گروه بنگاه‌ها: خراسان جنوبی در این سال‌ها از مناطقی بوده که شاهد سرمایه‌گذاری و انجام عملیات اکتشافی است، چرا‌که این منطقه مستعد ذخایر طلا است و امید می‌رود در ۲ سال آینده ذخایر فراوانی از این فلز ارزشمند در خراسان جنوبی کشف شود.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو)با اعلام این مطلب گفت: یکی از شاخص‌های بخش معدن، حفاری است. در این زمینه شاهدیم در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴به‌طور تقریبی ۲ برابر مدت مشابه‌سال‌های قبل از آن، حفاری انجام شده و ۳۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن و ۴۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ به ذخایر قطعی گذشته افزوده شده است.

وجیه‌الله جعفری افزود: تعداد زیادی از پهنه‌های معدنی دارای پروانه اکتشاف شده و برخی از این پروانه‌ها نیز به گواهی کشف تبدیل شده‌اند. در واقع ایمپاسکو در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی فعالیت‌های معدنی بسیاری داشته است.

وی گفت: به‌طور نمونه در استان خراسان جنوبی همکاری ایمپاسکو با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای شناسایی ذخایر جدید در خراسان جنوبی از ۳ سال گذشته آغاز شده و توانسته آنومالی‌هایی از طلا را شناسایی کند.

به گفته وی، یکی از محدوده‌هایی که در حال اکتشاف تکمیلی و آزمایش فرآوری است، ذخیره طلا در خراسان جنوبی است. البته این منطقه دارای ۵ تارگت است که در یکی از آنها چندین تن طلا وجود دارد و احتمال می‌رود در بقیه تارگت‌ها نیز به همین نسبت به ذخیره طلا برسیم.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران ابراز امیدواری کرد تا ۲سال آینده با تکمیل عملیات اکتشافات در استان خراسان جنوبی، ذخایری مشابه به ذخیره ۴/ ۵ تنی تارگت یادشده افزوده شود و بالای ۱۰تا ۱۵تن طلا داشته باشیم (شاید هم بیشتر)، در واقع ایمپاسکو در این منطقه به دنبال ایجاد واحدهای فرآوری است.

به گفته وی، ۶ محدوده اکتشافی امیدبخش در استان خراسان جنوبی وجود دارد. در اینجا می‌توان به بحث برون‌سپاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که در استراتژی خود تعریف کرده، اشاره کرد و گفت اگر در هر مرحله از اکتشاف و بهره‌برداری از این محدوده‌ها کسی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کند، ایمپاسکو طی روند قانونی با برگزاری مزایده یا مناقصه، سرمایه‌گذار را انتخاب می‌کند و محدوده را در اختیار برنده این فرآیندها قرار می‌دهد.

جعفری افزود: برای این سرمایه‌گذاران مدل و نوع فعالیت اکتشافی نیز طراحی شده است. به این ترتیب که اگر فعالیت اکتشافی انجام شود، چگونه از آن بهره‌برداری و به آن سرمایه تزریق شود. در واقع عمده سیاست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به‌عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، حضور فعالان بخش خصوصی در طرح‌ها است و هرجایی که آنها نتوانند کار را ادامه دهند این شرکت در کنار آنها به‌عنوان راهبر و ناظر یا به‌عنوان شرکت مشترک حضور خواهد داشت.

وی برنامه‌های تدوین شده برای سال ۹۶ را ادامه استراتژی‌های تعریف‌شده در بخش معدن و تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: ادامه فعالیت‌های اکتشاف و واگذاری واحدها و مجتمع‌های معدنی در دستور کار این مجموعه قرار دارد. در زمینه برنامه‌های اکتشافی نیز می‌توان امید داشت محدوده‌های جدیدی کشف شود.