طی هفته گذشته میلادی بهای سنگ‌آهن وارداتی در چین که هفته ماقبل آن را در حدود ۶۶ دلار و کمتر از آن آغاز کرده بود تا بیشتر از ۷۰ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر چین نیز افزایش یافت و هفته را نهایتا در ۱۵/ ۶۸ دلار به پایان برد. اخیرا کارخانه‌های چینی خرید زیادی در بازار واردات سنگ‌آهن داشته‌اند. از این رو با اوج گرفتن قیمت عقب نشستند تا قیمت‌ها آرام‌تر شود. البته افت قیمت فولاد در بازار چین هم بر کاهش قیمت سنگ‌آهن اثر داشت. مطمئنا قیمت ۷۰ دلار برای هر تن سنگ‌آهن آن هم در بازاری با مشکل مازاد عرضه قیمتی موقتی است.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از ۶/ ۴۳ دلار در هر تن فوب به حدود ۴۶ دلار رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی ایران نیز با حدود ۲ دلار بهبود به ۴۲ دلار رسید.

قراضه

در بازار واردات قراضه ترکیه طی هفته قبل قیمت‌های پیشنهادی در بالای ۳۰۰ دلار باقی ماند. قیمت برخی معاملات کمی رشد داشت؛ ولی در کل بازار نسبتا باثبات بود. متوسط قیمت معاملات ۵/ ۲۹۷دلار ثبت شد که یک دلار رشد داشت. هفته گذشته متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی آمریکا ۱۷/ ۲۷۰ دلار در هر لانگ تن و در ثبات بود.در بازار صادرات ژاپن قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۲۴۷ تا ۲۵۶ دلار در هر تن فوب و در ثبات بود. در جنوب شرق آسیا قراضه آ۳ روسیه ۲۸۵ تا ۲۹۰ دلار و قراضه سنگین کلاس یک آمریکا ۲۹۰ تا ۲۹۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. قراضه آ۳ روسیه ۲۸۵ دلار شنیده شده؛ ولی خریدارها به دنبال ۲۷۵ دلار بودند.

بیلت

متوسط قیمت بیلت صادراتی سی‌آی اس اما از ۴۱۸ دلار در هر تن فوب هفته قبل به ۴۳۲ دلار افزایش یافت. بازارهای مقاطع رونق داشتند و تقاضای بیلت بالا بود از این رو بازار صادرات سی‌آی اس در اوج قرار داشت. حتی معاملاتی در ۴۲۵ دلار نهایی شد. در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس ۴۴۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود که آخر هفته ۳ دلار رشد داشت. در خاور دور بیلت سی‌آ‌ی‌اس ۴۴۵ تا ۴۵۵ دلار بود که نسبت به هفته قبل تا ۱۰ دلار بهبود داشت. بیلت صادراتی چین در جنوب شرق آسیا نیز ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار بود که ۱۰ دلار رشد قیمت داشت. بیلت در بازار داخلی چین از ۴۹۴ دلار به ۵۱۳ دلار در هر تن درب انبار رسید و اواخر هفته حدود ۲ دلار ارزان‌تر شد.

مقاطع

هفته گذشته در بازار داخلی ترکیه قیمت میلگرد ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفت وبه ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. میلگرد ترکیه به سنگاپور در ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معادل ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار پیشنهاد شده است. میلگرد صادراتی چین نیز ۱۰ تا ۱۵ دلار بالا رفته و به۴۷۵ تا ۵۰۰ دلار در هر تن فوب رسیده ولی تقاضایی ثبت نکرده است. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد ۵ دلار افت داشت و حدود ۵۲۳ دلار در هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد. قیمت میلگرد وارداتی نیز در ۴۸۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبات داشته است.در بازار داخلی جنوب اروپا قیمت میلگرد نسبت به یک ماه قبل ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر تن رشد داشت و به ۴۲۵ یورو در هر تن درب کارخانه بدون ۲۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. میلگرد در بازار داخلی شمال اروپا نیز ۲۰ یورو نسبت به اواخر ژوئن رشد داشت و ۴۶۰ تا ۴۷۰ یورو در هر تن بدون ۱۹ درصد مالیات ارزش افزوده شد.