با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر بورس کالای کشاورزی به عنوان یک بازار جدید، فراگیر و یکپارچه می‌تواند درصدد رفع مشکلات برآید .

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بازار محصولات کشاورزی با محدودیت‌ها و دشواری‌های ساختاری زیادی روبه‌رو است که بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به عدم توسعه یافتگی اقتصاد کشاورزی، ساختار سنتی و ناکارآمدی بازار است. مسعود اسدی رئیس تشکل‌های بخش کشاورزی معتقد است: اگرچه سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت مورد توجه جامعه کشاورزی است، اما با وجود حرکت دولت به سمت و سوی آزاد سازی اقتصاد، بورس کالا می‌تواند ابزار مناسبی باشد.

وی افزود: در شرایط کنونی علاوه بر بی اطلاعی کشاورزان از عرضه محصولات در بورس کالا اکثریت آنها خرده‌پا هستند از این رو استقبال چندانی از عرضه محصولات در بورس کالا نمی‌کنند. اسدی با اشاره به نگرانی‌های کشاورزان مبنی بر عرضه محصولات در بورس کالا افزود: با وجودآنکه بیش از ۹۰ درصد کشاورزان از سیستم بورس کالا بی‌خبر هستند و طی دهه‌های اخیر به سیستم‌های بازاریابی آسان عادت کردند از این رو آشنا کردن آنها برای عرضه محصولات در بورس کالا یک ضرورت به شمار می‌رود تا آنها از کسب منفعت خود آگاه شوند.