ثبات در بازار جهانی فولاد

انتظار بر این بود که بازار داخلی و جهانی فولاد در هفته‌های اخیر شرایط نسبتا آرامی را تجربه کند ولی جرقه‌های رشد قیمتی و رفتارهای تجاری در بازار موجب شد تا آرامش نسبی مورد انتظار در ماه رمضان محقق نشود. این در حالی بود که در بازارهای جهانی وضعیت نسبتا با ثبات و آرامی تجربه می‌شود؛ اگرچه می‌توان به بهبود اوضاع و تقویت قیمت‌های جهانی خوش‌بین بود.

سنگ آهن

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، طی هفته گذشته بازار سنگ‌آهن وارداتی در چین نوساناتی را تجربه کرد. این محصول پس از آنکه به حداقل قیمت یک سال اخیر نزدیک شد از حدود ۵۶ دلار در هفته قبل به ۵۴ دلار رسید ولی تا پایان هفته به تدریج کمی بالا رفت. نهایتا روز پنج‌شنبه سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۱۰ سنت بالا رفته ۵۴ دلار و ۶۵ سنت در هر تن خشک سی اف‌آر ثبت شد. ظاهرا عملکرد بهتر در بازار فولاد چین به بهبود اوضاع در بازار سنگ‌آهن کمک کرد.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران آخرین قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد از ۳۴ دلار در هر تن فوب بندرعباس به حدود ۶۵/ ۳۲ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی ایران نیز با ۳۵/ ۱ دلار افت ۶۵/ ۲۸ دلار در هر تن فوب شد.

قراضه

هفته گذشته امید به بهبود تقاضا پس از ماه مبارک رمضان به افزایش خرید قراضه در ترکیه کمک کرد. قراضه سنگین ۸۰-۲۰ آمریکا در ۲۷۷ دلار در هر تن سی اف آر ترکیه اعلام شد. قراضه سنگین ۸۰-۲۰ دریای بالتیک در ۲۷۲ دلار در هر تن سی اف آر و قراضه خرد شده در ۲۷۷ دلار در هر تن سی اف آر معامله شد.قراضه آ۳ سی‌ای اس در ۲۶۱ دلار در هر تن سی اف آر ترکیه معامله شد. در خاور دور قراضه آ۳ روسیه ۲۶۳ دلار در هر تن سی اف آر و کره جنوبی در ثبات بود. در کل بازار قراضه سی‌ای اس در سکوت و بدون تغییر ماند.قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن در خاور دور ۲۳۵ تا ۲۴۰ دلار در هر تن فوب بود که نسبت به هفته قبل ۵/ ۴ دلار بالا رفت. قراضه سنگین کلاس یک آمریکا نیز در ثبات بود. قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ کانتینری آمریکا در تایوان ۳ تا ۷ دلار بالا رفته ۲۴۵ تا ۲۵۰ دلار در هر تن سی اف آر ثبت شد. قراضه خرد شده در بازار داخلی اروپا ۲۴۰ تا ۲۵۰ یورو در هر تن شده که ۱۰ یورو افت داشته است. قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا ۱۱ دلار هر لانگ تن پایین آمده ۲۹۶ دلار هر لانگ تن ثبت شد.

بیلت

حدود یک ماه بود که قیمت بیلت سی‌ای اس حدود ۳۹۰ تا ۳۹۵ دلار در هر تن فوب بوده و اغلب کارخانه‌ها نیز پیشنهاد‌ها را در ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه نگه داشتند. هفته گذشته متوسط قیمت بیلت صادراتی سی‌ای اس ۳۹۸ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۳ دلار رشد داشت.چینی‌ها قیمت‌های صادراتی را ۵ تا ۱۰ دلار بالا برده به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تن فوب رسانده‌اند. بیلت روسیه در اندونزی ۳۹۰دلار در هر تن فوب یا کمتر است و بیلت ایران نیز ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار در هر تن سی اف آر است.صادر‌کننده‌های چینی در بازار داخلی حضور داشتند و تمایلی به صادرات نشان نمی‌دهند. در کل قیمت بیلت صادراتی چین قدرت رقابت هم ندارد.بیلت در بازار داخلی چین صعودی بود و از ۴۳۱ دلار یک هفته قبل به ۴۵۷ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. بیلت وارداتی در امارات نیز از ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن سی اف آر هفته قبل به ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار رسید.در بازار داخلی ترکیه بیلت ۱۰ دلار ارزان تر شده ۴۲۰ تا ۴۳۰ دلار در هر تن درب کارخانه اعلام شد. بیلت صادراتی نیز ۵ دلار افت داشته ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار در هر تن فوب است.

مقاطع

هفته گذشته متوسط قیمت میلگرد صادراتی سی‌ای اس در ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار در هر تن فوب در ثبات بود.میلگرد در بازار داخلی چین پس از افت قیمت چشمگیر اخیر، پایان هفته کمی بهبود داشت. قیمت ۵/ ۱ تا ۴ دلار رشد داشته و به۵۱۳ تا ۵۲۴ دلار در هر تن درب کارخانه رسید. قیمت صادراتی نیز ۴۳۱ دلار در هر تن فوب است.قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی ترکیه ۴۳۰دلار در هر تن فوب بود که ۵ دلار نسبت به هفته قبل افت داشت. البته خریدارها به دنبال ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار بودند.در بازار داخلی شمال اروپا قیمت میلگرد ۴۳۰ تا ۴۵۰ یورو در هر تن بود که دو هفته اخیر در ثبات بوده است. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد ۵۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود.

ورق

متوسط قیمت ورق گرم صادراتی سی‌ای اس ۴۳۰ تا ۴۴۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه ثبت شده که ۵ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل رشد داشته است. ام ام ک به خاورمیانه در ۴۵۰دلار در هر تن فوب نیز پیشنهاد می‌داد. در بازار داخلی روسیه ورق گرم حدود ۵ درصد نسبت به یک ماه قبل پایین آمده ۶۱۴ تا ۶۲۰ دلار در هر تن تحویل مسکو با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده شد.شاخص قیمت متال بولتین برای ورق گرم صادراتی چین ۵/ ۱ تا ۳ دلار ارزان‌تر شده ۴۷۸ تا ۴۸۲ دلار در هر تن فوب ثبت شد.ورق گرم در بازار داخلی آمریکا ۶۳۹ تا ۶۶۱ دلار در هر تن درب کارخانه بود و ظاهرا روند نزولی ماه‌های اخیر متوقف شده است. در بازار داخلی شمال اروپا نیز ورق گرم ۴۹۵ تا ۵۰۰ یورو در هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.