عارفه مشایخی: روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی اعلام شد که برای اکثر گریدها روندی با ثبات با جهت‌گیری مثبت هر‌چند کم را شاهد بودیم. البته این در حالی بود که pvc‌ها، برخی از گریدهای پلی‌اتیلنی و SBR‌ها با کاهش قیمت همراه بودند. به این ترتیب در مجموع می‌توان گفت که به نظر می‌رسد رشد قیمتی محصولات پایه پلیمری آخرین تلاش خود را می‌کند و تقریبا به ثبات و تعادل رسیده است. طی ماه‌های گذشته که بهای نفت پا در مسیری نزولی گذاشته بود و قیمت این کالای استراتژیک روز به روز کاهش می‌یافت، قیمت‌های محصولات پلیمری هم همگام با آن پیش رفت تا به کف قیمتی خود رسید و با ادامه افت قیمت طلای سیاه همراه نشد. بعد از آن با افزایش بهای نفت، قیمت محصولات پتروشیمی که آماده جهش بودند رشد کردند تا جایی که به نظر می‌رسد روز گذشته به سقف قیمتی خود رسیده و نمی‌تواند قیمت‌های بالاتر را تجربه کند.

در این میان رصد نفت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ اهرم‌های تعیین قیمت محصولات پتروشیمی نشان می‌دهد که بیش از ۷ ماه از زمان اجرای توافق اوپک می‌گذرد اما قیمت نفت به سختی می‌تواند سطح ۵۰ دلاری را حفظ کند و بارها به کانال ۴۰ دلاری لغزیده است. در این میان موسسات پیش‌بینی بهای نفت آینده روشنی را برای بازار پیش رو ترسیم نمی‌کنند و همه آنها بر این باورند عدم پایبندی اعضای اوپک به عهدی که بسته‌اند از جمله مهم ترین دلایل نوسان قیمتی این کالای استراتژیک است. به این ترتیب طی هفته گذشته شاخص نفت خام آمریکا با ۵۳/ ۱ درصد کاهش در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت ۴۸ دلار و ۸۲ سنت اعلام شد و شاخص برنت با افت ۶۱/ ۰ درصدی رقم ۵۲ دلار را از آن خود کرد. طبیعتا این کاهش بر قیمت نفتا به‌عنوان خوراک محصولات پتروشیمی تاثیرگذار بوده و سبب شده که نفتا هم با کاهشی ۶/ ۱ درصدی طی هفته گذشته همراه باشد و در لحظه تنظیم این گزارش با ۴۵۶ دلار و ۷۷ سنت معامله شود و این کاهش قیمتی را هم می‌توان یکی از عوامل ترمز افزایش قیمت محصولات پتروشیمی دانست. در طرف دیگر دلار دیگر اهرمی است که روی قیمت محصولات پتروشیمی تاثیر بسزایی داشته و سبب ایست قیمتی این محصولات شده است. به این ترتیب که بهای شاخص دلار از قیمت ۳۸ هزار و ۲۸ ریال از هفته گذشته به ۳۸ هزار و ۱۵ ریال در این هفته رسید و با کاهش ۱۳ ریالی همراه شد.

وضعیت بازارهای آزاد

روز گذشته قیمت محصولات در بازار آزاد با اعلام قیمت محصولات پایه پتروشیمی و روند کاهشی آنها همراه شد و قیمت محصولات در بازارهای آزاد هم پایین آمد. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد، انتظار برای کاهش قیمت‌های پایه بود. پس از چند هفته افزایش قیمت بازار منتظر کاهش قیمت‌ها بود و طبعا خود را با آن هماهنگ ساخت. مورد دومی که می‌توان درخصوص کاهش قیمت‌ها در بازارهای آزاد گفت این است که برداشته شدن کدهای معاف از مالیات طی هفته گذشته مسیر و بستری را برای خریداران به وجود آورد که به تالار نقره‌ای روی بیاورند و نیاز خود را از تالار بورس کالای ایران تامین کنند. البته نکته‌ای که در این میان قابل توجه است عدم عرضه برخی کالاهای جذاب و پرالتهاب از طرف عرضه‌کنندگان در بورس کالای ایران است. با توجه به حذف کدهای معاف از مالیات، تقاضا چیزی حدود دو برابر عرضه‌ها رقم خورد و این در حالی است که شاهدیم برای کالاهای جذاب همچون پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و پلی‌پروپیلن‌های نساجی متناسب با تقاضا و با توجه به توان مجتمع‌های پتروشیمی عرضه صورت نگرفته است و به نوعی شاید این تعبیر برآید که مجتمع‌های پتروشیمی تنبیهی را برای بورس کالای ایران در این خصوص در نظر گرفته‌اند.

ایست روند افزایشی بهای محصولات پلیمری