صاحب تکنولوژی را مدنظر داردکه با هدف‌گذاری اولیه‌ای که انجام شده، این پروژه در حدود یک سال زمان خواهد برد.هدف نهایی مورد انتظار از این برنامه توسعه، تولید محصولات کیفی خودرویی با کیفیت‌های سطحی و گریدهای مطرح و مورد استفاده روز دنیا است. همچنن تامین نیاز خودروسازان داخلی در محصولات بدنه از اهداف این شرکت است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به تولید گریدهای خارجی بدنه برسیم.

همچنین امیدواریم با برنامه و طرح توسعه‌ای کارخانه، به گریدهای جدید حوزه بدنه خودرو دست پیدا کنیم. درخصوص اخذ تاییدیه شرکت رنو فرانسه برای محصول DX۵۴D+Z می‌توان گفت، این تاییدیه در راستای برنامه‌ها و قراردادهای توسعه‌ای ورق خودرو است و شامل تامین تمامی خودروسازان داخلی نیز می‌شود.جلسه با رنو در ادامه جلسات گذشته بوده و درمجموع هدف ما تامین نیاز خودروسازان داخلی در محصولات خارجی و بدنه و همین‌طور داخلی بدنه است که در صورت تامین نیاز داخل و وجود مازاد در بازار، صادرات خواهیم داشت. باور و اعتقاد مسوولان شرکت ورق خودرو بر این است که انجام نشست‌های فنی منجر به همزبانی تیم فنی مشترک می‌شود و رویکرد مدیریت در شرکت ورق خودرو، فراهم‌سازی زیر بناها و آماده‌سازی بستر برای حرکت به سمت افزایش تولیدات با کیفیت خودرویی است که باجدیت و تمام توان دنبال می‌شود.