عارفه مشایخی: روز گذشته قیمت محصولات پایه در شرایطی اعلام شد که روند قیمتی ثابت با جهت‌گیری منفی برای بیشتر گریدها رقم خورد.

این در حالی است که گرید‌های مختلف pvc‌ و پلی استایرن‌ها پا در مسیری صعودی گذاشته و با افزایشی کم، روندی متفاوت را برای خود ثبت کردند. با بررسی و رصد شرایط قیمتی محصولات پایه طی هفته‌های گذشته شاهدیم که در هفته‌های پیاپی محصولات با افت قیمتی همراه بوده‌اند و در پی چند دوره کاهش شاید به کف قیمتی رسیده و به نظر می‌رسد امکان کاهش قیمتی چشمگیر بیش از این وجود ندارد و به همین دلیل مسیری ثابت را طی می‌کنند؛ ضمن اینکه کالاهایی چون pvc‌ و پلی استایرن‌ها با افزایش محدود همراه بودند که این امر نشانگر جرقه‌های قیمتی در این هفته و انتظار افزایش قیمت برای دیگر کالاها در هفته‌های آینده است. در این بین بیشترین میزان کاهش قیمت‌ها مربوط به SBR‌ها است که ۱۳ درصد کاهش قیمتی را تجربه کرده است. فعالان بازار معتقدند دلیل این میزان کاهش نیز آن است که قیمت این محصول در هفته‌های گذشته با کاهش محدودی همراه بوده درحالی‌که پتانسیل‌های افت قیمت بالاتری را در خود نهفته داشته‌اند و به این ترتیب قیمت با افت قابل توجهی در این هفته روبه‌رو‌ شده است.

با رصد بازار نفت نیز شاهدیم که طلای سیاه روندی منفی در پیش گرفته است. روند رو به کاهش قیمت نفت در حالی پس از شوک خبر قطع رابطه چند کشور عربی با قطر با شدت بیشتری آغاز شد که حالا نگرانی‌ها از ادامه پیدا کردن آن و بر هم خوردن احتمالی توافق کاهش تولید، رو به افزایش است. سه‌شنبه هفته گذشته بود که با اعلام ناگهانی خبر تحریم همه‌جانبه قطر از سوی عربستان سعودی و همراه شدن امارات، مصر و بحرین با این تصمیم، بازار نفت با جهش قیمت‌ همراه شد. اما طولی نکشید که قیمت بار دیگر پا در مسیری کاهشی گذاشت، به‌طوری‌که قیمت در بازه هفته گذشته برای هر دو نوع نفت حدود ۴ درصد افت را تجربه کرده است. در این بین هفته گذشته بهای نفتا در بازارهای جهانی نیز با افت ۳ درصدی روبه‌رو‌ شد که نشان از همراهی و وابستگی مستقیم قیمت این کالا با بهای نفت دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود بهای سایر انواع محصولات پتروشیمی در هفته‌های پیش رو در صورتی که نفت روند متفاوتی را در پیش نگیرد نیز کاهشی اما محدود باشد.